Audi RS6 Avant Litchfield

Litchfield maakt van jou RS6 een Audi RS6 Avant Litchfield. Verschillende stages van tuning kosten geen drol. Toch bevind je je dan in het land van de F12's en Aventador's.

Audi RS6 Avant Litchfield (2016)
Audi RS6 Avant Litchfield (2016)
Audi RS6 Avant Litchfield interieur (2016)
Audi RS6 Avant Litchfield uitlaat (2016)
Audi RS6 Avant Litchfield logo (2016)
Audi RS6 Avant Litchfield stoel (2016)
Audi RS6 Avant Litchfield motor (2016)
Audi RS6 Avant Litchfield (2016)
Audi RS6 Avant Litchfield (2016)
Audi RS6 Avant Litchfield interieur (2016)
Audi RS6 Avant Litchfield uitlaat (2016)
Audi RS6 Avant Litchfield logo (2016)
Audi RS6 Avant Litchfield stoel (2016)
Audi RS6 Avant Litchfield motor (2016)

Natuurlijk, dat snappen we best: dat je in je standaard Audi RS6 met zijn stumperige 560 pk het gevoel blijft houden dat je iets mist. Geen nood: de redding ligt aan de overkant van Het Kanaal en heet de Audi RS6 Avant Litchfield.

Het woord ‘Plus’ geeft in Audi-kringen een Pavlov-reactie

Spreek het uit en ze staan te kwijlen dat het een lieve lust is. Zeg Litchfield en alleen een enkeling weet dat je daar een hoop lekkers kan halen. In de scene is de Britse tuner vooral bekend om zijn Nissan-creaties, maar hij heeft zich nu ook vergrepen aan een Audi RS6 Avant. Bij gebrek aan een extra gepeperde Plus, zeg maar. Standaard is de super-Audi al een bijzonder potente labradormobiel, die met 560 pk en een enorme kofferbak prima geschikt is om de weekendboodschappen naar het ISS-ruimtestation te brengen. In 3,9 seconden naar de 100 is een Lamborghini-cijfer, evenals de top van 300 km/u. Lag de Albert Heijn maar naast Hockenheim en de Jumbo bij de Nordschleife.

Litchfield is met ‘m aan de slag gegaan en je begrijpt: daar is de RS6 niet minder van geworden. Grappig genoeg heeft Litchfield een bouwstenenstrategie. In de Stage One-versie wordt alleen de ECU aangepast waardoor je 101 pk extra hebt. Dat kost 800 euro. De Stage Two levert 740 pk op. Ze halen dan hetzelfde trucje met de ECU uit en vullen dat aan met een Milltek-uitlaat. Je bent dan 3.500 euro lichter. Optioneel kan er een Akrapovic-uitlaat gemonteerd worden. Maak je het echt bont, dan heeft Litchfield ook nog de Stage Three.

Je gaat dan met 760 pk naar huis

Wat overigens te danken is aan een ander type uitlaat – eveneens van Milltek – en andere katalysatoren. Of je in ruil daarvoor 6.500 euro wilt over maken aan Litchfield. Opteer je voor de nog brutere Akrapovic-pijp met een regel-unit voor de geluidsproductie, dan mag je even mee naar een apart kamertje. De prijs daarvan is alleen bekend bij de echte freaks. Idiote prijzen? Dat valt best mee. Want met 760 pk overklas je een Ferrari F12 en mag je aanschuiven in de rij bij de Lamborghini Aventador SV. Met je Audi RS6 Avant Litchfield. Ter verdere relativering: Audi vraagt zelf 8.400 euro voor een optioneel Bang&Olufsen-radiootje. Waar hecht je meer waarde aan: watts of pk’s?

Dit is nou een schoolvoorbeeld van een retorische vraag

Daar komt bij dat er niets gaat boven het geluid van een knappe uitlaat. Die 800 euro van het Stage One pakket is een koopje, maar als je je oren wilt strelen, raden we je aan om door te sparen voor de Akrapovic-uitlaat. Zet ‘m naast een Jaguar F-type en die kruipt jankend als een oude schootkat onder een kast. De Audi RS6 Avant Litchfield trakteert je bij elke gangwissel op een kakofonie van klepperende uitlaatgassen, zo krachtig dat je er melig van wordt. Om de band met de buren goed te houden kun je het geluid ook dimmen.

Audi RS6 Avant Litchfield (2016)

Het meest adembenemende aan deze Audi RS6 Avant Litchfield is de alsmaar aanwezige versnellingsdrang. Of je nu in het dagelijks leven in een Formule 1-auto rijdt of op een superbike, je zult je elke keer weer verbazen over de snelheid van je boodschappenauto. Opvallend genoeg is deze supercombi heel goed handelbaar en praktisch. Je kunt ‘m rijden als een ondermaatse diesel, maar een tikje op het gaspedaal ontketent een beest van jewelste. Het hele plaatje klopt: reactietijd en krachtsopbouw zijn perfect in balans. Ook al spelen de naalden van de toerenteller en de snelheidsmeter tikkertje-met-verlos, de motor presteert uitbundig en compromisloos.

Dat gaat naadloos samen met de hardware van de RS6

Oppertuner Iain Litchfield heeft geen zorgen over de levensduur van de motor, want volgens hem heeft Audi een blok gebouwd dat mechanisch meer kan hebben dan dat er standaard uitkomt. Hij zou er zelfs meer kracht uit durven halen. Wij zijn minder enthousiast over dat idee, althans, als de standaard remmen ongemoeid blijven. De versnellingsbak en het onderstel zijn echter een prima partij voor de betoverde motor. Het geheel is zo harmonieus dat het net zo goed een kant-en-klare fabrieksauto had kunnen zijn. Maar dan wel een heel dikke.

18
20
Specificaties

Specificaties Audi RS6 Avant Litchfield

Motor
3.993 cc
V8 biturbo
760 pk @ 5.700 tpm
922 Nm @ 1.750 tpm

Aandrijving
vier wielen
8v automaat

Prestaties
0-96 km/u in 3,2 s
top 250 km/u

Verbruik (gemiddeld)
9,6 l/100 km
223 g/km CO2
G-label

Afmetingen
4.979 x 1.936 x 1.461 mm (l x b x h)
2.915 mm (wielbasis)
1.925 kg
75 l (benzine)
565 / 1.680 l (bagage)

Prijzen
NL € 160.760 (25%)
BE € 121.634

VONNIS
Litchfield geeft de RS6 wat ie natuurlijk altijd al nodig had: extra power. Het knapst is dat alle 760 paarden nog prima te mennen blijken ook. Een diepe buiging is op zijn plaats.

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws