Er zijn weinig soorten motoren die de afgelopen decennia zulke sprongen hebben gemaakt als dieselmotoren. Zat je er vroeger niet eens zo heel ver naast als je het trage, stinkende, vervuilende ellen­dedingen noemde, die hooguit waren bedacht voor tractoren of om mensen het autorijden tegen te maken – tegenwoordig ligt dat wel even anders. De techniek is niet vooruitgeschreden.

De techniek heeft zich met Usain Bolt-snelheden op het stok­­­oude principe gestort. En heeft er via ingrepen als directe injectie, common-raildinges, turbo’s, AdBlue en veel elektronica krachtige, soepele en zuinige motoren van gemaakt. Ze zijn door menig benzineverstokertje met geen mogelijkheid bij te houden. Iedereen die weleens iets van BMW dat eindigt op 30d (of hoger, of iets soortgelijks van een ander merk) heeft gereden, weet wat we bedoelen. Toch heeft diesel de laatste tijd in Nederland veel van die (mede onder invloed van de gunstige bijtellingsregeling) vergaarde populariteit ingeleverd.

Trekt deze diesel nog een beetje door?

Het Fiat-concern heeft zich in al deze ontwikkelingen bepaald niet onbetuigd gelaten. Geen wonder: Italië is, zoals veel ten zuiden van ons gelegen landen, een dieselland bij uitstek. En dus is van de Stelvio, Alfa Romeo’s fraaie nieuwe SUV, ook een dieselversie leverbaar. Het zijn er zelfs drie, al zijn het drie vermogensvarianten van één en hetzelfde blok. Die basis is een 2,2-liter viercilinder, uiteraard voorzien van een turbo.

Een 150- en 180-pk versie worden binnenkort leverbaar. Maar we konden al wel even rijden met de topper van 210 pk. Dat is natuurlijk een zeer riant vermogen Dit heeft bijvoorbeeld tot gevolg dat je in een GTI-achtige 6,6 seconden al op 100 km/u kunt zitten. Dat gaat dan door tot 215 km/u. Belangrijker bij een diesel is de trekkracht. Die bedraagt 470 Nm en is al bij 1.750 toeren per minuut volledig beschikbaar. Nee, geen overdonderende hoeveelheid power. Wel aardig vergelijkbaar met wat de concurrentie te bieden heeft, en meer dan voldoende om de gang erin te houden. Extra aardig is dat je theoretisch met 5,5 l/100 km toe kunt.

Maar hoe rijdt de Alfa Romeo Stelvio Diesel?

Deze motor past bij de Alfa Romeo Stelvio Diesel als een mobiele telefoon bij een Italiaan. Hij houdt zich bij constante snelheden mooi op de achtergrond. Laat tijdens accelereren een (zeker voor een diesel) aangename roffel horen, Hij werkt met de standaard achttraps automaat samen alsof ze al 25 jaar getrouwd zijn. De DNA-knop, waarmee je tusseiverse rij-modi kunt kiezen, is wat minder uitgesproken in zijn verschillen dan bij de benzineversie. De Dynamic-stand geeft je echter wel de wat agressievere reactie op het gaspedaal waar je in een Alfa als deze wel eens zin in kunt hebben. De besturing is net zo direct, vering en demping net zo stevig als in de benzine-Stelvio. Wie een diesel-SUV wil die rijdt als een Olympische duursporter, is bij Alfa aan het goede adres.

Aan zijn prachtige inner- en uiterlijk verandert natuurlijk niets; alleen daarvoor zou je de Stelvio al ko­­pen. Maar als je er ook nog een sterke en zuinige motor in wilt die zo’n beetje voor hem ge­maakt lijkt te zijn, probeer dan zeker de Alfa Romeo Stelvio Diesel eens.

Alfa Romeo Stelvio 2.2 JTD 210 pk AWD Super
Motor
2.143 cc
viercilinder turbo
210 pk @ 3.750 tpm
470 Nm @ 1.750 tpm
Aandrijving
vier wielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 6,6 s
top 215 km/u
Verbruik (gemiddeld)
5,5 l/100 km
127 g/km CO2 D Label
Afmetingen
4.687 x 1.903 x
1.671 mm (l x b x h)
2.818 mm (wielbasis)
1.634 kg
58 l (diesel)
525 l (bagage)
Prijzen
€ 63.450 (NL)
€ 43.950 (B)

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)