Audi R8 5.2 FSI quattro

De tweede generatie van Audi’s supercar voor niet-superhelden kreeg een milde opfrisbeurt: de R8 haalt een frisse neus en kan er voorlopig weer tegenaan

Audi R8 V10
Audi R8 V10
Audi R8 V10
Audi R8 V10
Alle Audi's van 2019
Audi R8 V10 achterlicht
Audi R8 V10 grille
Audi R8 V10 interieur
Audi R8 V10 tellers
Audi R8 V10
Audi R8 V10
Audi R8 V10
Audi R8 V10
Alle Audi's van 2019
Audi R8 V10 achterlicht
Audi R8 V10 grille
Audi R8 V10 interieur
Audi R8 V10 tellers

Dit is de meest alledaagse van alle alledaagse supercars. De Audi R8 5.2 FSI quattro. Dat klinkt misschien niet bijzonder complimenteus, maar begrijp ons niet verkeerd: zo is het wel bedoeld. Want behalve goede ergonomie, een interieur van absolute topklasse, uitstekende betrouwbaarheid en buitengewone bouwkwaliteit krijg je ook een schreeuwende, tot 8.700 tpm doorjakkerende V10. We hebben hier te maken met een interessante situatie: Audi, de nestor van de aspiraties, is nu een van de laatste bastions van atmos­ferische motoren.

Audi R8 5.2 FSI quattro is nog beter

En dan hebben we het in dit geval over een bastion met meer vermogen dan voorheen. Zoals je kunt zien aan de spannender neus heeft de R8 een facelift gekregen. Er zijn nog steeds twee modellen, maar de Plus heet nu Performance. Die gaat van 610 naar 620 pk, terwijl het vermogen van het instapmodel stijgt van 540 naar 570 pk. De maar kort geleverde RWS, met alleen achterwielaandrijving, is helaas niet meer.

Verder belooft Audi ons dat de ­rijervaring nu scherper is dankzij een stijvere ophanging, een nieuwe koolstofvezel stabilisatorstang (40 procent lichter dan de oude, die van staal was) en het opnieuw kalibreren van de besturing – met name dan het optionele Dynamic Steering met variabele ratio. Die laatste is sterk verbeterd en dat valt direct op: er is merkbaar meer bite bij het insturen. Mooie techniek, maar toch zouden wij het achterwege laten.

De Audi R8 blijft onderscheidend

Eenmaal in de bocht reageert de Audi R8 5.2 FSI quattro goed en vertrouwenwekkend op correcties, maar wees voorbereid als je plots van het gas gaat bij het wat al te wijd uitkomen van die bocht – hij kan zomaar terugbijten. Het centrale differentieel wordt elektronisch gecontroleerd en zorgt ervoor dat de auto zich gedraagt als een achterwielaandrijver, waarbij een dosis kracht op de voorwielen vooral dient om je uit de penarie te helpen in situaties waar de veiligheid in het geding dreigt te komen.

De V10 stoot een glorieus, onheilspellend geluid uit. Hoog in de toeren zijn z’n reacties messcherp, episch krachtig, en dan klinkt ie alsof de goden een opera aanheffen. Dat onderscheidt ’m echt van andere supercars. Merk je iets van dat extra vermogen? Of van de nieuwe titanium componenten in de nokkenas? Natuurlijk niet. Je kunt niet al te analytisch zijn bij 8.700 tpm.

Aan de andere kant van het spectrum is de Audi R8 5.2 FSI quattro ook groots. Meegaand, kalm en handelbaar, met een perfect passende standaard zeventraps transmissie met dubbele koppeling en natuurlijk een prachtig interieur. Dat is ruim maar toch intiem, vol goed doordachte details, voorzien van goed aanvoelende materialen, bakken technologie en met een weergaloze ergonomie.

18
20
Specificaties

Specificaties Audi R8 5.2 FSI quattro

Motor
5.204 cc
V10
570 pk @ 8.250 tpm
550 Nm @ 6.500 tpm

Aandrijving
vier wielen
7v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 3,4 s
top 324 km/u

Verbruik (gemiddeld)
n.b.
CO2-uitstoot n.b.  G label

Afmetingen
4.426 x 1.940 x 1.240 mm
(l x b x h)
2.650 mm (wielbasis)
1.530 kg
73 l (benzine)
112 l (bagage)

Prijzen
237.885 euro (NL)
168.500 euro (B)

Het vonnis

De R8 – of je nu de Performance kiest of niet – lijkt met de jaren alleen maar lekkerder te worden. Koop ’m alleen al voor die 8.700 tpm draaiende V10. En geniet van z’n prestaties, z’n cabine en z’n handelbare rij­eigenschappen

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws