Stel: je bent directeur en tóch enorm dol op zeehondjes, glimwormen en gescheiden afval.
Wat kies je dan voor auto?
 
Ach, eigenlijk moet bovengenoemde directeur gewoon niet zeuren. Waar alle onderknuppels van zijn ‘maatschappelijk verantwoorde onderneming’ worden opgescheept met akelige Prii en Civic Duracells, heeft meneer nu al een vrij riante keuze. De grote statusmerken leveren immers al een tijdje hybrideversies die ’s mans geweten op bijzonder doeltreffende wijze kunnen sussen: Mercedes S, BMW 7, Lexus LS: allemaal verkrijgbaar in een versie die even aardig voor de tienvingerige luiaard is als voor z’n inzittenden.
 
Eén van de jongens die tot nu toe wat achterblijven is Audi, en dat is eigenlijk niets voor een merk dat zich laat voorstaan op een ‘voorsprong door techniek’. Als je dan zo laat bent, kun je eigenlijk maar één ding doen: zorgen dat je beter bent dan de rest. Dat is Audi in zeker opzicht gelukt. Bijvoorbeeld bij een van de belangrijkste statements die je met zo’n auto wilt maken: de CO2-uitstoot. Waar BMW (219 g/km), Mercedes (186 g/km) en Lexus (218 g/km) voor dit soort joekels zeer acceptabele cijfers scoren, tackelt Audi de hele concurrentie met twee kaarsrecht gestrekte benen: de A8 Hybrid hoest per kilometer maar 147 gram op – minder dan een zeer modaal Polootje van een generatie terug.
 
De manier waarop ze dat doen is eigenlijk verbijsterend simpel: waar Mercedes de elektra koppelt aan een V6-motor, en BMW en Lexus er zelfs een V8 tegenaan gooien, mikt Audi doodleuk een tweeliter viercilindertje in de motorruimte. Precies: dezelfde 211 pk sterke TSI die je ook in een Golf GTI aantreft. De elektromotor doet daar nog 54 pk (piekvermogen) en 210 Nm trekkracht bij – het totaal aan continu bruikbaar vermogen ligt zo op 245 pk en 480 Nm. Genoeg om de A8 een top van 235 km/u te bezorgen en in 7,7 seconden 100 km/u te rijden.
 
De A8 Hybrid rijdt, als je een beetje rekening houdt met het concept, verrassend normaal. Wegrijden gebeurt vrijwel altijd volledig elektrisch, na een (kort) tijdje springt de benzinemotor bij en de rest wordt volautomatisch geregeld. Je kunt wel een soort verzoek indienen hoe dat dan gebeurt: druk het knopje EV in en de nadruk wordt gelegd op ‘zo elektrisch mogelijk’ rijden, zet de boel op Sport en de elektra wordt vooral als boost voor de prestaties gebruikt. Helemaal onopgemerkt verloopt het aanslaan van de benzinemotor niet; als je er op let hoor je het, en ook bij forser optrekken, laat de relatief kleine motor zich niet onbetuigd, met een geluid dat eigenlijk niet bij zo’n limousine past. Dat went vrij snel – rij rustig en statig, zoals dat hoort in een A8, en je zult nauwelijks doorhebben dat je in een hybride rijdt.
 
Behalve aan de pomp dan: wij reden zonder echt veel moeite te doen 8,0 l/100 km. Niet de 6,3 die Audi opgeeft, maar toch. Alle fraaie luxe die een A8 biedt en toch een schouderklopje van Greenpeace krijgen – bij Audi kan het nu eindelijk ook.

Audi A8 Hybrid

 

13/20

 

Cijfers

0-100 km/u: 7,7 s

Top: 235 km/u

Verbruik: 6,3 l/100 km

Motor: 1.984 cc, viercilinder turbo benzine + elektromotor

Aandrijving: voor

Vermogen: 245 pk

Koppel: 480 Nm

Gewicht: 1.870 kg

CO2: 147 g/km

 

Prijs

NL € 93.900

BE n.n.b.

 

Vonnis

Politiek correct alternatief voor de A8 3.0 diesel, waarmee hij niet alleen de prestaties, maar ook de prijs gemeen heeft. Inhaalslag gelukt

Reacties