Test: Audi S3 Limousine 2.0 TFSI quattro

Audi schaaft de S3 iets bij en geeft 'm meer pk's. Ook de zelden geziene, maar niet minder imponerende Limousine

Audi S3 Limousine 2.0 TFSI quattro S-tronic
Audi S3 Limousine 2.0 TFSI quattro S-tronic
Audi S3 Limousine 2.0 TFSI quattro S-tronic
Audi S3 Limousine 2.0 TFSI quattro S-tronic
Audi S3 Limousine 2.0 TFSI quattro S-tronic
Audi S3 Limousine 2.0 TFSI quattro S-tronic
Audi S3 Limousine 2.0 TFSI quattro S-tronic
Audi S3 Limousine 2.0 TFSI quattro S-tronic
Audi S3 Limousine 2.0 TFSI quattro S-tronic
Audi S3 Limousine 2.0 TFSI quattro S-tronic
Audi S3 Limousine 2.0 TFSI quattro S-tronic
Audi S3 Limousine 2.0 TFSI quattro S-tronic
Audi S3 Limousine 2.0 TFSI quattro S-tronic
Audi S3 Limousine 2.0 TFSI quattro S-tronic
Audi S3 Limousine 2.0 TFSI quattro S-tronic
Audi S3 Limousine 2.0 TFSI quattro S-tronic
Audi S3 Limousine 2.0 TFSI quattro S-tronic
Audi S3 Limousine 2.0 TFSI quattro S-tronic
Audi S3 Limousine 2.0 TFSI quattro S-tronic
Audi S3 Limousine 2.0 TFSI quattro S-tronic

Audi belooft mehr Fahrdynamik und mehr Fahrspaß voor de vernieuwde Audi S3 Limousine. Hoe? Door simpelweg meer vermogen toe te voegen bijvoorbeeld. En uiteraard door het interieur verder strak te trekken en op te waarderen.

Het plan is simpel en – in de meeste gevallen – doeltreffend. De Audi S3 bereikt nu de magische grens van 400 Nm koppel en de 2,0-liter viercilinder produceert nu 310 pk. Met automaat schiet de sedan vanuit stilstand in 4,6 seconden naar de 100. De RS3 doet het in 4,3 seconden. So far, so good.

Hoewel het onderstel ongewijzigd is, heeft Audi wel de Haldex-koppeling van de vierwielaandrijving getweakt. Volgens hen ligt de S3 onverstoorbaar strak op de weg. Dat klinkt als een uitdaging. De eerste lekkere bochten dienen zich aan en met wat TopGear-finesse draaien we aan het stuur. De S3 geeft niet toe en volgt trouw de orders op. Dan maar iets meer ‘finesse’, daar zijn we goed in. In de bocht spelen we met het gas om de auto uit balans te krijgen. Lukt niet. Dan maar nóg meer snelheid. Het lukt ons wat geluid uit de banden te krijgen en de S3 trakteert ons op een toefje onderstuur.

Indrukwekkend standvastig dus?

Indrukwekkend is het wel, maar amu­sant is het niet. Het rijgedrag is te veilig en voorspelbaar. Zelfs met 310 pk weet de Audi S3 Limousine geen grote grijns op ons gezicht te toveren, zoals vele concurrenten dat wel doen. Het is als een onwaarschijnlijk mooie bibliothecaresse die op je afloopt in de bibliotheek. In je hoofd spelen zich al diverse scenario’s af. Maar ze doet niet haar bril af en gooit niet haar haren los. Nee, ze vraagt gewoon of je even stil wilt zijn. Je zit in een bibliotheek, doe normaal.

Binnenin heeft Audi wel zijn best gedaan om het wat spannender en aantrekkelijker te maken. Om de luchtroosters op het dashboard zitten nu bijvoorbeeld rode sierringen. Een klein detail, maar het maakt het strakke en degelijke interieur net wat meer aansprekend. De S3 heeft net als de A3 de virtual cockpit, waarbij een groot scherm achter het stuur het volledige instrumentarium vervangt. Een coole gadget waarbij je de tellers kunt vervangen door bijvoorbeeld navigatie of informatie over de auto.

Als laatste redmiddel om de matige beleving iets op te krikken, wordt het motorgeluid versterkt via de speakers. Het is als Cola Light. Het smaakt wel oké en het is beter dan niets. Maar liever heb je de real deal. Of gewoon water. Het geplof uit de uitlaat bij het opschakelen is dan wel weer echt. Gelukkig maar.

Willen jullie nu zeggen dat de Audi S3 Limousine helemaal niks is?

Zeker niet. Het is een schoonheid met een wat saai karakter, maar is dat echt zo erg? Iemand moet het tenslotte doen. Voor het asociale stuntwerk hebben we de Ford Focus RS al en voor achterwiel­plezier pak je de BMW M240i. Audi zou dat segmentje ook kunnen invullen door ook een RS3 Limo uit te brengen, maar dat zit er niet in. De Audi S3 Limousine vervult de rol van het degelijke alternatief. Iemand moet de rust bewaren in de bibliotheek.

13
20
Specificaties

Audi S3 Limousine 2.0 TFSI quattro S-tronic

Motor
1.984 cc
viercilinder turbo
310 pk @ 5.500 tpm
400 Nm @ 2.000 tpm

Aandrijving
vier wielen
7v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 4,6 s
top 250 km/u

Verbruik (gemiddeld)
6,5 l/100 km
151 g/km CO2
F-label

Afmetingen
4.466 x 1.796 x 1.392 mm (l x b x h)
2.631 mm (wielbasis)
1.470 kg
55 l (benzine)
390 l (bagage)

Prijzen
NL n.n.b.
B n.n.b.

Het vonnis
Audi heeft met subtiele wijzigingen weer een prachtig uitziende auto neergezet die ook nog eens heel hard rechtuit en de bocht om kan. Helaas wel op z’n Audi's, dus voor onbeschaamd vermaak moet je ergens anders zijn

Reacties
  1. Dirk zegt op 11 mei 2019 om 16:39:

    Het is de enige auto in zijn klasse die het vermogen ook werkelijk goed op de weg kan krijgen. Klinkklare onzin om te zeggen dat de S3 niet amusant is omdat hij te voorspelbaar en te veilig is. De concurrenten die genoemd worden, blijven nergens als het om echt hard rijden gaat, zeker niet als het wegdek nat is. De Ford kan niet eens zijn vermogen kwijt bij accelereren, meer dan wat wielspin zit er niet in. De BMW gooit bij het minste geringste zijn kont om, lekker veilig als je per ongeluk een beetje te hard een bocht in gaat. Zelf heb ik 22 jr Porsche gereden (en daarna BMW 330i), oké dat is 15 jr geleden maar juist om de uitstekende rijeigenschappen en vooral de betrouwbaarheid van de S3, die vele malen beter is dan die van Porsche, beleef ik minstens net zo veel plezier in de Audi als in de Porsche van destijds. Een top auto en mega fun gegarandeerd!

  2. M van Summeren zegt op 28 maart 2017 om 14:17:

    Ik heb zelf een S3 sedan nieuw gekocht en kan alleen maar zeggen : Fantastische auto om te rijden . Voordat ik deze kocht met diverse auto s uitgebreid proefgereden. Merdedes ; Te en keihard en niet mooi, Bmw 235 niet mijn auto na slechte ervaring met dit merk met een nieuwe 2012 320i coupe,Honda Type R ;te schreeuwerig en niet mooi. Ford Focus Rs ook te opzichtig . Totaalplaatje is ; Audi kwam voor ons als mooiste en fijnste en daarom gekocht . Na 2 jaar nog steeds blij dat we deze hebben en glimlach nog steeds bij omkijken na parkeren.

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken