Dit is de Alpine A110S. Die ‘S’ staat voor scherper, stijver, sneller. En dikkere remmen. Een extra 40 pk wordt gepeurd uit de 1.8 turbo, hij kan z’n koppel over een grotere breedte aanspreken, hij heeft een actieve sportuitlaat, hij kreeg standaard high-performance remmen, 10 millimeter bredere banden voor en achter, nieuwe veren, stijvere stabilisatorstangen, de ophanging werd 4 millimeter lager en het ESP werd opnieuw gekalibreerd. Je kunt je lol niet op.

Dan de Porsche 718 Cayman T. We konden niet heel veel dingen verzinnen met een ‘T’, want ook in dit geval gaat het om sportieve zaken met de hoofdletter S. Het mooiste spul van de optielijst is op een basis-Cayman gezet. Komt ie: 20 millimeter lagere ophanging, grotere 20-inch velgen, dynamische motorophanging, alcantara, en hij is van een heuse extra sticker voorzien.

Qua prijs verschillen ze nogal (daarover dadelijk meer), maar ze zijn eender in filosofie en in agressie, en hebben vrijwel hetzelfde vermogen – de Porsche 2.0 viercilinder turbo levert 300 pk, waar de Alpine 292 pk heeft. De Alpine is sneller, uiteraard, omdat hij kleiner en lichter is: 1.114 kilo tegen 1.350 kg voor de dikke Duitser. Al is hij nou ook weer niet zo erg dik, maar de Alpine is nou eenmaal een dieetkampioen.

Het gewicht is belangrijk voor de Alpine A110 S

De rijervaring van de Alpine wordt gedefinieerd door z’n gewicht. Hij is elke 100 kilometer 2 liter zuiniger dan de Cayman, heeft een pittiger, lekkerder acceleratie, leunt niet te veel op z’n remmen en banden en zwiert altijd over elk soort wegdek. De Porsche moet harder werken. Hij moet over een dood punt heen bij lagere snelheden, wat je vooral merkt aan z’n turbogat. Hoewel hij bredere banden heeft (30 millimeter, zowel voor als achter), krijg je ook eerder te maken met onderstuur. Hij voelt in je handen zwaarder aan. Na ze meteen na elkaar te hebben gereden over 15 kilometer aan landweggetjes, staat de Porsche te hijgen en te zuchten.

Bij wijze van spreken dan. Rijd je de Porsche 718 Cayman T zonder ’m te vergelijken, dan is ie groots. Dit is de Cayman die je momenteel zou moeten kiezen als je a) van rijden houdt, b) geen GT4 of GTS kunt betalen en c) geen tweedehands zescilinder wilt kopen. Hij is wellicht niet zo behendig en subtiel als de Alpine, maar hij heeft wel zo z’n heel eigen merites. De olieachtige, mechanische precisie van de besturing, de remmen en de transmissie maken ’m een zaligheid om te rijden. De harde vering van het onderstel gaat vergezeld van een superieure demping. We hebben de viercilinder eerder fel bekritiseerd, maar op snelheid is hij soepel en reageert hij rap. Houd ’m boven de 4.500 tpm en je hebt niets om over te klagen. Elke keer als je uit de Cayman stapt, heb je een gloeiend, warm gevoel vanbinnen: je weet dat dit een heel fijne auto zou zijn om dagelijks te gebruiken.

De Alpine is sneller, maar iets ontbreekt

We hoopten deze recensie te kunnen schrijven zonder te hoeven refereren aan de standaard A110, maar we realiseren ons dat je de S in een context moet zien. Waar we gek op zijn, is het feit dat de standaard A110 een nieuwe weg insloeg: hij is zachter en speelser, niet bang om een beetje te hellen en duiken, en heeft een heel erg eigen karakter. Door ’m strakker te maken, heeft Alpine de S ook conventioneler gemaakt. Jazeker: hij is sneller geworden, nog behendiger en beweeglijker, hij hangt verbluffend in de bochten en hij communiceert via het onderstel en de besturing beter dan alles op vier wielen, met uitzondering van een Lotus. Maar er is één ding dat beide A110’s enigszins ontberen. De besturing zou wat harder moeten bijten als je een bocht ingaat, alleen maar om je te laten weten dat hij grip op de zaak heeft. De S geeft je zoveel informatie dat je het meteen doorkrijgt zodra de achteras zich in een bocht heeft gezet – die fractie van een seconde nadat je in hebt gestuurd. Je beseft daardoor al snel dat je kunt spelen met je bochtentechniek om het gedrag van de auto verder te verkennen. Vervolgens maakt het niet uit wat je doet; de A110S blinkt overal in uit.

Ging het alleen maar over het rijden en het weggedrag, dan zou de Alpine deze tweestrijd op z’n naam zetten. Maar er speelt meer mee. De twee kofferbakjes van de Alpine bieden samen ongeveer de helft van de laadcapaciteit van de Porsche. Vanbinnen is er minder ruimte en het infotainment laat zich alleen ten koste van veel frustratie bedienen. Achter het stuur zitten sommige mensen prima, maar anderen vinden het stuur wat ver van zich af hellen en de zitting van de stoel wat aan de korte kant. De Porsche heeft dat soort makkes niet – je gaat zitten en hij doet, kan en heeft alles wat je maar kunt en mag verwachten van een auto die 94.200 euro kost (67.469 euro in België).

Alpine A110 S vs Porsche 718 Cayman T: welke wint?

De Alpine kost 78.700 euro (bij de zuiderburen 66.900 euro). Dat is zo’n tien mille meer dan de basis-A110. Hij is ten opzichte van het standaardmodel meer veranderd dan de Cayman, maar hij heeft ingeleverd op zaken die de instapversie van de Alpine zo meeslepend maken. Om kort te gaan: als een coupé om dagelijks in te rijden, is dit de op een na beste Alpine. En vandaag stond hij tegenover de beste viercilinder-Cayman. Voor de eerste keer in TG: een Alpine die een test verliest.

Specificaties Alpine A110S (2020)


Motor
1.798 cc
viercilinder turbo
292 pk @ 6.400 tpm
320 Nm @ 2.000 tpm
Aandrijving
achterwielen
7v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 4,4 s
top 260 km/u
Verbruik (gemiddeld)
6,5 l/100 km
146 g/km CO2
E Label
Afmetingen
4.180 x 1.798 x 1.248 mm (l x b x h)
2.419 mm (wielbasis)
1.114 kg
45 l (benzine)
100 + 96 l (bagage)
Prijzen
€ 78.700 (NL)
€ 66.900 (B)

Specificaties Porsche 718 Cayman T (2020


Motor
1.988 cc
viercilinder boxer turbo
300 pk @ 6.500 tpm
380 Nm @ 2.150 tpm
Aandrijving
achterwielen
6v handbak
Prestaties
0-100 km/u in 5,1 s
top 275 km/u
Verbruik (gemiddeld)
8,1 l/100 km
186 g/km CO2 G
Afmetingen
4.379 x 1.801 x 1.276 mm (l x b x h)
2.475 mm (wielbasis)
1.350 kg
54 l (benzine)
275 + 150 l (bagage)
Prijzen
€ 94.200 (NL)
€ 67.469 (B)

Reacties

  • Smackdown RAW heeft op 27 maart 2023 geschreven:

    Hoezo is de Porsche hier de winnaar?

    `Ging het alleen maar over het rijden en het weggedrag, dan zou de Alpine deze tweestrijd op z’n naam zetten. Maar er speelt meer mee. De twee kofferbakjes van de Alpine bieden samen ongeveer de helft van de laadcapaciteit van de Porsche. Vanbinnen is er minder ruimte en het infotainment laat zich alleen ten koste van veel frustratie bedienen. Achter het stuur zitten sommige mensen prima, maar anderen vinden het stuur wat ver van zich af hellen en de zitting van de stoel wat aan de korte kant. De Porsche heeft dat soort makkes niet…

    Wat een onzinnige conclusie trekt TG hier, dit zijn geen waardige argumenten om de 718 te laten winnen van de Alpine.

    Reageer
  • poepseks heeft op 19 december 2021 geschreven:

    Auto`s als de Renault Alpine, Alfa 4C en Lotus Elise, Exige geven je een rijbeleving die Porsche Cayman niet kan evenaren. Snelheid is niet alleszeggend. Porsche is minder perfect als die fabrikant ons wil laten geloven. De automarkt heeft meer van dit soort leuke auto`s nodig, helaas worden deze speeltjes te weinig verkocht om te kunnen overleven. Vanaf 2030 kunnen we alleen nog saaie elektrische auto`s verwachten! dankzij de groenen met hun gobal warming verzinsels.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)