Abarth 500C 695 Edizione Maserati

''Maserati's zijn te groot'', heeft nooit iemand gezegd. Toch bouwt Abarth een kleine drietand

Abarth 500C 695 Edizione Maserati (2014)
Abarth 500C 695 Edizione Maserati (2014)
Abarth 500C 695 Edizione Maserati interieur (2014)
Abarth 500C 695 Edizione Maserati velg (2014)
Abarth 500C 695 Edizione Maserati (2014)
Abarth 500C 695 Edizione Maserati (2014)
Abarth 500C 695 Edizione Maserati interieur (2014)
Abarth 500C 695 Edizione Maserati velg (2014)

Klein is in, luxe is in, dus wat ligt er meer voor de hand dan een ukkepukje helemaal vol te stampen met luxe? Aston Martin deed het met de Toyota iQ, Fiat doet het dunnetjes over met deze Abarth 500C 695 Edizione Maserati.

Hoeveel luxe krijg je voor 50 duizend euro?

Het idee is natuurlijk helemaal zo gek niet. Sterker, het zou een van de specialismes van Fiat kunnen/moeten zijn. Lancia is per slot van rekening jaren hofleverancier geweest van kleine gebakjes waarin leer en alcantara de boventoon voerden. En Fiat heeft nog veel meer exclusiviteit in huis – wat dacht je van Ferrari en Maserati? En dus maakten ze al eerder een 500 met Ferrari-inspiratie (de 695 Tributo Ferrari uit 2009) en volgen nu hetzelfde recept, maar dan met Maserati.

De basis bestaat uit het heetstgebakerde kaboutertje uit de 500-serie, de Abarth EsseEsse, en dan ook alleen in de cabrio-vorm, met zo’n roldakje dus. Voor de gelegenheid heeft de 1.4 turbomotor er (net als bij de Ferrari-versie) 20 pk bij gekregen, bovenop de 160 die hij al had. Daarnaast is rijkelijk geput uit de ‘secundaire’ zaken die een Maserati een Maserati maken. Fraaie, met exclusief beige leer beklede stoelen? Check. 17 inch lichtmetaal in typisch Drietand-design? Idem. Unieke kleur? Het heet Bordeaux Pontevecchio en is naar men zegt puur des Maserati’s. Sportpedalen, koolstofvezel (nou ja, iets dat er op lijkt), logo’s zover het oog reikt en een uitrusting die nauwelijks iets te wensen overlaat – het hoort er allemaal bij.

Rijden met de Minirati is één en al pret

Het mormeltje maakt herrie voor tien, hangt aan het gas als Epke aan een rekstok en doet z’n uiterste best zo veel mogelijk te lijken op z’n grote voorbeeld. Ook qua afstemming, want de Abarth 500C 695 Edizione Maserati lijkt een stuk minder hard geveerd dan we ons van de EsseEsse konden herinneren. Hij gaat uiteraard vlot zat voor zo’n Eastpak met kapsones, al is het aan te bevelen in bochten voorzichtig te doen met het gaspedaal, anders ga je vooral keihard rechtdoor.

Er zijn eigenlijk maar drie probleempjes met deze Abarth 500C 695 Edizione Maserati. Eén: de Maserati-stoelen zijn hoger dan de gewone, waardoor het zicht, toch al geen denderend 500-punt, er niet beter op wordt. Je zit de hele tijd om de achteruitkijkspiegel heen te loeren. Twee: die gerobotiseerde handbak blijft zuigen. Hij houdt in bij opschakelen; kun je verhelpen door zelf te schakelen en dan het gas los te laten, maar toch. Drie, veel belangrijker: raad eens wat dit geintje mag kosten? Fout. Nog eens. Weer fout. Of je maar even 46.650 euro wilt overmaken. Kom op nou jongens: bijna een halve euroton voor een vlo met pretenties?

Dat is vier mille meer dan die malle Aston Martin Cygnet (die overigens inmiddels vroegtijdig de nek om is gedraaid). Ja hoor, zeggen ze bij Fiat en lachen zich dood. De helft van de tot 499 stuks gelimiteerde oplage ging, verkocht en wel, op de boot naar Japan. Daar zijn ze dol op klein, snel en rete-exclusief. En van de rest komen ze ook wel af. Dit is geen auto, maar een business case. Maar wel een heel leuke.

10
20
Specificaties

Specificaties Fiat 500C Abarth 695 Edizione Maserati

Motor
1.368 cc
viercilinder turbo
180 pk / 230 Nm

Aandrijving
voorwielen
5v semi-automaat

Prestaties
0-100 in 7,6 s
top 210 km/u

Verbruik/milieu
6,5 l/100 km
151 g/km CO2, A-label

Afmetingen
3.546 x 1.627 x 1.485 mm (L x B x H)
2.300 mm (wielbasis)
1.085 kg

35 l (benzine)
185 / 610 l (bagage)

Prijzen
NL € 46.650 (25%)
BE n.b.

VONNIS
Humoristisch en uniek autootje voor een ronduit zwakzinnige prijs. Qua lol 15/20, qua prijs 5/20 – kom je uit op 10/20: niemand in Nederland of België zal ‘m ooit kopen dus, maar het feit dat ie bestaat is echt leuk

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken