Audi Q3 35 TFSI

De Audi Q3 was, hoe zeggen we het aardig, niet de meest geslaagde van de Q-familie. Kennelijk zag Audi dat zelf ook in, want met de nieuwe gooien ze het over een andere boeg

Audi Q3 35 TFSI
Audi Q3 35 TFSI
Audi Q3 35 TFSI
Audi Q3 35 TFSI interieur
Audi Q3 35 TFSI interieur
Audi Q3 35 TFSI interieur
Audi Q3 35 TFSI
Audi Q3 35 TFSI
Audi Q3 35 TFSI
Audi Q3 35 TFSI
Audi Q3 35 TFSI
Audi Q3 35 TFSI
Audi Q3 35 TFSI interieur
Audi Q3 35 TFSI interieur
Audi Q3 35 TFSI interieur
Audi Q3 35 TFSI
Audi Q3 35 TFSI
Audi Q3 35 TFSI
15
20
Specificaties

Specificaties Audi Q3 35 TFSI

Motor
1.498 cc
viercilinder turbo
150 pk @ 5.000 tpm
250 Nm @ 1.500 tpm
Aandrijving
voorwielen
7v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 9,2 s
top 207 km/u
Verbruik (gemiddeld)
n.b.
CO2-uitstoot n.b.
Afmetingen
4.484 x 1.856 x 1.616 mm
(l x b x h)
2.680 mm (wielbasis)
1.495 kg
58 l (benzine)
530 / 1.525 l (bagage)
Prijzen
n.b. (NL)
n.b. (B)

Vonnis:
Er is geen enkele reden meer om de Q3 niet serieus te nemen. Hij ziet er nu volwassen uit, heeft alle snufjes die je van een Audi mag verwachten en rijdt idem dito. Het voorheen zo lelijke eendje is in zijn tweede leven een heuse zwaan geworden

Als autofabrikanten het gaan hebben over ‘een nieuwe designtaal’, kunnen bij ons twee dingen gebeuren. Of we vallen in een Doornroosje-achtige slaap, of onze nekharen gaan in één klap recht overeind staan. Het is een nogal, eh… misbruikte term, veelal voorafgegaan door de zin ‘vooruitblikkend op…’ bij de presentatie van een íéts andere grille bij een verder onzichtbare facelift. Wat dus slechts diepe vermoeidheid of forse irritatie tot gevolg heeft. Bij de Audi Q3 ligt het anders.

Noodzakelijke vernieuwing voor de Audi Q3

Toch: heel soms leidt zo’n nieuwe designtaal wel degelijk tot iets sprekends. Wat heet: soms is hij gewoon broodnodig. Zo stellen we ons voor dat een Audi-­designmeneer op een gegeven middag rond vijf uur op het parkeerterrein een aantal wanhopige collega’s tegenkwam die woest op hun afstandsbediening aan het drukken waren, in de hoop dat er een paar koplampen zouden oplichten en ze hun auto konden terugvinden. En dat terwijl ze allemaal in verschillende modellen reden. Dan weet je dat je auto’s misschien toch iets te veel op elkaar zijn gaan lijken. En dat het tijd wordt voor iets nieuws.

De Audi Q3 was een ongewild duivelskind

Dat nieuws kwam er in de vorm van de behoorlijk hoekiger Audi Q2 en Audi Q8 en bijvoorbeeld de nieuwe A6 sedan en Avant, die er ook wat scherpe(re) lijnen bij kregen – en er behoorlijk op vooruitgingen. Maar we kunnen ons nauwelijks voorstellen dat er één auto rondrijdt die blijer werd van Audi’s hernieuwde dadendrang dan de Q3. De eerste Q3 was een nogal ongelukkig kind. De toenmalige Q7 kleiner maken en hem Q5 noemen bleek prima te gaan.

Maar die weer verkleinen tot een Q3: het was esthetisch gezien bepaald geen goed idee. De proporties klopten niet: het bovenste gedeelte (met de ruiten) was gewoon te smal en te taps toelopend in vergelijking met de onderste helft. Waardoor hij (op zijn best) oogde als een A3 Sportback die met een fisheye-­lens was gefotografeerd. Of als het resultaat van een woeste nacht tussen een AMC Pacer en een Pontiac Aztek (doe maar googelen dan).

Van lelijk eendje naar een zwaan

Dat weerhield mensen er trouwens helemaal niet van de Audi Q3 gewoon te kopen: liefst anderhalf miljoen lieden deden het. Ach ja, smaak: niet iedereen kan het hebben. En die verkopen weerhielden Audi er gelukkig ook niet van het design van de Q3 stevig overhoop te gooien. Het ronde, eiige maakte plaats voor scherpe lijnen, zeker over de flanken, en het behoorlijk agressieve front laat ook al weinig te raden over.

Groter is hij trouwens ook geworden: bijna acht centimeter kreeg de wielbasis erbij, wat er toe leidde dat (mede dankzij de standaard verschuifbare achterbank) de bagageruimte 215 liter groter werd. Hij heeft nu in ieder geval veel meer een eigen gezicht gekregen en is veel meer een op zichzelf staand model geworden in plaats van een wat gemankeerde spin-off.

Meer van hetzelfde, maar het was al geweldig

Lijnrecht het tegenovergestelde geldt gek genoeg voor het interieur. En nog gekker genoeg vinden we dat dan weer helemaal niet erg. De hele cabine lijkt namelijk op het eerste gezicht als twee druppels water op die van bijvoorbeeld de A6; dezelfde Virtual Cockpit, dezelfde dashboard-layout, zelfde ‘vormentaal’. Het steekt allemaal schitterend in elkaar en oogt alsof het van een of meer klasses hoger afkomstig is, en ook dat is iets wat je de vorige Q3 nou niet bepaald kon aanwrijven.

Aankoopadvies: ga nou niet altijd voor zwart of grijs

Meer goed nieuws wat dat betreft: waar je voor dat fraaie, vrij indeelbare scherm dat de meters vervangt voorheen fors extra in de buidel mocht graven, is het bij de Q3 standaard. Opmerkelijk en bijzonder chic oogt het (optionele: doen) randje alcantara dat over de bovenkant van het dashboard en over delen van de stoelen en portieren loopt. Je kunt het in diverse kleuren krijgen en jongens, please: maak daar nou eens iets vrolijks van en ga niet meteen automatisch voor dat uitgekauwde zwart of grijs.
Geloof ons: krijg je geen spijt van.

Heel veel luxe opties

Wat ontbreekt in vergelijking met de grotere broers is dat tweede (of eigenlijk dus derde) scherm onder het middelste, waar je bij de A6 en dergelijke de klimatologische omstandigheden aan boord kunt regelen. In de Audi Q3 vind je voor zulke functies gewoon knoppen. Niets mis mee. Voor de rest kun je je compleet te buiten gaan aan snuisterijen die je niet direct nodig hebt, maar je leven aan boord wel aanzienlijk kunnen veraangenamen.

Denk aan Ambient Lighting of een Bang & Olufsen-stereo met vijftien speakers en 3D-effect (geen idee hoe dat werkt of wat precies de bedoeling is, maar het klinkt verdomd goed). Ook qua elektronische veiligheidsengeltjes is zo goed als alles leverbaar, inclusief alle niet eens zo heel beroerd presterende (semi-)autonoom-rijden-dingetjes.

De Audi Q3 35 TFSI is gewoon dik in orde

Qua motorisering heb je voorlopig de keus uit drie benzines (150, 190 en 230 pk) en één diesel van 150 pk. De topmotoriseringen zijn ook verkrijgbaar met quattro-vierwielaandrijving, de andere bewegen zich louter via de voorwielen. De populairste versie in de Lage Landen wordt vast en zeker de Audi Q3 35 TFSI, de lichtste benzinemotor, en dus hebben we die maar eens aan de tand gevoeld.

Het is de 1,5-liter turbomotor die je kunt kennen uit de Golf, en hij functioneert ook in de Q3 naar behoren. Niet héél veel meer dan dat trouwens: het is nou niet zo dat hij met zijn 0-naar-100-tijd van 9,2 seconden vooral de ‘Sport’ in het woordje SUV benadrukt. Maar dat zal de meeste klanten een zorg zijn. Hij is stil, onopvallend aanwezig en (precieze verbruiks­cijfers zijn nog niet bekend, maar toch) vast redelijk zuinig. Veel belangrijker. Net als het feit dat het onderstel comfortabel is, de stoelen uitstekend zitten en de rijeigenschappen gewoon dik in orde zijn.

Nieuwste van TopGear

Autonieuws