Is dit het einde?

Soms vliegt het ons autojournalisten wel eens aan. Dan vragen we onszelf hardop af of ons vak over tien jaar nog bestaat. Of het in de auto-industrie eigenlijk nog beter kan qua afwerking, materiaalgebruik en wegligging. Of onze verhalen in 2024 niet zijn gereduceerd tot gortdroge observaties in de trant van de wasmachine-beoordelingen door de Consumentenbond. Dat het meest gebruiksvriendelijk apparaat met het minste stroomverbruik en de gunstigste prijs automatisch wint.

Vaak vinden dit soort gesprekken plaats in een naargeestige buitenlandse hotelbar, kort voor sluitingstijd, op avonden dat er geen vrouw te zien is – tijdstippen waarop journalisten die een aantal dagen van huis zijn sowieso al een beetje knorrig en melancholiek worden. Onlangs hadden we in het Spaanse havenstadje Sitges weer zo’n momentje. Het was hengstenbal in de nagenoeg verlaten hotelbar, de laatste ronde was aangekondigd en een dag later zouden we de rijdende perfectie gaan testen – de Audi A6. Volmaakter, degelijker, beter rijdend en geschikter voor elke vorm van gebruik, al dan niet zakelijk, vind je bijna niet. Nou ja, afgezien van BMW en Mercedes dan, die met de 5-serie en de E-klasse minstens net zulke onkreukbare, degelijke en technisch onfeilbare apparaten op de weg zetten.

Apparaten

Het woord apparaten is niet zomaar gekozen. Want waar auto’s soms nog wel eens lekker mechanisch aanvoelen, lijkt de A6 bij vlagen meer dan de som der delen, ja, op de blik-geworden perfectie. Het is alsof je op pad bent in een rijsimulator. Zo goed en zo perfect dat je je afvraagt hoe we over een decennium terugkijken op deze periode.

Net als de meeste apparaten is de A6 zo klinisch als een zojuist ontsmette operatiekamer. Kennelijk gaan perfectie en absorptie van rijplezier hand in hand in autoland. In een zeldzaam moment van reflectie beseffen we plotseling dat de auto-industrie op een tweesprong staat. Ontwikkelt de auto zich vanaf nu door tot een rijdend huishoudelijk apparaat dat gaandeweg steeds meer taken uit handen neemt van z’n bestuurder en aldus steeds verder af komt te staan van degene achter het stuur? Of blijft het toch ergens een opwindende avonturenmachine met al dan niet kunstmatig opgewekte motorgeluiden en een besturing die je feedback geeft?

Overbodig als bestuurder

In de A6 zien we vooral tekenen die neigen naar het eerste. Adaptieve cruisecontrole met stop & go-functie, Side Assist dat gebruik maakt van radartechnologie en nauw samenwerkt met Active Lane Assist om onbedoelde wisselingen van rijbaan te voorkomen – het is allemaal leverbaar in de A6. De nachtzicht-assistent heeft extra functies en belangrijke informatie is op te roepen via het optionele head-up display. Je voelt je bijna overbodig in de A6. Waar het eindigt? Vraag het over tien jaar nog eens – de kans is groot dat een auto dan antwoord geeft.

De Audi A6 is wereldwijd de bestverkochte auto in het E-segment, onder meer door z’n enorm diverse aanbod aan carrosserievarianten en aandrijfconfiguraties. In het vernieuwde model zijn een paar zaken fijngeslepen. Wie goed kijkt, kan de nieuweling herkennen aan een ander ontwerp van de grille, luchtinlaten, bumpers, zij-skirts en lichtunits.

Nog meer verbetering!

Ook binnenin ging de stofkam erdoor. MMI-radiobediening en een volautomatische airconditioning zijn voortaan standaard. De voorstoelen zijn leverbaar met verwarming én ventilatie en massagefunctie. Met Audi Connect, dat werkt met snelle LTE-technologie, komen internetfuncties onder handbereik, inclusief media-streaming apps. Elke A6 wordt verder standaard geleverd met Drive Select. De bestuurder kan hiermee verschillende rij-modi selecteren: van economisch tot sportief. Een sportdifferentieel is optioneel voor modellen met vermogens vanaf 272 pk.

De gelifte A6 heb je als 2.0 TDI met 150 pk en 190 pk (in België ook met 136 pk). Beide scoren in Nederland als sedan 20 procent bijtelling, en zijn een revelatie. We testen de 190 pk-versie en merken: in deze generatie is duidelijk aan driveability gewonnen. In de bochten is het onderstuur grotendeels geëlimineerd en dat is leuk om te constateren. Dat je met 190 pk en een top van meer dan 230 km/u niets tekort komt behoeft geen betoog, maar nog mooier is dat hij geen complexe hybridetechniek nodig heeft om een laag verbruik te scoren. Hierdoor begint de prijslijst van dit model in Nederland al bij 49.490 euro. De 150 pk-versie kost zelfs 46.490 euro. In België stap je vanaf 37.900 euro in de variant met 136 pk.

Niets meer te wensen

Opvallend detail en hoopgevend in de observaties waar het gaat om de tweesprong waarop autofabrikanten zich anno 2014 bevinden, is het feit dat Audi met de komst van de gefacelifte A6 de stekker uit de A6 Hybrid heeft getrokken. De vraag naar het model was volgens een woordvoerder te gering om de verkoop voort te zetten. Sinds z’n introductie in de tweede helft van 2011 zijn er wereldwijd slechts 4.000 van verkocht. De Audi A6 Hybrid was er alleen als sedan en daardoor vooral bedoeld voor de Chinese en Amerikaanse markt. In Europa sloeg het model nooit aan, omdat 60 procent van de A6-verkopen in Europa een Avant betreft. Die gaan we nog eens apart testen, al zal ie nauwelijks anders rijden dan de sedan: simpelweg op hoog, heel hoog niveau. Blijft er nog wat te wensen over?

Audi A6 2.0 TDI Ultra 190 pk S-tronic

16/20

Motor
1.968 cc
viercilinder turbo
190 pk / 400 Nm

Aandrijving
voorwielen
7v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 8,2 s
top 232 km/u

Verbruik (gemiddeld)
4,2 l/100 km
109 g/km CO2

Afmetingen
4.943 x 1.874 x 1.461 mm (l x b x h)
2.912 mm (wielbasis)
1.680 kg
65 l (benzine)
565 / 1.680 l (bagage)

Prijzen
NL € 51.490 (20%)
BE € 43.800

Het vonnis
De blik-geworden perfectie. Op geen omissie te betrappen. Rijdt iets minder klinisch dan voorheen en nu ook met 20 procent bijtelling bij de 150 en 190 pk sterke diesels. Alleen voor de sedans, dat dan weer wel

Reacties