Alpina B8 Gran Coupé

Merk waardig

Foto('s): Alpina
Foto('s): AlpinaBMW ALPINA B8 Gran Coupé
Foto('s): AlpinaBMW ALPINA B8 Gran Coupé
Foto('s): Alpina
Foto('s): Alpina
Foto('s): Alpina
Foto('s): Alpina
Foto('s): Alpina
Foto('s): AlpinaBMW ALPINA B8 Gran Coupé
BMW ALPINA B8 Gran Coupé
BMW ALPINA B8 Gran Coupé
BMW ALPINA B8 Gran Coupé

Na een huwelijk van 40 jaar merkt iedereen dingen op die anders zijn dan aan het begin. We vermoeden hetzelfde van BMW en Alpina, die al sinds de jaren tachtig dikke mik zijn. Alpina is al decennia het minder schreeuwerige, maar minstens zo krachtige alternatief voor de modellen van de M-divisie. Volgens het merk zijn Alpina’s voor mensen die het niet belangrijk vinden dat anderen zien waar ze hun geld aan uitgeven. Dat is ook de reden waarom het merk niet in China verkoopt: daar willen ze juist schreeuwerig spul. Waarom denk je dat BMW met die enorme grilles is gekomen?

Daar zit het probleem een beetje

Hoe ga je een ingetogen alternatief in de showroom zetten als de auto’s in de basis al uitermate polariserend zijn? Zoals het een goede partner betaamt, beweegt Alpina daarom een beetje mee met BMW. Zo bieden ze tegenwoordig een Alpina XB7 aan, die misschien nog wel opvallender is dan de normale X7. En in plaats van dat ze de standaard ogende modellen pakken om te modificeren, pakken ze tegenwoordig de modellen met de optionele M Sport-bumpers als basis. De B8 Gran Coupé is objectief gezien dan ook een Heel Dikke Bak, zeker met de geweldige Alpina-striping op de zijkant (al heeft deze dat toevallig niet).

De andere merkwaarden van Alpina zijn gelukkig nog intact. Waar BMW met de M8 Gran Coupé krampachtig probeert een circuitmonster van ruim 2.000 kilo te maken, wil Alpina toch vooral een comfortabele machine neerzetten waarmee je de nodige tijd op de Autobahn kunt besparen. Qua topsnelheid zit dat snor: 324 km/u. Op het gebied van comfort is het eveneens missie geslaagd. Je zakt in prachtige leren stoelen, waarbij Alpina in hetzelfde weiland shopt als Rolls-Royce.

De binnenkant van de Alpina B8

De rest van het interieur is net zo fraai afgewerkt en op de middenconsole zit een mooi plakkaat met een uniek productienummer. De zitpositie is net als in de normale 8-serie uitstekend en het onderstel is in de Comfort Plus-stand heerlijk om relaxt mee te toeren, zelfs met de 21-inch wielen. Er is een Sport Plus-stand die de boel merkbaar op scherp zet, maar in alle eerlijkheid voelden we nauwelijks de behoefte om die te gebruiken. Daarbij moeten we zeggen dat de route niet bij uitstek geschikt was om het bochtengedrag van de Alpina B8 te testen.

De V8 biedt meer dan genoeg power

Hoewel de auto uitnodigt tot gemoedelijk rijgedrag, is power ruimschoots aanwezig. Alpina speelt wat met de turbo’s van de 4,4-liter V8 voor eindeloos (al beweert het merk zelf 800 Nm) en direct koppel over het gehele toerenbereik. Uiteraard geen asociaal geblèr door de uitlaat, maar een fijn roffeltje in de cabine. In een rechte lijn is de B8 slechts een fractie langzamer dan de M8 GC. Om je nog even wat lekkerder te maken: op een slordige 500 euro na kost hij hetzelfde als de M8 GC Competition. Gewoon in Nederland trouwens, want BMW-dealer Dusseldorp is sinds kort officieel importeur van Alpina. Oh, en dan is er nog een laatste verkoopargument: exclusiviteit. Waar de M-divisie van BMW elk jaar meer dan 140.000 auto’s op de weg zet, houdt Alpina het bij 2.000 exemplaren per jaar. Da’s gunstig voor de restwaarde en daarmee zelfs voor het leasebedrag.

Is de Alpina B8 beter dan de BMW M8?

Al met al klinkt de Alpina B8 als een logischer keuze dan het spul van de M-divisie, al is het volledige aanbod wellicht wat overdreven voor in Nederland. Het enige wat ontbreekt bij de B8 is een driftmodus, maar als dat hoog op het lijstje staat, heb je je keuze tussen de M8 en B8 al gemaakt. Mocht je overigens een snelle Alpina willen waar je het niet per se aan af ziet, dan is nog de B5 op 5-serie-basis. Deze gebruikt dezelfde V8, is ongeveer zo snel en kost ook nog eens 50.000 euro minder dan de B8. Ook het overwegen waard.

17
20
Specificaties

Specificaties Alpina B8 Gran Coupe (2021)

Motor
4.395 cc
V8 biturbo
621 pk @ 5.500 tpm
800 Nm @ 2.000 tpm
Aandrijving
vier wielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 3,4 s
top 324 km/u
Verbruik (gemiddeld)
11,9 l/100 km
270 g/km CO2, F-label
Afmetingen
5.092 x 1.932 x 1.428 mm (l x b x h)
3.023 mm (wielbasis)
2.175 kg
68 l (benzine)
440 l (bagage)
Prijzen
€ 220.524 (NL)
n.n.b. (B)

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken