Zo’n beetje elke vijf jaar denkt Volkswagen ineens: hé, de GTI is jarig, laten we er een speciale uitvoering tegenaan gooien. Omdat de heren ingenieurs zelf ook niet zulke uitbundige feestbeesten zijn, blijven de extra’s vaak beperkt tot een aantal bescheiden logo’s, wat mooie accenten en een paar bonus-pk’s. Ook deze Edition 35 lijkt op het eerste gezicht niet veel meer dan een opgedirkte versie van de normale GTI. Schijn bedriegt.
 
Als je de brochure erop naslaat, zie je dat er gerept wordt over unieke velgen, de led-achterlampjes van de Golf R, roodgestreepte gordels, bekleding in een vlot honingraatmotiefje en een pookknop die in de verte wel iets weg heeft van de golfbal uit de originele Golf GTI uit de jaren ‘70. Ook, roept de folder, heeft deze Edition 35 de sterkste motor waarmee een GTI ooit is uitgerust. Het 2,0-liter turboblokje is goed voor 235 pk, 25 méér dan de standaard auto.
 
Een kwestie van een chipje in het motormanagement vervangen door een heter exemplaar, lijkt ons. Wanneer we dit echter in het bijzijn van een alwetend technisch figuur van VW laten vallen, schudt de beste man behoorlijk heftig van nein. Om ons vervolgens uitvoerig uit de doeken te doen hoe het zit.
 
De GTI Edition 35 maakt namelijk gebruik van dezelfde aandrijflijn als de Scirocco R, zij het in teruggetunede vorm. Hoewel dit ook een 2.0 TSI betreft, is het een andere motor dan die in de gewone GTI. Veel onderdelen, zoals de zuigers en spruitstukken, zijn steviger. De compressie is lager, de turbodruk hoger. Het is, in feite, een motor die beter bestand is tegen hoge vermogens.
 
In de Scirocco R levert dit blok 265 pk, een waarde die met een paar kunstgrepen dus ook makkelijk uit de Edition 35 te peuteren moet zijn zonder dat de duurzaamheid daarbij in het gedrang komt. Dat is alvast leuk om te weten als je een beetje tunersbloed door je aderen hebt stromen. Maar wat als je de auto compleet standaard laat; is het verschil met de gewone GTI dan nog wel zo groot?
 
Er is alleen geen standaard-GTI aanwezig om het direct te vergelijken. Toch valt bij het rijden in de Edition 35 meteen een aantal dingen op. Allereerst ligt het koppel 20 Nm hoger en wordt het net even wat breder uitgesmeerd, iets wat duidelijk wordt wanneer je, bijvoorbeeld, uit een krappe haarspeldbocht een helling op accelereert. Dat zal in Nederland niet vaak voorkomen, in de Ardennen heb je daar wel wat aan. Maar ongeacht het terrein geldt dat de Edition 35 al vanuit lage toeren erg snel op gang komt. Ook in het hogere toerengebied voelt de motor zich wat vrijer en blijer, met een duidelijk merkbare kick die je vanaf 5.000 toeren nog eens extra in je stoel drukt. Met andere woorden: 25 extra pk’s lijkt misschien niet meer dan geinig, maar staar je niet blind op dat getalletje.
In de omgeving van de Nürburgring proeven we voor het eerst van de Edition 35. Het circuit zelf was helaas afgezet ter voorbereiding voor de 24-uursrace, maar wie wel eens in de Eifel rondgedoold heeft, weet dat ook de openbare wegen al ontzettend de moeite waard kunnen zijn. Zelfs, zoals vandaag, in de stromende regen.
 
We blijven ons verbazen over de vanzelfsprekende snelheid waarmee de GTI zich laat rijden. Het gaat allemaal zo gemakkelijk dat je jezelf af en toe in de arm moet knijpen om andere weggebruikers niet als enorme slalompylonen te gaan gebruiken. Het zogenoemde xds-systeem, dat door middel van stiekeme remingrepen als een soort van differentieel fungeert zodat de voorwielen in de bocht hun krachten optimaal kwijt kunnen, is bijzonder effectief. Ook als we de stabiliteitscontrole achterwege laten, blijft de Golf meestal keurig in de lijn die wij voor hem uitstippelen. Alleen bij korte bochten – op rotondes bijvoorbeeld – wil ie bij een beetje aandringen nog wel eens ouderwets rechtdoor glijden. Neem je in zo’n geval gas terug, dan vindt de voorkant zijn grip en maakt de achterzijde een brutale zwieperd. Je zou het er bijna om doen.
 
Wanneer het asfalt opdroogt, durven we grotere stappen te nemen. De auto vreet de bochten op alsof ie ze in geen tijden geproefd heeft. De besturing is licht, maar vertelt ons toch een aardig begrijpelijk verhaal over wat er met de voorwielen gebeurt. De remmen, in combinatie met de brede banden, scheppen vertrouwen. Het instelbare onderstel op deze Edition 35 is een aanrader: de stevige sportstand is prettig bij dit soort stoeiwerk, maar wanneer je urenlang over de Autobahn scheert, is de minder stuiterige comfort-optie meer dan welkom. Bij andere Volkswagens hebben we nog wel eens onze twijfels of het verschil tussen de twee instellingen duidelijk genoeg aanwezig is, maar bij deze Golf, op de diverse wegen die we hier voor onze kiezen krijgen, is het een schot in de roos.
 
In totaal produceert Volkswagen 10.000 exemplaren van de Golf GTI Edition 35. Slechts 100 daarvan komen naar Nederland, een vergelijkbaar aantal gaat naar België, maar bij voldoende interesse kan de importeur er wellicht een paar extra lospeuteren. De meerprijs ten opzichte van een gewone GTI bedraagt 3.500 euro, en dat is ie wat ons betreft ontzettend waard. Zeker als je bedenkt wat voor veranderingen er onderhuids zijn doorgevoerd; en een Scirocco R kost nog altijd vele duizenden euro’s meer.
 
Het enige wat ons echt niet kan bekoren, is en blijft de dsg-versnellingsbak. De vlugge, naadloze schakelingen nemen alle emotie weg die je in een hete hatchback standaard zou moeten ervaren. Het is schitterende techniek, maar het is voor een auto als deze té perfect. Dat is sowieso al iets waarmee de GTI te kampen heeft: Volkswagen weet alles zo glad te strijken, zo tot op het laatste krammetje uit te kienen dat we het bijna saai gaan vinden. Bewonderenswaardig, maar bijna saai. Gelukkig zorgen de heerlijke motor en die voortreffelijke rijeigenschappen ervoor dat dat punt niet bereikt wordt. Maar, potdorie, dan willen we wel zelf schakelen.
 
Na de testauto met een schaapachtige grijns te hebben omgeruild voor een exemplaar met een boterzachte zesbak, zijn we helemaal in onze nopjes. Nu ligt de snelheidsbeleving een factor hoger. Nu voelen we nog duidelijker hoe de Edition 35 net even wat levendiger en sterker is dan de gewone GTI. Nu kunnen we echt gaan spelen.
 

Specificaties: GTI Edition 35
Leuk
Stiekem een R voor minder geld

Niet leuk
Beperkte oplage

TopGear-vonnis
De alleskunner, verder verbeterd. Een comfortabel en ruim maatje om heerlijk mee te ravotten

Prestaties
0-100 km/u 6,6 sec., top 247 km/u, 8,1 l/100 km

Techniek
1.998 cc viercilinder turbo, voorwielaandrijving, 235pk, 300 Nm, 1.400 kg, 189 g/km CO2

Doen!
Een driedeursversie met zwarte 19-inch Glendale-velgen

Niet doen
Dsg

Prijs NL € 35.790
Prijs BE n.n.b.

Reacties