Audi Q2

Je ogen bedriegen je niet: dit is echt een Audi die lijkt op geen enkele andere Audi. De nieuwe Q2 is de eerste compacte crossover uit Ingolstadt en het moet gezegd: ze hebben er werk van gemaakt

Audi Q2
Audi Q2
Audi Q2
Audi Q2
Audi Q2
Audi Q2
Audi Q2
Audi Q2
Audi Q2
Audi Q2
Audi Q2
Audi Q2
Audi Q2
Audi Q2

Het is koud en druilerig als we in Zürich aankomen voor onze eerste kennismaking met de Audi Q2. Als het voor mensen mogelijk was om het weer lokaal dusdanig te beïnvloeden dat een mooie Zwitserse zomerdag overgaat in dit soort ellende, dan verdenken we Audi ervan dat ze het zouden doen. Er is immers geen treffender manier om aan te geven hoe leuk de nieuwe Q2 is. Hij straalt ons in de motregen tegemoet als een verlossend engeltje in de duisternis.

Overdreven?

Misschien een beetje, maar we kunnen niet genoeg benadrukken dat dit de meest originele en blij stemmende Audi is sinds de eerste TT. Zelfs met die boos-stoere blik van ‘m weet ie ons op te vrolijken. We laten niet vaak een kans voorbijgaan om te melden hoe moedeloos we soms worden van de gebruikelijke matroesjka-designfilosofie van het merk; dan zullen we nu ook van de daken schreeuwen hoe gelukkig we zijn met Audi’s beslis­sing om van de Q2 iets bijzonders te maken.

Ze hadden natuurlijk een soort mini-Q3 kunnen samenstellen. De boel 20 centimeter inkorten, hier en daar een beetje kneden, het gebruikelijke familiegezicht erop en presto: een gegarandeerde hit. In plaats daarvan gingen de Audi-designers voor minder voorspelbaarheid en meer geïnspireerde keuzes. Ze voorzagen de Q2 – die uiteraard op het MQB-platform staat – van een blokkerig uiterlijk, met veel scherpe rechte lijnen en een gedrongen postuur, breed en rechtop. Ze brachten een paar, maar niet te veel stoere details aan, zoals de hoge en hoekige grille, de lage beschermkappen rondom de auto (in de carrosseriekleur, zoals op de foto’s, of in het zwart) en de contrasterende c-stijl. Ze zorgden dat er een paar prettig pittige motoren in kwamen te liggen en dat je optioneel kunt beschikken over chique opties die je eerder in grotere modellen zou verwachten. Het resultaat is een compacte crossover die het zakelijke niet helemaal verruilt voor het sprankelende, maar de twee effectief weet te combi­neren. Knap en lovenswaardig.

Is de hele Audi Q2 zo geslaagd?

Audi’s hervonden creativiteit zet zich voort in het interieur. De Q2 is vanbinnen fris vormgegeven en heeft – optio­neel, want personalisatie is hip – talloze kleurige accenten. Door de proporties van de carrosserie is er voldoende ruim­te, ook voor de hoofden en schouders van de achterpassagiers – ondanks de licht aflopende daklijn. Met als gevolg dat je het met vier middelgrote volwassenen prima uit kunt houden in de Audi Q2. Voor een korter ritje zou vijf ook kunnen.

Ons testexemplaar is volgehangen met alle opties die een Audi tot een Audi maken: van smakelijke 19 inch velgen tot ‘dynamische’ richtingaanwijzers (je weet wel, die vollopende led’jes) en van een virtual cockpit en MMI-navigatie met wifi tot sfeerverlichting die smaak­vol van kleur verandert naarmate de tijd verstrijkt. Ook zaken als adaptieve cruisecontrol, een zelfremfunctie (standaard) en verkeersbordenherkenning zijn aan boord. We vragen maar niet naar de Nederlandse prijs, maar veel completer zal je een Audi Q2 niet kunnen krijgen. De 1.4 TFSI-motor is daarentegen keurig de middelste optie van het benzinegamma: hij heeft 150 pk en cilinderuitschakeling en combineert dit met een moeiteloos schakelende zeventraps S-tronic-bak. Sterkere varianten zijn er met quattro-vierwielaandrijving, zodat ze hun ruige looks eventueel ook waar kunnen maken.

Tijdens de perspresentatie gaat Audi de fout in

Ze beweren dat de Q2 je tijdens een bevlogen rit een ‘go-kart feeling’ bezorgt. Hè, doe dat nou niet, Audi. Doe niet alsof een hoog en voorwielaangedreven modemodel de scherpte van een kleine racer kan emu­leren. Je houdt niemand voor de gek. We snappen de beweegreden wel: Mini strooit ook altijd met dat soort termen en als er ogenschijnlijk één gedood­verfde concurrent voor de Audi Q2 is, is het de Countryman. Die inderdaad bijzonder goed rijdt voor zo’n opgepropt geval – maar toch.

Aan de Audi Q2 valt te merken dat de ingenieurs in ieder geval hun best hebben gedaan. De positie achter het ­stuur is goed en je zit relatief laag en omsloten in de auto, wat vreemd is, aangezien mensen niet zelden voor een crossover kiezen vanwege een hogere zit. Maar hé, ons hoor je niet klagen. We rijden eerst in een versie zonder drive select, met een niet-instelbaar onderstel, en worden aangenaam verrast. De ophanging gaat te werk met de stevigheid die bij een auto van dit type past, zonder ruw of stoterig te worden. De rode top-Q2 op de foto’s bewijst ons vervolgens dat de instelbare dempers een meerwaarde hebben, maar dat je geen enorme verschillen zoals een extreem zachte Comfort-stand hoeft te verwachten. Het is alsof de Audi Q2 wil dat je bij de les blijft.

De besturing heeft datzelfde effect

Die is vlot en levendig, zij het aan de lichte kant. Audi monteert standaard de bekende progressieve besturing die de mate van directheid varieert naar aanleiding van je snelheid – niet ons favoriete systeem, maar in deze setup past het eigenlijk uitstekend. De Audi Q2 duikt gretig de hoek om, als een hondje dat daar een koekje verwacht te vinden. Maar niet als een kart. Dat niet.

De Audi Q2 komt er met drie benzine- en drie dieselmotoren, variërend van 116 pk (de 1.0 TFSI driecilinder en de 1.6 TDI) tot 190 pk (de 2.0 TFSI en de sterkste 2.0 TDI). Wanneer de auto in november in de showroom staat, zijn in eerste instantie alleen de 1.6 TDI en deze 1.4 TFSI leverbaar. We kunnen wel stellen dat je je met die laatste in ieder geval geen buil zult vallen. Sterker: welke motor of uitvoering je ook kiest, we denken dat je überhaupt heel veel ple­zier zult beleven aan je Q2. Het is het soort autootje waar je vrolijk van wordt – omdat ie er opgewekt uitziet, maar ook omdat ie op zoveel vlakken precies goed is. En dingen die precies goed zijn, stemmen ons altijd bijzonder tevreden.

15
20
Specificaties

Motor
1.395 cc
viercilinder turbo
150 pk @ 5.000 tpm
250 Nm @ 1.500 tpm
Aandrijving
voorwielen
7v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 8,5 s
top 212 km/u
Verbruik
5,2 l/100 km
119 g/km CO2
C Label
Afmetingen
4.191 x 1.794 x 1.508 mm (l x b x h)
2.601 mm (wielbasis)
1.280 kg 50 l (benzine)
405 / 1.050 l (bagage)
Prijzen
NL € 38.030 (25%)
B € 31.808

Vonnis
Wat een ontzettend geslaagde auto is deze Q2. Ziet er super uit, rijdt uitstekend, heeft de nieuwste snufjes aan boord en is volop aan je wensen aan te passen. Wel stevig aan de prijs, maar wat wil je

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws