Autotest: Aston Martin DB9 SP

De oorspronkelijke DB9 had nog wat minpuntjes, maar met het nieuwe Sports Pack zijn al die problemen in één keer opgelost.
 
Er is wat veranderd in de pikorde bij de golfclub. Iedereen weet natuurlijk dat de DB9 beter geschikt is om voorzitter van de club te worden dan de V8 Vantage, net zoals de 911 een hogere plek in het bestuur verdient dan de Cayman. Maar nu Aston Martin een Sports Pack kan leveren op de DB9 heeft er een stille machtswisseling plaatsgevonden.
 
Het pakket omvat een hoop wijzigingen, hoewel je dat op het eerste oog niet zo snel ziet. De 19-inch lichtmetalen velgen zijn per stuk een kilo lichter geworden en zijn de enige mogelijkheid om op straat een DB9 met Sports Pack te herkennen. De wielophanging is nu van aluminium in plaats van composietmateriaal, de rijhoogte nam met zes millimeter af en de vering werd zowel vóór als achter een tandje strakker gezet. Je zult dat allemaal heel vanzelfsprekend vinden en zit vast nog te wachten op het hoogtepunt. Je moet immers érgens je golfvrinden mee kunnen imponeren. Dan kun je zeggen dat de wielmoeren van titanium zijn gemaakt en dat daarmee het onafgeveerde gewicht met enkele grammetjes is afgenomen.
 
Maar de voornaamste reden van bestaan voor het Sports Pack is dat al deze losse onderdeeltjes één geweldig resultaat hebben. De DB9 Sports Pack is een beest van een heel andere orde geworden en voelt prima uitgebalanceerd aan. De originele DB9 heeft wat eigenschappen die minder prettig zijn. De besturing heeft aan beide zijden van de middenstand een dood punt en in snelle bochten voel je dat de achterkant onrustig wordt. In de Sports Pack-uitvoering is dat probleem vrijwel helemaal opgelost. Heel af en toe steekt het nog de kop op, maar het is zo goed als uitgebannen. Door alle aanpassingen is het weggedrag veel directer, dus je kunt sneller rijden en hebt meer controle over de auto. De neus laat zich nog steeds gewillig de bocht in dirigeren, maar nieuw is dat de achterkant zonder nukken volgt. Eigenlijk is alles directer geworden, van de remmen tot aan de besturing. Het gaat lichter, maar zonder doods gevoel. Kan je in de standaard DB9 nog wel eens onaangenaam verrast worden door een plotselinge uitbarsting van prestaties, met het Sport Pack wordt alles veel gelijkmatiger opgebouwd.
 
Zijn er dan helemaal geen concessies gedaan om al deze verbeterpunten mogelijk te maken? De vering is behoorlijk wat steviger, maar is absoluut niet oncomfortabel. Hij stuitert wat meer over kleine oneffenheden in B-weggetjes, maar de demping is prima in orde en verre van spijkerhard. De DB9 met Sports Pack is een heerlijke GT, zeker weten. Dit is de DB9 zoals hij oorspronkelijk op de markt had moeten komen. De bediening is veel strakker geworden en je voelt je helemaal één met de auto. Met de standaard-DB9 had je wel eens het idee dat de auto pas achteraf liet weten wat er gebeurd was, met het Sports Pack krijg je nog voldoende tijd om je schrap te zetten. Je hebt ‘m helemaal zelf in de hand.

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken