Audi A3 Sportback 40 TFSI e

Een fijn ding, op een kleinigheid na

Audi A3 Sportback 40 TFSI e
Audi A3 Sportback 40 TFSI e zijkant
Foto('s): AudiAudi A3 Sportback 40 TFSI e Achterkant
Foto('s): AudiAudi A3 Sportback 40 TFSI e bagageruimte
Foto('s): AudiAudi A3 Sportback 40 TFSI e
Foto('s): AudiAudi A3 Sportback 40 TFSI e stuur en interieur
Foto('s): AudiAudi A3 Sportback 40 TFSI e
Foto('s): AudiAudi A3 Sportback 40 TFSI e stoelen
Foto('s): AudiAudi A3 Sportback 40 TFSI e
Audi A3 Sportback 40 TFSI e
Audi A3 Sportback 40 TFSI e
Audi A3 Sportback 40 TFSI e
Audi A3 Sportback 40 TFSI e zijkant
Audi A3 Sportback 40 TFSI e Achterkant
Audi A3 Sportback 40 TFSI e bagageruimte
Audi A3 Sportback 40 TFSI e
Audi A3 Sportback 40 TFSI e stuur en interieur
Audi A3 Sportback 40 TFSI e
Audi A3 Sportback 40 TFSI e stoelen
Audi A3 Sportback 40 TFSI e
Audi A3 Sportback 40 TFSI e
Audi A3 Sportback 40 TFSI e

Onbewust heeft Audi een verstoring veroorzaakt in het ruimte-tijdcontinuüm. Want vroeger is nu nóg vroeger. De tijd dat alles beter was, is nu nog maar enkele jaren geleden. Want toen snapten we tenminste nog iets van de modelnamen bij Audi. In plaats van simpelweg ‘Audi A3 e-tron’ heet de stekker-hatch van het merk nu plots ‘Audi A3 Sportback 40 TFSI e’.

Met de ‘e’ van…

We doen een kleine poging om de naam te ontleden. Elke doorsnee Audi (elektrisch, hybride of brandstof) krijgt een cijfer van 30 tot 70 waarmee het vermogen wordt aangegeven. TFSI betekent een turbobenzinemotor en de ‘e’ staat voor toegevoegde elektriciteit. Het naampje e-tron plakt Audi alleen op de volledig elektrische modellen.

De GTE van Audi

De A3 TFSI e is de plug-in hybride die je leaset als de Golf GTE niet helemaal bij het bedrijfsimago past. Of als je per se een rode auto wilt, want die kleur levert Volkswagen niet op de GTE. Mag het nog wat uitbundiger, dan is er nog de Cupra Leon met een stekker, en zelfs Skoda biedt nu zo’n PHEV aan.

Deze Audi A3 Sportback 40 TFSI e is de minst krachtige uit het PHEV-aanbod, met 204 pk. De 45 biedt 245 pk. De aandrijflijn is een doorontwikkeling van de vorige generatie en gebruikt nog de oude 1,4-liter viercilinder en niet de nieuwe 1.5. Zoals de meeste plug-in hybrides zal de Audi zoveel mogelijk de accu en de elektomotor gebruiken. Pas als de accu leeg raakt (na bijna 70 kilometer), of als er meer power gewenst is, springt de benzinemotor bij. Stel de navigatie in en de A3 zal proberen de elektromotor wat gerichter in te zetten.

Hoe rijdt de Audi A3 Sportback 40 TFSI e?

Als de benzinemotor bijspringt, doet hij meestal rustig en laagtoerig zijn werk. Je voelt heel lichtjes zo hier en daar de aandrijflijn overschakelen of soms even twijfelen, maar het mag eigenlijk geen naam hebben. Het onderstel is stevig, maar niet op een vervelende manier. Een slag kleinere wielen zouden wellicht soelaas bieden.

Audi erfde gelukkig niet de knoppenallergie van vadertje Volkswagen en behoudt zijn fysieke drukkers en draaiers. Geen gekke aanraak- of swipe-paneeltjes, dus. Niet alleen heeft de A3 het meest ergonomisch geslaagde interieur van alle VW-hatchbacks, ook om te zien is hij vanbinnen erg goed geslaagd. Het dashboard is strak vormgegeven, maar spannend genoeg door onder meer straaljagerachtige ventilatieopeningen naast het stuur en pianotoetsen in de middenconsole. De stoelen zitten goed en een zitpositie vinden is ook voor langere mensen gemakkelijk.

Irritant systeem

De hulpsystemen kampen met misplaatst zelfvertrouwen. Zo zag de bordenherkenning een 80-bord van de parallelweg en besloot op een 100-weg op eigen houtje af te remmen naar 80. Toen we de snelheid handmatig terugzetten, kregen we vier foutmeldingen van veiligheidssystemen die niet meer beschikbaar waren. Alsof de A3 wilde zeggen: ‘Als je het zo goed weet, dan doe je het toch lekker zelf?’ Nog irritanter: het systeem zet de cruisecontrol telkens terug naar 100 km/u, terwijl je hem zelf op 110 of iets dergelijks hebt gezet. En net als bij alle producten van de Volkswagen Groep is de dodehoekwaarschuwing ons inziens net even te gevoelig afgesteld.

De systemen zijn net niet goed genoeg ontwikkeld om zoveel inspraak te claimen op jouw rijgedrag. Gelukkig kun je een deel ervan gewoon uitzetten. Dan blijft er een fijne A3 over die je in alle rust van A naar B brengt. Het enige wat je nog kunt overwegen, is om voor 3.000 euro meer de 41 pk extra te nemen van de 45-uitvoering. Aan de andere kant nodigt de A3 TFSI e niet uit tot sportief rijgedrag, dus waarom zou je?

16
20
Specificaties

Specificaties Audi A3 Sportback 40 TFSI e (2021)

Motor
1.395 cc
viercilinder turbo hybride
204 pk @ 5.000 tpm
250 Nm @ 1.550 tpm
Aandrijving
voorwielen
6v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 7,6 s
top 227 km/u
Verbruik (gemiddeld)
1,0 l/100 km
24 g/km CO2, A-label
Afmetingen
4.343 x 1.816 x 1.450 mm (l x b x h)
2.630 mm (wielbasis)
1.635 kg
40 l (benzine)
280 / 1.100 l (bagage)
Prijzen
€ 40.989 (NL)
€ 38.190 (B)

Reacties
  1. Wesley zegt op 7 mei 2021 om 18:40:

    Ben ik de enige die het uiterlijk eigenlijk niet zo geslaagd vind?

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken