‘We weten niet waar hij is’, was de licht verontrustende boodschap die we te horen kregen toen we deze Audi Q8 60 TFSI e wilden ophalen. Een kleine lach konden we niet onderdrukken, want een Q8 in de kleur ‘Gletsjerwit’ kwijtraken op een dag dat heel Nederland bedekt is met sneeuw, dat vinden we best hilarisch. Uiteindelijk hebben ze het ding gevonden – vermoedelijk verstopt achter een Up – en kregen we de sleutels. Door de planningsfout had helaas niemand de plug-in hybride aan de stekker gezet, waardoor er precies 1 kilometer actieradius in de accu zat. Wat meteen benadrukt hoe gebruikersafhankelijk het praktisch nut van zo’n forse stekker-SUV is.

De krachtigste hybride Q8

De Audi Q8 Competition 60 TFSI e quattro (inderdaad, ze moeten bij Audi echt even een Italiaan inhuren om wat meer passie in de benamingen te pompen) is namelijk de krachtigste van de twee plug-in hybrideversies van de Q8. De ‘55’ doet het met zo’n 80 pk minder. En met zo’n uitgemergeld accupakket is het simpelweg een SUV van ruim 2.500 kilo met een 3,0-liter V6 en permanente vierwielaandrijving. Het opgegeven verbruik van 2,8 l/100 km schiet dan zomaar ineens richting de 14 l/100 km. Niet echt de perfecte auto om zonder laadstops mee naar het buitenland te gaan, dus.

Anderzijds is het niet lastig om de draaikolk in de tank te laten verdwijnen. Na 2,5 uur laden moet de Q8 een afstand van 45 kilometer halen zonder een druppel benzine te verbruiken, met snelheden tot 135 km/u. De elektrische modus zit trouwens niet onder de Drive Select-knop waar je hem zou verwachten, maar is in een los menuutje ondergebracht. Het EV-knopje vind je in het onderste scherm op de middenconsole. Verder zijn er geen hybridebadges of blauwe stiksels te ontwaren; als de auto uitstaat, is het vrijwel onmogelijk om te zien dat het hier om een hybride gaat. Waar je het met name aan merkt, is de vreemde elektrobrom die de Q8 TFSI e onder de 25 km/u voortbrengt als de benzinemotor uit is, om zo voetgangers te waarschuwen.

Waarom niet een viercilinder?

Geheel terecht mag je je afvragen waarom Audi niet een van hun prettige viercilinders voor in de Q8 prakt, maar dan zou je toch even een stukje met deze zescilinder moeten rijden. Een viercilinder in een grote SUV voelt al snel kortademig en qua geluid is het al snel niet zo chic. Een zescilinder voegt meer souplesse toe, wat perfect past bij de elektromotor. Met een aangenaam roffeltje op de achtergrond glijdt de motor vrijwel trillingvrij door de toeren. Zo’n V6 past eigenlijk zelfs beter bij het karakter van een hybride dan een baldadige V8, zoals Porsche die bijvoorbeeld aanbiedt in de knotsgekke Cayenne Turbo S E-Hybrid. Al moeten we meteen toegeven dat zo’n rare mismatch van een benzine-V8 en een elektromotor ook zeker zijn charme heeft.

De Audi Q8 Competition 60 TFSI e quattro voelt langzamer aan dan hij is, wat veelzeggend is over de lineaire acceleratie en de goede isolatie. Audi noemt deze versie trouwens de Competition, maar dat is net zo passend als witte sokken in sandalen. Voor sportieve ambities zijn er de SQ8 en de RS Q8 – voor mensen die liever denksporten, is er deze PHEV. Mooi meegenomen is dat de 55 TFSI e de goedkoopste Q8 is voor Nederland (in België is ie 8.000 euro duurder dan de goedkoopste). Een grappig detail is dat de BPM van de 60 zelfs 200 euro lager is dan die van de 55, omdat hij op papier nog iets minder uitstoot. Bedank ons later maar als je met dit feitje de show steelt op de volgende digitale borrel.

Specificaties Audi Q8 Competition 60 TFSI e quattro (2021)


Motor
2.995 cc
V6 turbo hybride
462 pk @ 5.300 tpm
700 Nm @ 5.300 tpm
Aandrijving
vier wielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 5,4 s
top 240 km/u
Verbruik (gemiddeld)
2,8 l/100 km
64 g/km CO2, A-label
Afmetingen
4.986 x 1.995 x 1.705 (l x b x h)
2.995 mm (wielbasis)
2.515 kg
75 l (benzine)
505 / 1.625 l (bagage)
Prijzen
€ 119.360 (NL)
€ 92.220 (B)

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)