Audi A8 L 60 TFSI e quattro

De krachtigste Audi A8 L is ook de goedkoopste, dankzij hybridetechniek

Foto('s): AudiAudi A8 L 60 TFSI e Quattro
Foto('s): AudiAudi A8 L 60 TFSI e Quattro
Foto('s): AudiAudi A8 L 60 TFSI e Quattro
Foto('s): AudiAudi A8 L 60 TFSI e Quattro
Audi A8 L 60 TFSI e Quattro
Audi A8 L 60 TFSI e Quattro
Audi A8 L 60 TFSI e Quattro
Audi A8 L 60 TFSI e Quattro

We hebben de neiging om nogal eens los te gaan op merken met buitensporig veel verschillende auto’s in hun gamma. Alsof ze het iedereen naar de zin willen maken, als een soort krampachtig allemansvriendje. Maar Audi realiseerde zich onlangs dat hun modellenbeleid nogal uit de klauwen was gelopen, en kondigde aan een aantal overbodige reeksen en carrosserievormen te gaan schrappen.

Prima, maar stiekem houden we ons hart vast: als de A8 maar niet verdwijnt. Hij is sinds jaar en dag de opper-Audi, maar heeft nu wereldwijd te lijden onder de populariteit van SUV’s. Immers: waar vroeger een grote sedan het ultieme statussymbool was, tel je nu niet meer mee als je niet in een enorme offroader rijdt. Tijden en smaken veranderen, maar wanneer we kort kennismaken met de nieuwe plug-in hybride versie van de A8, realiseren we ons dat er eigenlijk nog altijd niets fijners bestaat dan een ontspannend ritje in een forse limousine met een lange wielbasis.

De Audi A8 L 60 TFSI e quattro – ja, een hele mond vol – maakt gebruik van dezelfde technologie als de plug-in Q5 die we onlangs testten. Tussen zijn verbrandingsmotor en achttraps automaat zit een elektromotor, en achter in zijn statige carrosserie bevindt zich een compact accupakket. Zo kan hij ruim 40 kilometer elektrisch rijden en heeft hij bijna altijd een extra boost voorhanden als jij of de directeur die je chauffeert plots haast heeft.

De Audi A8 L 60 TFSI e quattro is stil

De 3,0-liter turbo-V6 komt heerlijk smeuïg uit de hoek en laat zich alleen horen als je echt aandringt. Voor de rest is het aan boord onvoorstelbaar stil en werkt het haast hypnotiserend om de boze buitenwereld aan je voorbij te zien trekken. De stoelen masseren je rug terwijl je ademloos het schitterende interieur in je opneemt. Het tellerscherm geeft je allerlei info die je wel en niet wilt weten, het head-up display staat je bij met maximumsnelheden en navigatieaanwijzingen, en de twee grote schermen in het midden bieden je toegang tot de talloze functies die Audi’s toplimo rijk is.

Op die schermen moet je stevig drukken, tot je een klikje hoort en voelt: in deze auto geen hypergevoelige doorsnee-touchscreens. Overigens hangt de Audi A8 L 60 TFSI e quattro aan elkaar van de tactiele ervaringen. Zo kun je de ventilatieopeningen instellen door te swipen en hoef je om de deuren te openen de klinken amper aan te raken. Achterin kun je het bedieningsscherm losklikken en meenemen. Kun je eens iets anders op de bar gooien dan je sleutels.

De hybride aandrijflijn biedt 449 pk en 700 Nm, wat voldoende moet zijn voor elke denkbare situatie. Naar een toerenteller zoek je tevergeefs, wat nog weleens de vraag oproept of de V6 nu eigenlijk loopt of niet. In de Hybrid-stand zoekt de A8 zelf uit wat de meest effectieve en efficiënte combinatie van aandrijving is, en of hij beter kan regenereren of vrijuit doorrollen wanneer je het gas loslaat (hiervoor steekt hij zijn licht op via camera’s en GPS-gegevens). In andere rij-modi heb je hier zelf meer controle over, maar waarom zou je dat willen?

We zijn lang niet altijd gecharmeerd van technisch gecompliceerde oplossingen om een paar gram CO2 te besparen, maar in het geval van de Audi A8 L 60 TFSI e quattro valt er moeilijk iets tegenin te brengen. Immers: sluiten ontspanning, ontzorging, stilte en kracht op afroep niet perfect aan bij het idee van een zacht zwevende limousine? En zou je, als je heel eerlijk bent, deze statige Audi niet veel liever hebben dan een X7 of een Range Rover?

16
20
Specificaties

Specificaties Audi A8 L 60 TFSI e quattro

Motor
2.995 cc
V6 turbo hybride
449 pk @ 5.000 tpm
700 Nm @ 1.370 tpm
Aandrijving
vier wielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 4,9 s
top 250 km/u
Verbruik (gemiddeld)
2,5 l/100 km
57 g/km CO2, A-label
Afmetingen
5.302 x 1.945 x 1.486 mm (l x b x h)
3.128 mm (wielbasis)
2.330 kg
65 l (benzine)
390 l (bagage)
Prijzen
€ 116.545 (NL)
n.n.b. (B)

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws
Magazines