Alpina D5S

Wil je een getunede BMW, maar wel een die de goedkeuring van de echte kenners kan wegdragen? Dan moet je nog altijd bij Alpina zijn

Alpina D5S
Alpina D5S interieur
Alpina D5S
Alpina D5S
Alpina D5S
Alpina D5S
Alpina D5S
Alpina D5S
Alpina D5S
Alpina D5S
Alpina D5S interieur
Alpina D5S
Alpina D5S
Alpina D5S
Alpina D5S
Alpina D5S
Alpina D5S
Alpina D5S
16
20
Specificaties

Alpina D5S

Motor
2.993 cc
zescilinder biturbo
388 pk @ 4.000 tpm
800 Nm @ 1.750 tpm
Aandrijving
vier wielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 4,9 s
top 286 km/u
Verbruik (gemiddeld)
6,6 l/100 km
174 g/km CO2 C Label
Afmetingen
4.956 x 1.868 x 1.466 mm (l x b x h)
2.975 mm (wielbasis)
1.930 kg
66 l (diesel)
530 l (bagage)
Prijzen
n.b. (NL)
n.b. (B)

Vonnis
De Alpina D5s is niet bepaald een ­dieselende M, dat zeker niet, maar dat is ook niet het punt. Dit is een geweldig snelle, comfortabele auto om elke dag te gebruiken, een die de beste punten van de 5-serie weet uit te lichten en aan te zetten

Alpina’s ogenschijnlijk kleine aanpassingen voegen in de regel comfort, verfijning en snelheid toe aan de beste BMW’s. Dus heeft de Alpina D5S dezelfde twin-turbo 3,0-liter zescilinder als de 530d xDrive waarop ie is gebaseerd. Alleen heeft hij nu 388 pk in plaats van de standaard 265 pk, en 700 Nm versus 620 Nm.

Het betreft hier een verrekt goede motor. Zuinig, verfijnd, en hij klinkt zelfs goed. Dat betekent dat deze ­Alpina D5S van bijna 1,9 ton zichzelf van 0 naar 100 km/u weet te werken in 4,9 seconden, en doorgaat tot een onbegrensde top van 275 km/u.

Daarbij stopt de Alpina-upgrade bepaald niet. De ophanging is ook aangepast – andere wishbones geven ’m een enigszins negatieve wielvlucht zodat hij beter de bocht ingaat – en de stuurbekrachtiging, de bak, de adaptieve dempers en de vierwielaandrijving draaien nu allemaal op Alpina-software. Ook heeft hij de grotere remmen geleend van de B5 (die dik 320 km/u rijdt), en staat hij op speciaal voor ’m gemaakte Pirelli-banden.

Alpina D5S is herkenbaar als 5-serie, maar

Dus hoewel de Alpina D5S nog steeds herkenbaar is als een 5-serie, hebben de aanpassingen van Alpina z’n sterke punten verder verbeterd, waardoor hij een echt dualistisch karakter heeft gekregen. In de Comfort- of Comfort Plus-stand rijdt hij zo fluweelzacht als het maar kan, maar in de Sport- of Sport Plus-modus is ie ineens volkomen strak en doel­gericht.

Hij rijdt echt uitzonderlijk goed, zeker als je z’n aanzienlijke gewicht in aanmerking neemt. Jammer dat de besturing niet een paar procent communicatiever is. Maar ach, je kunt niet alles hebben. En vergeet niet dat ook het interieur en de buitenkant de Alpina-behandeling hebben gekregen – binnenin heeft hij ander leer, afwerking, stiksels et cetera.

Aan de buitenkant is hij van andere ­wielen, logo’s, subtiele skirts en een spoiler voorzien. De stoelen voorin zijn waarschijnlijk de meest comfortabele stoelen die je ooit in een auto zult aantreffen, het leer is zacht, en de optionele B&W-stereo is ronduit super.

De Alpina D5S is exclusief

Hij is moeilijk te verslaan als een plek om een paar uur in door te brengen. En dan is er z’n exclusiviteit – het is niet erg waarschijnlijk dat je ooit een andere Alpina D5S zult tegenkomen, tenzij je er meteen twee koopt.

De prijs ligt (in Duitsland) een mille of 12 hoger dan die van een 530d, en dan heb je nog niet naar de lange en verleidelijke optielijst gekeken. Als z’n coole exclusiviteit en z’n herziene prestaties je dat geld waard zijn, moet je ’m zeker kopen. Stonden wij voor de keuze, dan gingen we ervoor. Hoe weinig er met de standaardversie ook mis is.


preview


Nieuwste van TopGear

Autonieuws