Veel mensen die de afgelopen jaren een elektrische auto zochten, klopten bijna automatisch aan bij Tesla. Ook nu nog lijkt een Model 3 of Y een logische keuze als je voor tussen de 40 en 60 mille een nieuwe EV wilt uitzoeken. Wie om wat voor reden dan ook geen Tesla wilde, moest een tijdlang ofwel genoegen nemen met minder spectaculaire specs, ofwel vrede hebben met een hogere prijs. Of allebei.
Maar de tegenstrevers van Musk dienen zich aan. Je kunt al een tijdje bij Kia en Hyundai terecht voor snel ladende 800-volt modellen, Volvo en Polestar bieden goed presterende alternatieven. En nu is er Xpeng, dat zich net als veel andere Chinese merken onze markt op spoedde met grote modellen in een hogere prijsklasse – maar dat zich nu met deze G6 naar een lager segment begint te bewegen.
Wat is de Xpeng G6?
Een compacte crossover die z’n pijlen vrij duidelijk richt op bestseller Tesla Model Y. Z’n prijs ligt net wat lager, de opzet en prestaties van de verschillende uitvoeringen zijn vergelijkbaar. Het doel is duidelijk: precies die taart daar, daar wil Xpeng een mooi stuk van.
Er zijn drie versies van de G6: RWD Standard, RWD Long Range en AWD Performance. De eerste heeft een 66-kWh LFP-accu (kobaltvrij), doet 0 naar 100 in 6,9 seconden en komt 435 kilometer ver op een lading. Voor de tweede, met 87,5-kWh NCM-accu, zijn de cijfers 6,7 seconden en 570 kilometer. De AWD Performance heeft dezelfde grotere accu en haalt 550 kilometer – maar zit wel vanuit stilstand op 100 km/u in 4,1 seconden.
Wat is er nieuw aan de Xpeng G6?
Alles. De G6 is de eerste Xpeng op het nieuwe SEPA 2.0 Fuyao-platform, maar er volgen spoedig meer modellen. Het is een 800-volt architectuur, dus je kunt ‘m pijlsnel bijladen: de kleine accu met maximaal 215 kW, de grote met 280 kW. Volgens Xpeng betekent dat een toegevoegde rijafstand van 300 kilometer in 10 minuten. Als gemiddeld verbruik belooft het merk 17,9 kWh/100 km. [Hier stond per abuis een waarde van 13,2 kWh/100 km vermeld, maar dat is het gemiddelde stadsverbruik – red.]
De lage luchtweerstand (Cw: 0,248) is de G6 aan te zien: de carrosserie oogt strak en afgerond, met bijna geen scherpe hoek of vouw in het zicht. Het is een keurig, zij het wat anoniem geheel. Voor dat laatste heeft Xpeng desgewenst een oplossing, zoals je ziet. Want naast zwart, grijs, wit en zilver kun je kiezen voor oranje.
Hoe rijdt de Xpeng G6?
Tien jaar oud Chinees merk, pas net geland in Europa, beetje klooien met vliegende auto’s en dan ondertussen ook nog een Model Y-concurrent willen bouwen… Dat zal dan wel niet veel zijn, toch? Nou, verrassend genoeg dus wel. Tijdens de eerste kilometers met de G6 zoek je – nadat je de overijverige rijhulpjes hebt uitgezet – naar dingen die echt niet kloppen. Die moeten er haast wel zijn bij een auto van zo’n jong merk. Maar de G6 is stil en comfortabel, hij steekt mooi in elkaar, de AWD Performance-versie waar wij in rijden is bespottelijk snel. Als we ‘m op een grote lege rotonde een fout in proberen te duwen, verwachten we dat er een rudimentair ESP-systeem in een stuip zal schieten. Maar nee: de G6 lost alles vlug en keurig op.
We hebben ervaringen met ‘de nieuwe merken’ gehad die grensden aan het hilarische, zowel qua rijdynamiek als qua tech aan boord. In deze Xpeng niets van dat alles. Het nieuwe platform is 83 procent stijver dan dat van eerdere modellen, er is Bosch-remtechniek aan boord en een geavanceerd onderstel dat de (50/50 verdeelde) massa mooi controleert. De verschillende standen voor besturing en remrespons zijn effectief, al blijft het stroompedaal in alle modi wat dof in zijn reactie. Er zijn geen rammels of kraakjes, de stoelen zitten top en zijn goed verstelbaar, en ondanks de aflopende daklijn kunnen we zelfs achterin ruim zitten. Dit is met recht een erg fijne auto.
Wat is het Chinese woord voor hosanna?
Nou ja, sorry voor de loftuiting, maar de G6 heeft ons bijzonder verrast. Uiteraard heeft ie ook minpunten. We noemden de rijassistenten al even, die al beginnen te piepen als je aan de wegbelijning denkt en het op een kalme A2 niet voor elkaar krijgen om normaal afstand te houden. Die mogen dus nog flink wat (op Europa gefocuste) updates hebben. De ‘slimme’ airco, die zijn luchtstroom enkel naar inzittenden dirigeert, blijkt niet zo slim als je alleen in de auto zit. Want alleen de bestuurderspositie koelen is op een warme zonnige dag niet voldoende. De X Pedal-modus zet de auto niet compleet stil als je je rechtervoet optilt, waardoor het eigenlijk een normale regeneratiestand is in plaats van een echte éénpedaalsmodus. Sowieso: die standen bedien je in het (verder prima werkende) scherm, en dat is omslachtig.
Verder nog bijzonderheden?
Alles is standaard. Panoramadak, grote schermen, fraai nepleer in wit of zwart, achterbankverwarming, twee gekoelde telefoonlaadplateaus, 960-watt audio met achttien speakers en ruisonderdrukking. Alleen de kleur en de elektrisch uitklapbare trekhaak zijn een optie.
Wat kost de Xpeng G6?
De prijzen beginnen bij 42.990 euro en lopen via 47.990 euro voor de Long Range op tot 51.990 euro voor de hier geteste AWD Performance. Zoals gezegd is dat minder dan wat Tesla voor een Model Y vraagt (vanaf 46 mille, of vanaf 59 voor een Performance), voor een auto die er misschien op sommige vlakken wel, maar op veel toch niet voor onderdoet. En, heel belangrijk: hij is er in het oranje. Dus overweeg je een Xpeng G6, dan weet je wat je te doen staat.
Gerhard heeft op 12 juni 2024 geschreven:
Nee het is geen serieus alternatief voor de Tesla Y. Maar de Tesla Y is ook niet de eerste keus want een Enyaq, Ioniq5, ID.4 of EV6 zijn veel betere auto’s als je geen Tesla-fiel bent.
Patrico heeft op 27 juni 2024 geschreven:
Ik snap niet waarom mensen EV’s beschouwen als niet slim of zonder connectiviteit.
Bovendien verkopen de Europese merken altijd auto’s met pakket dit, pakket dat. waardoor je moet betalen voor basisdingen van een EV, e.g. een warmtepomp. Wat een schande.
Er is echter geen enkel probleem met Kia, dus de EV6 is inderdaad een goede.
EC Dubost heeft op 12 juni 2024 geschreven:
Beide modellen zijn niet serieus te nemen.
Mike heeft op 12 juni 2024 geschreven:
Dit verhaal klinkt als een sprookje. Het praktijkverbruik van deze Xpeng is gemiddeld 18-19kWh per 100km/h. Het is dus niet alleen een lelijke kopie van een Model Y, maar bovendien een technisch minderwaardig product.
Rio B heeft op 11 juni 2024 geschreven:
Nee geen Chinees voor mij!!!
Wat een bizar artikel heeft op 11 juni 2024 geschreven:
De missers op een rij:
“Veel mensen die de afgelopen jaren een elektrische auto zochten, klopten bijna automatisch aan bij Tesla. Ook nu nog lijkt een Model 3 of Y een logische keuze als je voor tussen de 40 en 60 mille een nieuwe EV wilt uitzoeken.” Hier is niets van waar. De enige reden waarom mensen een Tesla kopen is omdat die zo goedkoop is. Desondanks is het EV-marktaandeel alleen maar gedaald. Niet alleen bij Kia of Hyundai, maar de VAG en Stellantis modellen worden cumulatief ook meer verkocht dan de Tesla’s.
“Het doel is duidelijk: precies die taart daar, daar wil Xpeng een mooi stuk van.”
Nee. Het doel is om met behulp van eindeloze subsidies de Westerse industrie kapot te maken én om zoveel mogelijk spionage auto’s in Europa te krijgen.
“Wat is er nieuw aan de Xpeng G6? Alles. ”
Nee. De inzet als spionagemiddel is nog precies hetzelfde als bij de vorige modellen.
“Als gemiddeld verbruik belooft het merk een erg zuinige 13,2 kWh/100 km”
Waar is de kritische noot? Uit alle praktijktesten blijkt dat de Chinese merken bij lange na niet in de buurt van deze waarden komen.
“Dat zal dan wel niet veel zijn, toch? Nou, verrassend genoeg dus wel. Tijdens de eerste kilometers met de G6 zoek je – nadat je de overijverige rijhulpjes hebt uitgezet – naar dingen die echt niet kloppen. ”
Binnen één zin jezelf al tegenspreken. Rijhulpsystemen moeten helpen. Deze systemen zijn zo slecht dat je ze alleen maar uit wil zetten. Maar kennelijk is dat niet iets wat ‘niet echt klopt’.
“En, heel belangrijk: hij is er in het oranje. Dus overweeg je een Xpeng G6, dan weet je wat je te doen staat.”
Voor als er nog niet genoeg promotie gemaakt is (lees: bloedgeld ontvangen is), dan kan je altijd nog de afkomst van dit misbaksel bagatelliseren door een goedkope verwijzing naar het EK en ons patriotisme te maken.
Deze advertorial is een dieptepunt in de historie van TG.
Waar een arrogante reactie heeft op 26 juni 2024 geschreven:
Omdat je graag wil geloven dat Chinese producenten slecht zijn, en ze daar ook werkelijk niets kunnen, moet het wel in alles een kopie zijn.
Ondertussen loopt China voor in alles wat AI gebruikt (ook in deze auto). Ontwikkelen ze nieuwe producten in een tempo waar we respectvol en bang voor kunnen zijn.
Bizar levert een arrogante betweterige reactie omdat het westen wel beter moet zijn. Kijk eerst eens een paar van de vele reviews van de G6 of de G9 of verdiep je in wat er gebeurd in de ontwikkeling van China.
Henk heeft op 11 juni 2024 geschreven:
Dit is inderdaad een schandelijk stukje China propaganda. De Topgear redactie moet zich schamen.