Autotest: Abarth Punto Evo 1.4 MultiAir Turbo

De Punto van Fiat is al weer even op de markt, het snelste model staat nu pas in de showroom. Al heet die Abarth.
 
Zeg geen Fiat tegen een Abarth. Abarth moet je echt zien als een apart merk. Een marketingfoef van jewelste natuurlijk, en bepaald geen handige ook. Bladerend door onze koopgids, zoekend op internet, je kijkt naar een snelle Fiat en verwacht dan bij de Abarth-versie uit te komen. Net als AMG bij Mercedes bijvoorbeeld. Maar nee, je moet bij de A kijken. Je moet vooral niet op de website van Fiat zoeken. Handig?
 
Nee. Al helemaal niet omdat een Abarth eruitziet als een Fiat, rijdt als een Fiat – met nuance: een opgevoerde Fiat – en gewoon ook is samengesteld uit onderdelen van Fiat. Het plezier is er niet minder om.
 
Abarth heeft de Fiat 1.4 16V Multiair-motor wat verder gekieteld naar 165 pk, onder andere door toepassing van een grotere turbo, waardoor ook het koppel steeg naar 250 Nm. Goed voor een sprintje van 0 naar 100 km/u in 7,9 seconden en een topsnelheid van 213 km/u. Best aardig nietwaar? Maar het gaat erom: hoe rijdt ie?
 
Om dat te kunnen ondervinden laat Abarth ons los op het testcircuit van de Fiat Groep in Balocco, Italië. We rijden wat rond alsof we in normaal verkeer voort tuffen en we merken slechts op dat de auto is uitgerust met een start-stopsysteem (standaard). Verder geen bijzonderheden. Tijd om de Sport-stand aan te zetten.
 
De Sport-stand verandert de Abarth Punto van een braaf wagentje in een klein duiveltje. Volgens Abarth zou de Punto nu sneller en scherper moeten reageren, en dat klopt nog ook. De elektronische stuurbekrachtiging wordt verzwaard waardoor er meer stuurgevoel ontstaat en het zogenaamde TCC-systeem wordt actief. TCC staat voor Torque Transfer Control en het komt erop neer dat computers de stuuruitslag, wielspin, en meer interessante zaken meten om zo in combinatie met het esp de banden maximale grip te bieden en te laten houden wanneer wij als een bezetene proberen door bochten heen te vliegen. Het werkt bijzonder goed.
 
Waar bij de meeste auto’s al snel wordt ingegrepen wanneer je doldwaze capriolen in bochten probeert uit te halen, daar laat dit systeem lekker veel toe. Sterker, we merken in veel gevallen nauwelijks dat die computertjes onder de motorkap overuren maken om ons zo snel mogelijk door bochten heen te helpen. Hoe idioot we het ook doen, de Punto blijft prima controleerbaar en het effect is ook nog dat we gevoelsmatig veel sneller door bochten kunnen rijden. Alleen dit gegeven is al een Abarth-badge waard.
 
De andere Abarth-zaken beperken zich tot brede velgen, gewijzigde bumpers, hier en daar een extra skirt en spoiler, en binnenin wat meer interieuropsmuk. Lekker allemaal.
 
Helemaal lekker is de prijs: voor een buitengewoon fijn gooi- en smijtautootje is ie met een prijs van 22.990 euro (in België 19.300 euro) heel aantrekkelijk voor je portemonnee. Het enig jammere is het geluid: dat had van ons nog wel wat heviger gemogen. Maar als je dat wilt, moet je even naar een ander modelletje kijken. Of wachten op het EsseEsse-pakket.

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken