Autotest: Audi R8 5.2 FSI V10

Oké, voor 28.000 euro meer heb je een echte Lamborghini met bijna evenveel vermogen, maar stel dat je toch vier ringen op de neus wilt?
 
Toen Audi zo’n twee jaar geleden de R8 op de markt bracht, waren wij vol lof over hun initiatief om een supersportwagen te bouwen die de concurrentie zou aankunnen met Porsches 911, Aston Martins V8 en Mercedessen SL – om maar een paar leuke speeltjes te noemen. Inmiddels hebben we ruimschoots van de R8 V8 kunnen genieten en riepen we ‘m in 2007 zelfs uit tot Auto van het Jaar. Niet zonder reden: de R8, met V8-motor, is een fantastische en vooral ook gedurfde auto. Maar Audi vond 420 pk niet genoeg. Mooi zo.
 
Om in de buurt te komen van de beste 911’s, Lamborghini’s of zelfs Ferrari’s, moet je nog wat meer vermogen meebrengen. Meer luxe ook. Nóg betere rijeigenschappen. Nóg meer exclusiviteit. Met de R8 V10 lijkt Audi daar nog in te gaan slagen ook.
 
Allereerst trok Audi een V10 uit het schap die ze onder andere al gebruikten in de GT3-versie van de R8 – een racer die Audi inzet in die raceklasse. Die 5,2-liter V10-motor levert in de R8 525 pk, een koppel van 530 Nm en dat zorgt ervoor dat je in 3,9 seconden vanuit stilstand 100 km/u haalt. In 8,1 seconden rijd je 200 km/u en als je even geduld hebt, haal je uiteindelijk 316 km/u. Waarden die alleen worden gehaald door de eerder genoemde automobiele grootheden. Waarden ook, die de specificaties van de R8 met V8-motor logischerwijs voorbij streven: die haalt 100 km/u vanuit stilstand in 4,6 seconden – ook niet heel langzaam – en een top van 301 km/u.
 
Ten tweede hing Audi de R8 V10 vol met luxueus lekkers als navigatie, een B&O-geluidsinstallatie, magnetic ride, led-verlichting voor en achter, leer en nappa, aluminium stripjes, hoogglans randjes, speciale 19-inch velgen en een sportonderstel. Al dat lekkers, waarvan de motor ons natuurlijk het meest bevalt, zorgt ervoor dat de R8 V10 in Nederland 210.440 euro gaat kosten. De ‘gewone’ R8 kost 157.600 euro. Dik 50.000 euro meer voor een nog krachtiger motor, een nog snellere, nog luxere, nog beter rijdende en vooral nóg exclusievere Audi, is dat je goede geld wel waard? Laten we gaan rijden.
 
We hebben twee dagen met de R8 V10. Een dag op straat en een dag op het circuit. De straatdag, rond het Spaanse kustplaatsje Marbella, wordt opgesierd door een onophoudelijke regenbui die zo extreem is dat er spontaan rivieren over de asfaltwegen ontstaan. Een situatie waarbij een normaal mens niet direct zal proberen om 525 pk volledig los te laten komen. Toch deden we een voorzichtige poging en aangezien jij dit nu leest, kun je gerust concluderen dat we het overleefd hebben. Niet in de laatste plaats door de formidabele wegligging en de enorme grip die de permanent vierwielaangedreven R8 V10 levert. O, en de alertheid van alle elektronische hulpsystemen. Die zorgen ervoor dat we niet een ravijn in vliegen. De R8 V10 bijt zich werkelijk in het kletsnatte asfalt en hoewel hij soms de neiging heeft om z’n kont te schudden, wielspin te veroorzaken en ietsjes zijwaarts te glijden, krijgen we geen moment klamme handen. Die neiging is trouwens niet te wijten aan de R8, maar aan onze rechter voet.
‘911’s met een GT-sticker, de Gallardo en Ferrari’s F430 hebben er een serieuze concurrent bij als het gaat om prestaties’
 
Op het circuit, het is inmiddels opgehouden met regenen maar de baan is nog niet helemaal droog, is het niet anders. De trefzekerheid waarmee de R8 zich door bochten laat sturen, de bijzondere grip en de extreem vertragende remmen zorgen ervoor dat je kinderlijk eenvoudig loeihard over het circuit kunt jakkeren. Overigens was de testauto uitgerust met keramische remmen – een van de weinige opties op de R8 V10. Als je belachelijk hard door een bocht wilt, laat het esp een lichte drift toe en met het esp uitgeschakeld kun je prettig gecontroleerd zijwaarts sliden. Al hebben we dat niet al te vaak willen proberen. De grindbak en instructeurs van Audi houden een mens wel in toom.
 
We durven zonder meer vast te stellen dat Audi met deze R8 definitief is toegetreden tot de klasse van supersportwagens. 911’s met een GT-sticker, de Gallardo en Ferrari’s F430 hebben er een serieuze concurrent bij als het gaat om prestaties. Het gaat er dan niet zozeer om of Audi de allure of de naam van een Porsche, Lamborghini of Ferrari weet te behalen – dat is niet het geval, maar voor het merk is het een enorme imagoboost. Dat dat werkt, hebben Mercedes en BMW ook begrepen want beide directe concurrenten zijn bezig met een vergelijkbare supercar. Dat Audi daarin al minstens twee jaar geleden het voortouw genomen heeft, zegt veel over het merk. En dan kun je nog een cabriolet verwachten, en mogelijk een diesel en een RS8 met nog meer pk’s en nog minder gewicht.
 
Even terug naar de prijs, de voornoemde 210.000 euro. Vergis je niet in wat de BPM aanricht bij auto’s met dit soort prijzen. De R8 V8, hier 157.630 euro, kost in België nog geen 110.000 euro, net als in Duitsland. De R8 V10 kost in Duitsland 142.400 euro, de prijs in België is op het moment van schrijven nog niet bekend maar zal ook rond de 145.000 euro liggen. In Duitsland en België is het verschil dus maar 35.000 euro en als je dat afzet tegen hetgeen je aan extra vermogen en accessoires krijgt, valt dat best te billijken.
 
Het verschil in Nederland is dik 50.000 euro. Veel, maar voor kopers in dit segment niet onoverkomelijk. Je koopt de R8 niet als enige auto. Dit is een auto voor erbij. Natuurlijk, je kunt ook een Gallardo kopen voor nog eens 28.000 euro meer. Voor de exclusiviteit zal het niet uitmaken. Voor de wijze waarop jij je met een auto wilt presenteren wel. We prijzen ons gelukkig dat we niet voor die keuze staan, want we zouden er knap ongelukkig van worden.

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken