Blinde bochten, achtbaanafdalingen en gemene, verkeerd-verkante knikken, gesprenkeld in het weer van vier seizoenen en het constante gevaar van sukkelend verkeer dat je perfecte rondetijd dreigt te verpesten. Glibberige beschaduwde stukjes, waar de krachteloze zon nog niet door het struweel heeft kunnen prikken, liggen vlak voor de dikke boomstronken die de berm flankeren. De regen drupt van de overhangende takken en houdt het wegdek ook lang nadat de bui is vertrokken nog verraderlijk. De nieuwe Volkswagen Golf 8 R schaatst even over een halfbevroren plas voordat hij zijn doel weer achterna jaagt, met de gehoorzaamheid van een hittezoekende raket, maar we zien verderop verkeer rijden. Dit zou ons tijd kunnen kosten, maar de slakkentrein kijkt gelukkig goed in de spiegels, ziet een spervuur aan led’s naderbij stormen en gaat aan de kant. Danke. Dit is een beul van een sector. De Golf strijdt zich heldhaftig een weg door deze uitdaging van natuur, klimaat en de Honda’s van andere mensen, tot de mevrouw van Google Maps met een mededeling komt: ‘U nadert een zone waarin snelheidscontroles plaatsvinden.’ Een nog veel afschrikwekkender bord staat aan de horizon: ‘Welkom in Kettering.’ Scheisse.

We kunnen niet naar de echte Ring in de Volkswagen Golf 8 R

Weet je wat: we zetten de cruisecontrol maar even aan en proberen een en ander uit te leggen. Wanneer we dit schrijven, staat op internationaal reizen zo ongeveer een levenslange gevangenisstraf in Azkaban. Het is dus niet heel praktisch om Volkswagens nieuwe super-Golf mee te nemen naar het angstaanjagendste circuit ter wereld. Maar TopGear zou TopGear natuurlijk niet zijn als het een of andere lullige wereldwijde catastrofe een beetje onze Nürburgring-fantasieën zou laten verpesten.
Dus als wij niet naar die Grüne Hölle kunnen, dan regelen wij gewoon ons eigen antwoord op de 20,8 kilometer lange Nordschleife, hier midden in het middenrif van midden-Engeland. Welkom in Northamptonshire, Rose of the Shires. Alles wat de bergen en heuvels in de Eifel hebben, heeft onze Nordhämpschleife ook. Alleen niet nu. We zitten klemvast tussen vrachtwagens en worden naar de andere kant van de rijbaan gedirigeerd vanwege wegwerkzaamheden. Een film van modderige smurrie bedekt de voorruit. We zijn al bijna door de ruitenwisservloeistof heen. Daar had Niki Lauda nou nooit last van.

‘Als we niet naar die Grüne Hölle kunnen, regelen we hier zelf wel een alternatief’

Waarom al dit gedoe rond een Volkswagen Golf R? Misschien dat je het vergeten bent, maar de vorige was een enorme hit die uit het niets kwam. De eerste 4×4-Golf die meer te bieden had dan de goedkopere GTI, buiten alleen pure paardenkrachten. De contactadvertentie luidde in 2014 ongeveer hetzelfde: ‘2,0-liter turbomotor z.k.m. vierwielaandrijver met discrete carrosserie voor veilig plezier, misschien meer’. VW gooide er de dubbele hoeveelheid uitlaten tegenaan, maar we waren meteen door onze voorraad ‘mwoah’s’ heen toen bleek dat de combinatie van een verfrissend soepele ophanging met een neus die heerlijk onderstuurfobisch bleek en een onderstel dat steeds beter werd naarmate de snelheid steeg, resulteerde in de nieuwe, complete allrounder. Het ging bij de R niet alleen om snelheid. Hij had finesse en balans. Audi had opeens geen excuus meer voor al die matte, glansloze S3’s. Die hysterische A 45 van AMG werd zomaar een aansteller. Forums explodeerden. Puristen waren blij.

De Volkswagen Golf R was meteen populair

En omdat ze (buiten Nederland…) relatief betaalbaar waren, wilde iedereen er opeens een. In een mum van tijd werd de R dé auto om te hebben. We hadden er een tijdje een als duurtester en werden ermee aangehouden op de snelweg. De agent gaf toe dat we niet te hard reden of iets anders fout deden. Hij had alleen die rasp uit die vier uitlaten gehoord en boem: sirene aan. ‘Mooie auto, meneer. Is ie van u?’ ‘Nou, nee.’ Het heeft inderdaad even geduurd.

‘Dit achtste album is een beetje een Mick Schumacher. Iedereen verwacht een nieuwe legende’

En dus is dit ‘moeilijke achtste album’ een beetje een Mick Schumacher. No pressure, maar iedereen verwacht op zijn minst een nieuwe legende. Elke 300-of-zo-pk hot hatch is per definitie de ‘Golf R-killer van zus-en-zo’. Dat gaf VW de gelegenheid de prijzen stiekem flink op te krikken. Het begon ooit bij iets minder dan 50k voor een driedeurs met handbak, niet lang daarna waren er alleen nog maar vijfdeurs DSG’s waarvoor je al 60k moest aftikken. Dacht je dat deze goedkoper was geworden? Welnee: 65.490 euro moet je er in Nederland voor ophoesten.
Het zal waarschijnlijk zijn populariteit nauwelijks beïnvloeden. De meest mensen gingen toch al voor een DSG, en terecht: het past bij het karakter van de R. En met een beetje mazzel betekent het ook dat er binnenkort veel net wat oudere R’s de tweedehandsmarkt zullen bestormen. Heeft ook zijn voordelen. We zouden er wel meteen een stuurslot, een GPS-tracker en een kwijlende dobermann bij bestellen – gratis geheimtips van ons. Ah, bordje: ‘U verlaat Kettering, rij voorzichtig.’ Gut.

Het vermogen van de Volkswagen Golf 8 R

Het aanbod van de motor van de R voldoet aan de vraag. Hij is zo goed als gelijk aan die van de uitgaande R, en die in de GTI en de Clubsport, hoewel hij niet geholpen wordt door een 48-volt elektrisch systeem, voor wat ‘motor uit en uitrollen maar’ of een kleine boost bij het accelereren – dit was toch al geen motor die veel last had van turbo-narcolepsie. Je krijgt de koppelbandbreedte van een diesel, met een maximum tussen de 2.100 en 5.350 tpm, en daarboven nemen de 320 pk’s het over. Slechts 10 pk meer dus dan de vorige, gekoppeld aan dezelfde zeventraps DSG waar je toen toch al aan vastzat. Ja, je hebt gelijk als je de vraag stelt: afgezien van die uit knopjesvrees voortkomende ellende met de bediening – wat is er nieuw aan de Volkswagen Golf 8 R? Zelfde onderstel, zelfde aandrijving, bijna dezelfde power, nietwaar? Ze zeggen dat hij 0,2 seconde sneller is dan de vorige, maar dat scheelt dus een keer knipperen met je ogen in vergelijking met een zes jaar oude auto.
En dan hebben we ook nog het gevoel dat het geluid wat persoonlijkheid is kwijtgeraakt in deze tijden, waarin iedereen verplicht lijkt een stel oude sokken in zijn uitlaat te proppen. Hij is minder melodisch, het is meer ‘gewoon een grom’. De oude R veranderde van een Subaru-boxer in een wannabe Audi Quattro. Deze autotunet een beetje mee met de GTI. Maar dan is er… de beuk van de Volkswagen Golf 8 R. Bestaat er een auto waarmee je zo makkelijk zo hard kunt gaan? Je hebt altijd en overal trekkracht te over, en de schakelmomenten verlopen nog gladder dan het ijslaagje op de Karussell – die vandaag ook bekendstaat als de rotonde op de A605, ten zuiden van Oundle.
Stom genoeg schakelt de DSG-bak automatisch op tegen de rode lijn in elke rij-modus (kies uit Comfort, Sport, Race of Individual) en schept er genoegen in bij elke kickdown in blinde paniek naar z’n twee terug te schakelen. Als wij een R zouden bezitten, zou het tweede accessoire dat we aanschaften (na zo’n gezellig hoofdschuddend Rottweilertje voor op de hoedenplank) een Legoblokje zijn, dat we onder het gaspedaal konden plakken om dat hysterische terugschakelen te voorkomen.

Wil je het Performance Pack op je Volkswagen Golf 8 R?

Of je zou natuurlijk 2,5 mille kunnen uitgeven aan het Uitsloof-Pack – sorry, het Performance Pack. Dan beschik je niet alleen over het privilege dat je zelf met Fisher-Price Lamborghini-peddeltjes mag bepalen wanneer er geschakeld wordt, je krijgt er ook nog eens Drift- en Special-modi bij. Die laatste is speciaal geprogrammeerd om er je-weet-wel-waar optimale rondetijden uit te halen. Onze auto heeft dat allemaal niet, wat de spotters en forumridders onder jullie natuurlijk al lang hadden gezien aan de lagere achterspoiler en de 18-inch in plaats van 19-inch velgen. Zou je je ooit op veeweefans.net/thread/bmwzuigt durven vertonen met dit schamele standaardversietje? Wij zouden zeggen van wel. Onderhuids zijn de twee identiek. Je hebt precies dezelfde dempers, Performance Pack of niet. Koop de adaptieve ophanging en die Special Mode is alleen een extra rijtje code in de programmatuur. Hetzelfde geldt voor het torque-vectoring achterdifferentieel; alle exemplaren van de Volkswagen Golf 8 R hebben de hardware ervoor, maar alleen de auto’s met de upgrade mogen het gebruiken om 100 procent power naar één buitenste achterwiel te mikken.

Roem op TikTok

Het voordeel is dat ook een pauper-Golf R kan profiteren van de meeste voordelen, zelfs al kan deze dan niet die ‘moet je dit zien’-drift volhouden die zal leiden tot eeuwige roem op TikTok en een lange, onaangename emailwisseling met je verzekeraar.
Ram het gaspedaal naar beneden op de apex van de bocht en je kunt voelen hoe de auto zich schrap zet als de vloedgolf aan krachten koers zet naar de achteras, de auto naar voren duwt en tegelijkertijd helpt te draaien, door het koppel van de ene naar de andere kant te jongleren. Je krijgt er zelfs snelheid bij als de auto grip vindt, in plaats van dat de tractiecontrole de remmen steeds even activeert om datzelfde doel te bereiken. Ondertussen zorgt het elektronische sper aan de voorkant ervoor dat de R met immense snelheid de bocht weer keurig uit wordt geleid.

Vehicle Dynamics Manager

Net als de nieuwe GTI heeft de R de recentste Moeder aller Microchips: de VDM, ofwel Vehicle Dynamics Manager. Dat klinkt als het slechtste computerspel sinds Microsofts Supermarktkarretje Simulator, maar eigenlijk is het een razendsnel reagerende geest die luistert naar een enorme hoeveelheid data zoals de stuurhoek, rolneiging, g-krachten en zo nog een paar duizend dingen, daar berekeningen op loslaat en zorgt dat alle systemen in harmonie blijven werken. En dus zijn er geen aandrijfreacties in het stuur, is er geen wielspin en schudt de auto hobbels en bobbels van zich af alsof ze er nooit waren. Hij lost alles gewoon op, terwijl ie gretiger en preciezer aanvoelt dan de vorige R als je hem een pakkie gaf.
Bij de uitgaande Volkswagen Golf R kon zijn gewicht hem nog weleens parten gaan spelen, dan voelde hij wat zweverig aan en leek hij niet goed raad met zichzelf te weten. Je bent echt riant door je bundeltje moed heen voordat je dat met deze zal overkomen. Zijn pure grip en standvastigheid wekken onvoorstelbaar veel vertrouwen, terwijl hij veel levendiger op je commando’s reageert dan, zeg, de laatste BMW M135i.

De Volkswagen Golf 8 R is sneller over de echte Nürburgring

Dus, om het nog een extra Duits tintje te geven: hoewel de nieuwe Volkswagen Golf 8 R 56 kilo zwaarder is dan de vorige en maar een te verwaarlozen hoeveelheid extra power heeft gekregen, is hij over de ’Ring maar liefst 17 seconden sneller. Over onze 303 kilometer lange ’Ring is zijn tijd 6:55, maar dan bedoelen we 6 uur en 55 minuten, de lunchstop met de beroerdste Wurst die Middleton Cheney te bieden had niet meegerekend.
We moeten zeggen: we denken dat we ons in ieder geval qua namen van bochten met onze collega’s uit het Rijnland kunnen meten. Zij hebben Pflanzgarten (plantentuin), Fuchsröhre (vossenhol) en de Stefan Bellof S’en, maar de Nordhämpschleife doet leuk mee met dorpen als Grafton Regis, Brackley Hatch en Priors Marston, die allemaal klinken alsof ze op Eton hebben gezeten en met wie het jolly good gaat, thankyouverymuch. Mocht je in de verleiding zijn gekomen eens een staycation te proberen, dan heeft dit rondje nog andere voordelen. Eén ronde over ’s werelds bekendste tolweg kost je 25 euro op doordeweekse dagen en 30 euro in het weekend. Een ongelimiteerd jaarabonnement kan ook: ben je mooi 1.900 euro verder. Terwijl ons circuit gratis is, als je tenminste niet te hard de lastige haarspeldbocht aan de zuidkant van Aynho in gaat en dwars de Park & Ride op glijdt. De Golf doet ergens tussen de 8 en 11 liter per 100 kilometer, afhankelijk van of je hem laat cruisen of werken. Doe je dus makkelijk twee rondjes mee.

Sfeerverlichting in de Volkswagen Golf 8 R

Als de avond valt, gooit de wolkenmassa er nog maar eens een kleine Niagara-waterval uit. Daarna verandert het ondoorzichtige diepgrijs in een dromerig waterverf-roze. We passen de sfeerverlichting in de R erop aan. Niet minder dan 30 kleuren, nu je het toch vraagt.
We hebben vandaag meer pret gehad dan we hadden gedacht. De Golf 8 heeft ons tot nu toe niet echt weten te bekoren, is niet in staat gebleken ons vermoeden te ontkrachten dat Volkswagen nu eenmaal budget naar de elektrische ID’s en Dieselgate-schadevergoedingen moest sluizen en er toen, je moet toch wat, maar een onvolgroeid aanraakgevoelig interieur in heeft gemikt. Deze R slaat je niet keihard om de oren met obscene briljantheid, je leert hem steeds meer te waarderen. We waarderen de nieuwe remkalibratie, die het pedaal veel meer gevoel geeft. We weten ook zijn onwerkelijke raffinement op de snelwegen op waarde te schatten, en zijn blij met de meer grip biedende stoelen, ook al zijn ze bekleed met de stof van de allereerste Focus RS en had er standaard van ons best verwarming in mogen zitten. De ‘haptische’ knopjes op het stuur blijven stom, al is één ervan nu de snelkoppelling naar het menu met de rij-modi, en gaat ie standaard naar Defcon R.

‘Dit is nog altijd dé hot hatch voor alle seizoenen, bochten en bestuurders’

Je zult de Volkswagen Golf 8 R veel op zijn lazer geven. Dit is nog altijd dé hot hatch voor alle seizoenen, alle bochten, alle bestuurders en voor deze inmiddels beruchte route die al het voorgaande in één ronde weet te proppen. Kennelijk ligt er ook zoiets in Duitsland. Maar waarom zou je daar helemaal naartoe gaan voor Weisswurst als je thuis rosbief hebt?

Specificaties Volkswagen Golf 8 R (2021)


Motor
1.984 cc
viercilinder turbo
320 pk @ n.b. tpm
420 Nm @ 2.100 tpm
Aandrijving
vier wielen
7v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 4,7 s
top 250 km/u
Verbruik (gemiddeld)
7,0 l/100 km
161 g/km CO2, D-label
Afmetingen
4.290 x 1.789 x 1.458 mm (l x b x h)
2.628 mm (wielbasis)
1.551 kg
50 l (benzine)
381 / 1.237 l (bagage)
Prijzen
€ 65.590 (NL)
€ 52.185 (B)

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)