Audi A5 Cabrio 3.0 TDI 286 pk Quattro

Nadat we de S5 Cabrio probeerden, stappen we over op het andere eind van het open-vierzits-Audi-spectrum: de Audi A5 Cabrio met een lel van een V6-diesel­motor. Deze is voor de tevreden kijkende, sigaarrokende levensgenieters

Audi A5 Cabrio
Audi A5 Cabrio
Audi A5 Cabrio
Audi A5 Cabrio
Audi A5 Cabrio
Audi A5 Cabrio
Audi A5 Cabrio
Audi A5 Cabrio
Audi A5 Cabrio
Audi A5 Cabrio
Audi A5 Cabrio
Audi A5 Cabrio
Audi A5 Cabrio
Audi A5 Cabrio
Audi A5 Cabrio
Audi A5 Cabrio
Audi A5 Cabrio
Audi A5 Cabrio

We vertellen je niets nieuws als we zeggen dat cabrio’s in de meeste gevallen plezierauto’s zijn, die doorgaans enkel met mooi weer buiten komen voor rustige ritjes over strandboulevards en langs terrasjes in pittoreske dorpjes. Maar wat nu als je het eens helemaal anders wilt doen? Wat als je je dagelijkse fileblik aan de kant zet om je kilometers in een weelderige droomcabrio te gaan maken, met hoge snelheid, door weer en wind en met minstens evenveel gerieflijkheid als al die andere snelwegvreters in hun lease-stationwagens? Kom je bij Audi, dan is dit de auto die je krijgt toegewezen: de Audi A5 Cabrio 3.0 TDI.

Wat heeft deze auto dan te bieden?

Met een onvolprezen diesel-V6 die stil, verfijnd en krachtig is op een natuurlijke manier. Met automaat en quattro, want zorgeloos en moeiteloos. Het prachtige, uitvoerig geïsoleerde stoffen dak opent en sluit zich met een druk op de knop. Luchtbalgen in de stoelen masseren je rug, een ventilatortje ademt warmte in je nek. Als we een ultieme relaxmachine op vier wielen moeten aanwijzen, komt deze beeldschone Audi A5 Cabrio toch aardig in de buurt.

Audi geeft de A5 iets mee dat Car to X heet: een verbinding met een cloud waar hij en andere auto’s informatie aan leveren en vandaan halen, bijvoorbeeld over verkeer of gevaarlijke situaties. Alweer een zorg minder. Microfoontjes in de gordels zorgen dat je ongestoord je telefoongesprekken kunt voeren met het dak open. Verder is de nieuwe Audi A5 Cabrio 40 procent stijver dan de vorige generatie, waardoor rammels en trillingen ‘m ook na jaren ervaring vreemd zouden moeten blijven. Dit betekent ook dat z’n bochtengedrag is aangescherpt, al laat de zware diesel voorin zich nog steeds gelden wanneer je al te enthousiast van richting wilt veranderen. Maar hé: je wilde toch ontspannen? Doe dan ook gewoon lekker kalmpjes aan in de bochten.

Is deze diesel ook nog een beetje sportief?

De 3.0 TDI laat bij het minste toefje gas een subtiel turbofluitje horen, maar blijft telkens gemoedelijk op je rechtervoet reageren, zelfs wanneer je de standaard Audi Drive Select op Dynamic instelt. Het geeft de intentie van deze A5 Cabrio aan: in volmaakte rust voort zoeven, vrij van urgentie of zenuwachtige trekjes. Af en toe kun je eens iemand in een vloek en een zucht inhalen – want maak je geen zorgen: power, dat heeft deze A5 in overvloed – om daarna snel weer te settelen in je rol van glimlachende zen-kapitein.

We kunnen het ons goed voorstellen als jij je cabrio liever wat harder en wat prikkelender zou hebben. Voor iedereen die die fase voorbij is, gooit de Audi A5 Cabrio 3.0 TDI z’n dak omlaag en z’n deur wagenwijd open.

Een vierzits ca­brio die zijn prestaties levert zoals een chefkok z’n groente snijdt – moeiteloos, zonder poeha en met een air van vanzelfsprekendheid – daar is iets voor te zeggen. Hele­maal als ie eruitziet als deze schitterende A5

 

15
20
Specificaties

Motor
2.967 cc
V6 turbo
286 pk @ n.b. tpm
620 Nm @ n.b. tpm
Aandrijving
vier wielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u n.b.
top 250 km/u
Verbruik (gemiddeld)
verbruik n.b.
CO2-uitstoot n.b.
Afmetingen
4.673 x 1.846 x
1.383 mm (l x b x h)
2.765 mm (wielbasis)
gewicht n.b.
58 l (diesel)
320 / 380 l (bagage)

Reacties
  1. Marcel B zegt op 25 mei 2017 om 19:47:

    blijft met een dubbel gevoel zitten; cabrio en diesel……..liever een gewone A4 en een tweedehands cabriootje met een lekker torretje

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken