Audi A6 Avant 45 TFSI quattro

Audi flikt met de meeste Avants al jaren wat niet veel merken lukt: een ‘afgeleide’ maken die mooier is dan het origineel. Is de nieuwe A6 Avant er ook zo een? Nou, kijk maar…

Audi A6 Avant 45 TFSI quattro
Audi A6 Avant S-line
Audi A6 Avant S-line
Audi A6 Avant S-line
Audi A6 Avant S-line
Audi A6 Avant S-line
Audi S6 A6 Avant S-line
Audi A6 Avant 45 TFSI quattro
Audi A6 Avant S-line
Audi A6 Avant S-line
Audi A6 Avant S-line
Audi A6 Avant S-line
Audi A6 Avant S-line
Audi S6 A6 Avant S-line
14
20
Specificaties

Specificaties Audi A6 Avant 45 TFSI quattro

Motor
n.n.b. cc
viercilinder turbo
245 pk @ n.n.b. tpm
370 Nm @ n.n.b. tpm
Aandrijving
vier wielen
7v automaat
Prestaties
0-100 km/u n.n.b.
top n.n.b.
Verbruik (gemiddeld)
n.n.b. l/100 km
n.n.b. g/km CO2 C
Afmetingen
4.939 x 1.886 x 1.494 mm
(l x b x h)
2.924 mm (wielbasis)
n.n.b. kg
73 l (benzine)
565 / 1.680 l (bagage)
Prijzen
n.n.b. (NL)
n.n.b. (B)

Vonnis:
De A6 Avant is weer net iets mooier dan de sedan (die uitgebouwde heupen komen veel beter tot hun recht) en heeft een prachtig interieur en eenvoudige bediening. De nieuwe motor lijkt vooral zijn mond te moeten houden, maar doet wat ie moet doen

Raar, nu we er zo over nadenken. Het woord ‘avant’ betekent ‘voor’ of ‘vooraan’, terwijl het enige dat een Audi Avant anders maakt, zich toch echt aan de achterkant bevindt… Oké, lekker belangrijk en zo, je kunt er maar mee zitten. En ons is, als het op taal aankomt, wel vaker verweten niet zulk geweldig gezelschap te zijn.

Maar dat geldt niet voor de nieuwe A6 Avant

Dat is waarschijnlijk het laatste dat de nieuwe Audi A6 Avant ooit aangewreven zal krijgen: die is namelijk uitzonderlijk prettig in de omgang. Tot aan de c-stijl is hij natuurlijk gelijk aan de onlangs geïntroduceerde sedan, waarover we al concludeerden dat je er zelfs met het slechtste humeur van de wereld niets op te mopperen zult hebben.

Laadruimte-feitjes

Van de Avant kun je haast alleen maar vrolijker worden, al is het alleen al omdat je er veel meer kratjes bier in kwijt kunt. Van 565 liter met alle stoelen in de normale positie tot 1.680 liter met alles plat, om precies te zijn.

Dat is tot de druppel precies even veel als in het uitgaande model, íéts minder dan een BMW 5 Touring (570-1.700 liter) en aardig wat minder dan een Mercedes E Estate (640-1.820 liter) – weet je dat ook weer. Nu is de nieuwe A6 wel iets groter dan zijn voorganger, maar de extra ruimte is geheel ten goede gekomen aan de beenruimte van de achterpassagiers.

Die kunnen nu zomaar twee centimeter langere benen hebben gekregen en daar op de achterbank van deze Audi A6 Avant niets van merken. De laadruimte is natuurlijk voorzien van allerlei handigheidjes om je boodschappen of huisdieren in bedwang te houden.

In het ‘smokkelvak’ onder de vloer liggen netjes opgeborgen allerlei hulpmiddelen, zoals spanbanden en dergelijke, die je in de rails in de vloer kunt bevestigen om de bewegingsvrijheid van je Dirk-tas of Bello tot het minimum te beperken. Bello ín je Dirk-tas proppen wil soms ook nog weleens helpen, maar dat terzijde.

Hebben we het nu al die tijd over de laadruimte gehad?

Onze test-A6 Avant herbergt nog een andere primeur: een splinternieuwe 2,0-liter benzinemotor. Met deze motor heet ie voluit Audi A6 Avant 45 TFSI. Hij levert 245 pk en zal eerst ook in de A7 leverbaar worden, om daarna zijn weg te vinden naar de rest van Audi’s gamma. Hij is gekoppeld aan een mild hybrid-systeem, wat wil zeggen dat hij bij het afremmen energie opslaat die later weer gebruikt kan worden, bijvoorbeeld om de startmotor aan te zwengelen.

Daardoor kan het start/stopsysteem ook aan de slag als de auto nog rijdt. Als de omstandigheden het volgens de auto plausibel maken (waarbij ook GPS-data gebruikt worden: bijvoorbeeld als je op een dorpje afrijdt en de boel laat uitrollen), kan de motor er gewoon mee stoppen, om dan zichzelf weer snel te starten als je hem nodig hebt. Werkt prima, je merkt het nauwelijks, en het bespaart hoe dan ook dure benzine.

Wat vinden wij van de Audi A6 Avant 45 TFSI quattro?

Het is een prima motor, die wat minder ‘geïnspireerd’ overkomt dan een V6, maar grotendeels wel diens prestaties biedt. Dat gebrek aan inspiratie komt vooral voort uit zijn geluid, dat wat saai en mechanisch is, en in tegenstelling tot dat van een V6 niet aanspoort om er met het gaspedaal eens iets leuks van te maken. Maar dat zal niet veel A6-kopers weerhouden, vermoeden we.

Nieuwste van TopGear

Autonieuws