Abarth 695 Biposto (+ video)

Alweer een aangedikte Fiat 500? Ja, maar dit is er niet zomaar een. Dit is de snelste en ruigste straat-Abarth van deze tijd. Hij luistert naar de naam 695 Biposto en ze noemen hem ’s werelds kleinste supercar.

Oké, die laatste term heeft Abarth zelf verzonnen, maar het klinkt wel lekker, vind je niet? Het was in ieder geval genoeg om ons te doen trappelen om naar Noord-Italië af te reizen, waar we de 695 Biposto aan een korte knaltest onderwerpen op het al evenzo korte circuitje van Varano de’ Melegari. Dat niet alleen: we mogen meerijden over een rallystage met oud-Lancia-rijder, tweevoudig wereldkampioen en Groep B-alumnus Miki Biasion. We hebben nog nooit zo snel ontbeten.

We kunnen ons voorstellen dat je, na ongeveer 85 verschillende hete edities van Fiats kleinste, onderhand een beetje Abarth-moe bent. Het is echter belangrijk om het onderscheid te maken tussen de andere Abarth 500-derivaten en deze Biposto, want we hebben het hier niet over een stickersetje en 5 pk extra. Hier komen dikke titanium buizen aan te pas, vierpuntsgordels en onderdelen van koolstofvezel. Dit is menens.

Feitelijk is de 695 Biposto de straatversie van de Assetto Corse-racer. Hoewel zo’n insteek meestal neerkomt op een hoop marketing-blabla te midden van talloze compromissen om de auto een acceptabel wegkarakter te geven, heeft Abarth zich in dit geval wonderbaarlijk goed weten in te houden. Om niet te zeggen: het is dat er straatbanden en een legale dual-stage Akrapovic-brulpijp op zitten, anders had dit beestje naar z’n kentekenplaten kunnen fluiten.

De 695 Biposto is altijd matgrijs en hangt vol met imposante bumpers, side-skirts en koolstofvezel accenten. Hij leunt op hydraulisch verstelbare EXT Racing-schokdempers en rolt op lichtgewicht OZ-velgen die met hun 18 inch behoorlijk fors zijn voor zo’n kleintje. Eromheen vinden we Pirelli’s in de maat 215/35. In het interieur zit geen airco of radio en de achterbank heeft plaatsgemaakt voor een dikke titanium rollbar. Vandaar ook de naam Biposto: tweezitter.

De geperforeerde Brembo-remmen hoeven betrekkelijk weinig gewicht tot stilstand te brengen: de Biposto weegt 997 kilo. Als je hierbij bedenkt dat z’n 1.4 turbomotortje een ontluisterende 190 pk levert, weet je dat ie goed van z’n plek komt: een hete hatchback in dit segment die onder de zes seconden van 0 naar 100 km/u weet te krabbelen, dat zien we niet vaak.

Na een dolle rit met Biasion over natte weggetjes met een steenharde 500 in rally-uitvoering stappen we met hem in de Biposto. ‘Je zult zien dat deze eigenlijk sneller is’, zegt hij. Gelet op de grootte van onze ogen als hij op de eerste bocht afstormt, heeft hij absoluut gelijk. De Biposto heeft meer pk’s en – ten opzichte van de rallyauto – een relatief zachte onderstelafstemming die beter werkt op vochtig asfalt. Daar hebben we wat aan wanneer we zelf het circuit op gaan.

Wellicht is dit een goed moment om te vermelden dat Abarth voor de 695 Biposto een lieve som van 49.950 euro verlangt (40.500 euro in België). Inderdaad, de prijs van een behoorlijk dikke BMW 3-serie, of een VW Golf R, voor een doorgebakken eitje van een mini-hatchback. Dat is niet alles: je gaat ‘m namelijk nooit voor dat bedrag bestellen. Er zijn vijf optiepakketten, zie je, en we vrezen dat de twee duurste regelrechte must-haves zijn.


Vergeet de Kit 124 Speciale met aluminium motorkap en lichtmetalen accenten. Vergeet de plastic zijruiten met schuifjes erin (staat stoer en de openingen zijn precies groot genoeg voor een Quarter Pounder; maar ze fluiten irritant op snelheid). Laat – tenzij je echt geld over hebt – de kit met carbon deurpanelen en andere lichtgewicht frutsels lekker zitten. Ga vooral wél voor de Kit Innesti Frontali (10.000 euro) en de Kit Pista (5.000 euro). Bij de eerste krijg je een sperdifferentieel, een racekoppeling en een fenomenale Bacci Romano dog-ring versnellingsbak met een schitterend opengewerkt schakelmechanisme. De tweede behelst een race-display met data-logger en schakel-led’jes midden op je dashboard, Sabelt kuipstoelen met vierpuntsgordels en een professionele racehelm. We zeiden het toch: must-haves.

In precies zo’n versie van de 695 Biposto gaan we het circuit op; een circuit dat op deze koude en druilerige ochtend aanvoelt alsof Slimer er een paar rondjes heeft gedaan. Het wordt één grote glijpartij, waarbij we bij het remmen voor elke bocht rechtdoor dreigen te schieten en na elke stuurbeweging onvrijwillig ingehaald worden door de achterkant. Maar Biasion had gelijk: de Biposto is, zeker met het sperdifferentieel, eigenlijk prima op z’n gemak bij dit soort omstandigheden. Naarmate we wennen, handelen we subtieler, gaan we harder en wordt de Biposto levendig in plaats van opstandig. Na een paar rondjes jagen we ‘m, sturend met het gaspedaal, kwispelend het circuit rond en zitten we voorzichtig te juichen.

De dog-ring transmissie is een belevenis: het is een echt race-instrument, een bak die je desgewenst zonder koppeling kunt bedienen en die geen gevoelige, maar een ferme hand van je vraagt, waarbij hij knispert en kraakt en een keur aan mechanische metaal-op-metaalgeluiden laat horen. Een fantastische toevoeging.

Ook de rest van de Biposto maakt indruk – de motor is een traktatie, het stuiterige weggedrag maakt vrolijk – maar we zetten onze vraagtekens bij de vage besturing en de erg hoge zitpositie. Had Abarth hier nog wat extra aandacht aan besteed, dan was het voor ons echt een onverdeeld feest geweest. Maar mensen die om dit soort details geven, kopen voor hetzelfde geld (als we die optiepakketten meerekenen) een fijne Porsche Cayman, of als het Italiaans moet zijn een Alfa Romeo 4C. Laat je die auto’s staan en ga je voor deze dikke 500, dan kan het niet anders dan dat je al allerlei ander speelgoed hebt en simpelweg als een blok bent gevallen voor dit venijnige propje.

’s Werelds kleinste supercar: in die bewering zit een kern van waarheid. Supercars zijn nooit perfect, ze zijn nooit praktisch en ze slaan feitelijk nergens op. Wat ze wel doen, is je naar je keel grijpen en zich je hart toe-eigenen. Kijk goed naar deze Abarth en zeg ons eens dat je deze gevoelens niet een heel klein beetje ervaart.

 


13
20
Specificaties

Abarth 695 Biposto

13/20

Motor
1.368 cc
viercilinder turbo
190 pk / 250 Nm

Aandrijving
voorwielen
6v handbak

Prestaties
0-100 km/u in 5,9 s
top 230 km/u

Verbruik (gemiddeld)
6,5 l/100 km
155 g/km CO2
F-label

Afmetingen
3.546 x 1.627 x 1.485 mm (l x b x h)
2.300 mm (wielbasis)
997 kg
35 l (benzine)
bagageruimte n.b.

Prijzen
NL € 49.950 (25%)
BE € 40.500

Het vonnis
Een leuke upgrade voor je doorsnee hete hatchback? Welnee, meer een hebbeding voor de vermogende liefhebber. Hadden we het geld en een grenzeloos gevoel voor humor, dan stond er morgen een in onze garage

Nieuwste van TopGear

Autonieuws