Wilde je een zuinige auto en wilde je nog veel liever uitdragen dat je duurzaam bezig was, dan kocht je een Prius. Op onze beurt konden we daar dan weer een paar net te makkelijke grapjes over maken. Anno 2003 was het leven simpel. Nu ligt dat anders. De Prius is zowaar goed opgedroogd en is in Nederland straks alleen nog leverbaar met een stekker.

Wil je een stekkerloze hybride van Toyota (en geen SUV), dan kom je voortaan uit bij deze hybride Toyota Corolla Touring Sports. Vervelend genoeg – voor ons – ziet dat ding er nog best leuk uit. En nu hij vernieuwd is, zijn de specificaties ook al niet meer het belachelijk maken waard.

Dit is er veranderd aan de hybride Toyota Corolla Touring Sports

De verschillen met de eerdere versie zijn vanbuiten klein. Zo is de vorm van de verlichting aan weerszijden ongewijzigd, maar het binnenwerk is aangepast. De grille is net even anders en het onderste stuk van de achterbumper is nieuw. De wijzigingen onderhuids zijn groter. Beide motoriseringen krijgen meer vermogen en worden daarbij sneller én schoner.

De extra power komt van een sterkere elektromotor, die dus ook meer energie terugwint met het remmen. Energie die nu in een iets grotere accu wordt opgevangen. In het geval van de 1.8 is het extra vermogen een waardevolle toevoeging; de meest bescheiden motorisering heeft nu 140 pk (+22) en zit nu in 9,2 seconden op de 100 km/u (-1,8). Zelfs de instap-Corolla is hiermee niet langer het sulletje van de klas.

Toyota Corolla Touring Sports 2.0 High Power Hybrid GR Sport Plus (2023) rijdend voorkant

Voor 2.300 euro extra krijg je de 2,0-liter viercilinder, die nu een gecombineerd vermogen van 196 pk heeft en een 0-naar-100-tijd van 7,5 seconden laat noteren (-0,4). Hij stoot bovendien 16 g/km CO2 minder uit dan voorheen – bij de 1.8 is dat 2 g/km minder. Ook zou de motor op de snelweg zo’n 500 tpm minder moeten draaien bij constante snelheden.

Al met al aanpassingen die je als bestuurder echt wel merkt. Ook heeft Toyota de aansturing van alle systemen aangepast voor de Europese wegen. Zo zou bijvoorbeeld de gasrespons zijn aangescherpt om soepel rotondes te kunnen betreden. En inderdaad: de CVT-bak en motor zetten vrijwel zonder vertraging een beweging van de voet om in beweging van de auto.

Het gemopper op de CVT-bak kennen we wel

Door de CVT houdt de motor één toerental vast en hij is (bij alle vermogens) daarbij wel duidelijk hoorbaar. Geen aantrekkelijk geluid, maar verkoopcijfers bewijzen dat je in dit geval niet te veel waarde moet hechten aan de meningen van autojournalisten. We klagen al jaren collectief steen en been over het motorgeloei, maar alle Toyota’s met CVT’s resideren onverminderd boven aan de wereldwijde verkooplijsten.

Welke motor moet ik kiezen?

De 2.0 is niet alleen op papier, maar ook in de praktijk duidelijk wat vlotter dan de 1.8 en hoeft dus minder moeite te doen. Rij je rustig, hou dan vooral die dikke 2.000 euro op zak en ga voor de instapper. Dit is ook de populairste keuze in Nederland. We moeten er overigens bij zeggen dat geen van beide aandrijflijnen uitdaagt tot sportief rijgedrag.

Toyota Corolla Touring Sports (2023) hybride motor

Nieuw is ook dat de Corolla het regeneratief remmen automatisch aanpast aan de hand van de weg, de voorliggers en de route. Ook leert de Corolla welke routes je graag neemt en stemt hij zelf af welke energie hij gebruikt. Bij ons geeft de boordcomputer een totale actieradius aan van ruim 850 kilometer. Dat zijn dieselwaardes, en dat voor een benzine-hybride zonder stekker. Zo gek nog niet, zo’n hybride Toyota Corolla Touring Sports.

Specificaties van de Toyota Corolla Touring Sports 2.0 High Power Hybrid GR Sport Plus


Motor
1.987 cc
viercilinder hybride
196 pk @ 6.000 tpm
206 Nm @ 5.200 tpm
Aandrijving
voorwielen
CVT-automaat
Prestaties
0-100 km/u in 7,4 s
top 180 km/u
Verbruik (gemiddeld)
4,4 l/100 km
98 g/km CO2 A label
Afmetingen
4.650 x 1.790 x
1.460 mm (l x b x h)
2.700 mm (wielbasis)
1.515 kg
43 l (benzine)
581 / 1.606 l (bagage)
Prijzen
€ 47.895 (NL)
€ 40.130 (B)

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)