Autofabrikanten proberen een concept volledig te benutten. Audi pakt de A4 Avant quattro, neemt wat losse onderdelen van de A6 Allroad, en tovert een A4 Allroad uit de hoge hoed.
 
Wie of wat zit er te wachten op een Audi A4 Allroad quattro? Het merk denkt zelf een paar duizend mensen per jaar: mensen die extra geld willen uitgeven puur en alleen om 37 millimeter hoger boven het wegdek te zitten. Dat zijn dure millimeters, want wie een moderne stationwagon met voldoende ruimte en vierwielaandrijving zoekt, heeft bij hetzelfde merk al een A4 quattro voor een slordige vier mille minder. Maar wie naast het hebben van aandrijving op alle wielen dit feit ook graag etaleert, die is bij de nieuwe Allroad aan het juiste adres.
 
De uitstraling van de auto is op geen enkel punt een verrassing. De A4 Avant kennen we en als we daar de specifieke elementen van de A6 Allroad bij denken, dan zijn we al klaar. Soms is het helemaal niet moeilijk om auto-ontwerper te zijn!
 
Waar Duitse merken in het verleden een nieuw model startten met de dikste motoren, concentreert Audi zich vooral op viercilinders. Vermogende viercilinders, dat wel, want met 211 pk in de 2.0 TFSI voelen we ons niet gestraft. Datzelfde geldt overigens voor de 2.0 TDI met 170 pk, waarvan nog een ‘instapper’ verschijnt: goed voor 143 pk. Willen we helemaal compleet zijn, dan noemen we ook de 3.0 TDI. In de Lage Landen wordt de 2.0 TFSI standaard gekoppeld aan de zeventraps S-tronic versnellingsbak met dubbele koppeling. Iedere keer opnieuw maakt de schakelsnelheid indruk. Dat gaat zo vlot dat je de handmatige mogelijkheid snel vergeet.
 
Wie een viercilinder voor een zware auto als de Allroad wat aan de krappe kant lijkt, zal blij worden. De motor doet wat betreft trekkracht niet onder voor een gemiddelde V6, simpelweg omdat de turbo al bij zeer lage toerentallen voor forse trekkracht zorgt. Omdat Audi werk heeft gemaakt van de isolatie, missen we ook geen V6 als het om geluid gaat.
 
Het uiterlijk van de Allroad schreeuwt dat hij vierwielaandrijving heeft. Je ziet de hogere stand, maar vooral de donkere randen langs spatborden, dorpels en de onderkant van de bumpers trekken de aandacht. Datzelfde geldt voor de aluminium onderbeplating. Die zou bedoeld zijn om de bodem op een ruige ondergrond te beschermen. Maar het gaat natuurlijk vooral om de looks.
 
Een nadelige invloed van de iets hoger geplaatste carrosserie is er niet. Sterker: de bredere spatbordranden worden benut om de wielen wat verder naar buiten te zetten en dat dient weer de stabiliteit. Wie van een A4 Avant quattro in de Allroad stapt, die zal nauwelijks verschil merken. De auto heeft tot zeer hoge snelheden een uitstekende rechtuitstabiliteit, maar ook in snel genomen bochten volgt de koets probleemloos de gewenste koers.
 
Maar het blijft bijna zonde van je geld om alleen voor uiterlijk vertoon een paar mille extra uit te geven. De auto heeft als 2.0 TFSI dan wel een C-milieulabel, maar dat helpt in deze prijsregionen nauwelijks. Wel heeft Audi het model voorzien van esp met Off Road Detection, want of je het nu gelooft of niet, de Allroad is niet bang voor wat blubber en onverharde weg. Dan zijn die 37 dure millimeters nog ergens goed voor.

Reacties

Meer van TopGear