Alfa Romeo Giulietta 1.4 MultiAir TCT

Alfa’s versnellingsbak met dubbele koppeling, TCT is de naam, heeft nu ook z’n weg gevonden naar de Giulietta. Is dit de versie die je moet hebben?
 
Een jaar geleden maakten we, in de Mito, voor het eerst kennis met de versnellingsbak-met-dubbele-koppeling, Alfa-style. Ze noemen hem TCT (voor degenen die denken dat ze op dat leuke Italiaanse meisje van de pizzeria diepe indruk kunnen maken door de ongetwijfeld ultra-poëtische aanduiding achter die saaie afkorting uit hun hoofd te leren: het staat gewoon voor Twin Clutch Transmission. Sorry).
 
De gevoelens waren destijds wat gemengd. Dat lag niet aan de bak. Supersnel, onvoelbaar schakelen, betere prestaties, lager verbruik, meer comfort en een uitstekende samenwerking met het dna-systeem (waarmee je via een knop je stuurgevoel, gaspedaalrespons, esp-instellingen en schakelmomenten kunt aanpassen aan je rijstijl) – wat wil je nog meer?
 
De nagel aan de doodskist was het stop-startsysteem waaraan het standaard gekoppeld is en dat je stukje bij beetje tot razernij wist te drijven. Elke keer als je de vaart uit de auto wilde halen, bijvoorbeeld bij het strategisch naderen van een rotonde, liet dat volstrekt hyperactieve systeem de motor afslaan. De motor slaat vlot genoeg weer aan na een ram op het gaspedaal, maar het duurt nu eenmaal eventjes en dat kost je net dat vlot-invoegen-moment. Een file was al helemaal een drama. Optrekken, remmen, afslaan, aanslaan, één meter optrekken, remmen en weer afslaan – zo is zo’n systeem niet bedoeld. Het begreep totaal niet waar je mee bezig was en reduceerde de prachtige TCT-bak tot een verlengstuk van iets dat na een middag al alle normale irritatiegrenzen ruimschoots wist te doorbreken.
 
Nu zit die bak dus ook in de Giulietta. Hoewel een woordvoerder niets wist van mogelijke wijzigingen, lijkt dit een totaal ander verhaal. De bak is identiek, inclusief alle genoemde voordelen. Vergeleken met de handbak verloopt de acceleratie één (nietszeggende, maar toch) tiende van een seconde sneller, terwijl het verbruik 0,6 l/100 km daalt en de CO2-score nu 121 g/km bedraagt in plaats van 134 g/km. Een serieus lage waarde die je, mocht je daar zin in hebben, vriendjes laat maken met meisjes die okselhaar wel zo natuurvriendelijk vinden. Het is een briljant ding dat schakelt alsof het niet gebeurt, bij terugschakelen een mooi toefje tussengas laat horen en zodoende een hoop comfort en/of (in de Dynamic-stand) een hoop sportiviteit oplevert.
 
Het gewraakte stop-startsysteem lijkt wel degelijk gewijzigd; de motor slaat nu alleen af als je hard op de rem drukt. Bedien het pedaal met beleid en de motor blijft gewoon lopen. Druk het, voor een net op rood gesprongen stoplicht, wat harder in en verrek: stilte is je deel.
 
Zo heb je nu dus een geweldige bak, een uitmuntende motor (de 2.0 JTDM-diesel kan trouwens ook met TCT), een stop-startsysteem dat je eindelijk begrijpt, in de met enige afstand mooiste hatchback die je op dit moment kunt kopen. Hoewel we er niks voor krijgen, laten wij onze snor en haren groeien en zeggen: doen!
14
20
Specificaties
Alfa Romeo Giulietta 1.4 MultiAir TCT
 
14/20
 
Cijfers
0-100 km/u: 7,7 s
Top: 218 km/u
Verbruik: 5,2 l/100 km
Motor: 1.368 cc, viercilinder turbo benzine
Aandrijving: voor
Vermogen: 170 pk
Koppel: 250 Nm
Gewicht: 1.280 kilo
CO2: 121 g/km
 
Prijs
NL € 28.850
BE n.n.b.
 
Vonnis
Met deze bak kan Alfa de concurrentie met (bijvoorbeeld) de VW Golf met een gerust hart aan. Zeg het maar: saai en degelijk of flamboyant, degelijk, sneller en goedkoper

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken