Vermomd als alledaagse modellen zijn de Mercedes-AMG C 63 en de VW Golf R Variant de ideale auto’s om je uit de voeten te maken nadat je een kraak hebt gezet – echt beter dan een Audi ook. Daarnaast zijn ze fijn speelgoed voor huisvaders met race-idealen.

Twee auto’s met een eigen karakter: de ene een keurige zakensedan, de ander de gedoodverfde auto voor papa, mama, kinderen en hond. Maar voor wie er stiekem van droomt de hoofdrol te spelen in Ocean’s Seventeen (of waar we ook mogen zijn) en zich snel maar onopvallend uit de voeten wil maken na een overval op een casino of bank, hebben we hier de ultieme vluchtauto’s. Waarom? Allereerst is er ruimte zat voor je geroofde goederen. Ook in de Golf zou je een kloeke Monet of Rembrandt kwijt kunnen. Hun motoren en wegligging zijn zo geweldig dat je de politie het nakijken geeft. Ben je gesnapt door een ooggetuige, dan hoef je niets te vrezen. Want jouw blauwe Golfje is voor een leek exact dezelfde auto als het milieudieseltje van de buurvrouw.

Voor de betere verstaander is de AMG er direct uit te pikken. Geheel volgens de traditie is subtiliteit ver te zoeken – rokende banden en een bulderende motor incluis. Hij mag eruitzien als een correcte ambtenaar met een bekertje koffie in zijn handen, in wezen is het een sportschooltype dat verslaafd is aan proteïne-shakes.

De AMG is er een van de nieuwe generatie, dus met de biturbo-techniek. Het basismodel is met 476 pk geen stakker, maar de C 63 S weet toch nog gehakt van ‘m te maken. We gingen met die versie aan het stoeien en genoten van de 4,0-liter V8; in wezen dezelfde motor als in de AMG GT S. Het verschil tussen beide motoren is dat deze een wet-sump-smering heeft, tegenover de dry-sump van de supercoupé.

Het is niet moeilijk om steeds weer tot het gaatje te gaan. Elke millimeter die het gaspedaal verder naar beneden gaat, betekent een explosie van kracht. Moeiteloos rookt ie je banden op. Veel knapper is dat de C 63 ook imponeert wanneer je ‘m niet op het scherp van de snede rijdt. Een fijne karaktertrek, want de regen tijdens onze dag op het circuit verhindert om voluit te gaan.

Een auto met 510 pk voorin lijkt niet de ideale kompaan om kennis te gaan maken met een onbekend circuit, maar met de C 63 is dat geen probleem. Neem de besturing, of beter de bekrachtiging ervan. Die is minder sterk dan die in de AMG GT en heeft daardoor veel meer gevoel en geeft betere feedback. Let wel, je bent op pad met een auto van 1.700 kilo en met dat in het achterhoofd is het helemaal knap hoe AMG de auto zo kwiek en alert heeft gemaakt.

Met het verdwijnen van de rasperige, turboloze 6,2-liter V8 stond AMG voor de uitdaging om een machtige vervanger te bouwen. Met de nieuwe 4,0-liter lijken ze dat te hebben geflikt. Ik weet zeker dat het blok in de rustige Comfort-stand heerlijk roffelend zijn werk doet. Maar vandaag rijden we in de F1-modus, al gingen daar wel wat kennismakingsrondes aan vooraf – stel dat je een auto als deze aan diggelen rijdt. Eenmaal gewend gingen alle remmen los en kozen we voor de maniakale instellingen.

De allereerste indicatie dat het er echt op aankomt, is het geluid van de V8. Hij klinkt als een daverende onweersbui. Wat weerkaatst het heerlijk tegen die muren van de pitstraat. In volle vaart jaag je van de ene bocht naar de andere, slechts in heel venijnige draaiingen zou je de hulp van de elektronica erbij willen hebben.

Wanneer je echt gaat beesten, zorgt de massa van de auto met de verdeling ervan dat de C 63 onderstuur begint te vertonen. Maar de klassieke configuratie van motor voorin en aandrijving op de achterwielen zorgt ervoor dat je die eigen wil van de auto prima kunt beteugelen. De achterkant zet dan een stapje op zij en zo dans je in vlug tempo van bocht naar bocht.

De C 63 past naadloos tussen zijn concurrenten. Hij is niet zo agressief als de M3, maar ook niet zo voorspelbaar als de RS4. Dat geeft precies aan wat hij wél is: een beest van een auto op het circuit, dat zich niets lijkt aan te trekken van zijn eigen gewicht. Hij wil als een dolle door de bochten, vooral bocht-uit trekt hij als een hongerige pitbull. Op het rechte eind waan je in een hot-rod, maar dan wel een die je kunt beteugelen.

Eerlijk gezegd hadden we dit karakter aan de tegenspeler in dit verhaal toegedicht, de Golf R Variant. We zijn al een tijdje ondersteboven van de hatchback. Nog nooit was de allersnelste Golf zo heerlijk communicatief en amusant. Nu hebben we een stationwagen die een rugzak van 1.620 liter draagt en smeekt om – onder het mom van een kreet als ‘beste allrounder ter wereld’ – als een dolle over het circuit te worden gedirigeerd.

Inderdaad zag ie alle hoeken en gaten van het circuit, maar als je net uit de Mercedes bent gestapt, voelt ie wat gewoontjes aan. Dat is ‘m vergeven, want hij heeft maar een tweelitertje en een ‘schamele’ 300 pk. Het aantal cilinders, turbo’s en motorinhoud is gehalveerd ten opzichte van de sport-Benz. Als ook de prijs, gelukkig. Maar hij heeft ook een paar honderd kilo minder mee te zeulen (met de laadruimte leeg, welteverstaan). Het koppel bouwt fijn op en piekt vroeg, wat te verwachten valt met een turbomotor. Tegelijkertijd protesteert het blok niet als je het flink in de toeren jaagt. De Variant is alleen te koop met dsg-transmissie – de hatchback is er ook met handbak – maar gezien de korte schakeltijd is dat geen straf. Twee puntjes van kritiek hebben we: de besturing is aan de lichte kant en het elektronisch gecomponeerde motorgeluid klinkt wel erg kunstmatig.

Met de ervaring in de achterwielaangedreven C-klasse in het achterhoofd is de vierwielaangedreven Golf zo vergevingsgezind als een priester bij de biecht. De voor- en achterwielen blijven altijd keurig in het spoor.

Op een droge baan moet je echt als een malloot rijden om een misstapje te maken. Het koppel is met karrenvrachtenvol tegelijk beschikbaar, wat dat aangaat doet hij niet onder voor de hete-hatch-kwaliteiten en het geweldige weggedrag van de standaard R.

Op de keper beschouwd is het een machtig apparaat, met een grip om u tegen te zeggen en gekmakende prestaties. Hij knijpt de Audi RS6 in z’n kont, maar kost minder dan de helft van z’n grote neef. Dat is oud nieuws, dus het schokeffect is een stuk minder dan bij eerdere kennismakingen. Logisch: we wisten wat ons te wachten stond.

De verrassing van dit duel is de AMG C 63, een raceauto in sedanvermomming die meer te bieden heeft dan sambal op de achterwielen. Het was te verwachten dat de C 63 een goede auto zou zijn, maar dat hij zo perfect was? Dus, beste bankovervallers: de C 63 is de beste vluchtauto. Zie de aanschaf als een investering in je carrière.

Mercedes-AMG C 63 S

Motor
3.982 cc
V8 biturbo
510 pk @ 5.500 tpm
700 Nm @ 1.750 tpm

Aandrijving
achterwielen
7v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 4,0 s
top 250 km/u

Verbruik (gemiddeld)
8,2 l/100 km
192 g/km CO2
F-label

Afmetingen
4.686 x 1.810 x 1.442 mm (l x b x h)
2.840 mm (wielbasis)
1.730 kg
66 l (benzine)
435 l (bagage)

Prijzen
NL € 108.595 (25%)
BE € 90.145
Volkswagen Golf R Variant

Motor
1.984 cc
viercilinder turbo
300 pk @ 5.500 tpm
380 Nm @ 1.800 tpm

Aandrijving
vier wielen
6v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 5,1 s
top 250 km/u

Verbruik (gemiddeld)
7,0 l/100 km
164 g/km CO2
D-label

Afmetingen
4.562 x 1.799 x 1.481 mm (l x b x h)
2.630 mm (wielbasis)
1.474 kg
50 l (benzine)
605 / 1.620 l (bagage)

Prijzen
NL € 51.991 (25%)
BE € 43.060

Reacties