Autotest: Audi S3 Sportback

Audi S3 Sportback: de eerste rij-indrukken

De vernieuwde Audi S3 (en de A3 is ook vernieuwd) is er nu ook als Sportback. Take it or leave it?

Wat vinden we van de Audi S3 Sportback?
Niet alleen de S3 is vernieuwd, ook de rest van het A3-gamma kreeg een ‘milde’ facelift en er werden enkele technische en motorische wijzigingen doorgevoerd. Zo omvat de kleine gezichtscorrectie nieuwe koplampen met een rijtje led’jes bovenin, een wat verder naar voren stekende grille en een nieuwe voorbumper. Ook de achterzijde en het interieur van Audi’s meest compacte model werden aangepakt. Ons inziens een hele verbetering, want de vorige A3 was redelijk saai qua vormgeving. Ook de S3 profiteert dus van de facelift en die ziet er – zeker als Sportback – erg appetijtelijk uit met z’n nieuwe 18-inchwielen, zilveren spiegels en dikke diffuser. Kortom, de S3 Sportback bevalt ons wel.

Hoe rijdt de Audi S3 Sportback?
De S3 Sportback rijdt net zo lekker als-ie eruit ziet – maar dat was ook al het geval voor de facelift. Toch zou de S3 (Sportback) beter moeten rijden dan zijn voorganger door een belangrijke wijziging aan de quattro-vierwielaandrijving. Het systeem reageert nu sneller als er aandrijfkrachten naar de achteras gestuurd moeten worden, maar onze ‘proefrit’ in München was te kort om vast te stellen of deze wijziging echt zorgt voor een beter weggedrag. Wel hebben we kunnen constateren dat de S3 Sportback met Audi’s optionele Magnetic Ride Control – bekend van de R8 – een stuk comfortabeler is dan z’n voorganger met conventionele dempers. Deze toename van het comfort betekent overigens niet dat de S3 Sportback als een dweil de hoek om gaat. Integendeel, je kunt jezelf met een S3 nog steeds gruwelijk hard en strak over smalle B-weggetjes verplaatsen. Je moet daarbij wel leren vertrouwen in de te lichte besturing, want die zwijgt in bijna alle talen over de toestand van de voorwielen.

Wat zijn de sterke punten van de Audi S3 Sportback?
Het eerste sterke punt van de S3 Sportback betreft zijn evenwichtige rijkarakter. Audi heeft in de S3 Sportback – dankzij quattro en de Magnetic Ride-dempers – namelijk een mooie balans kunnen realiseren tussen comfort, veiligheid en sportiviteit. Tweede punt is de motor van de S3 Sportback. De turboviercilinder perst er nog steeds 265 pk en 350 Nm uit, en doet dat op een bijzonder soepele manier – maar wel met de nodige rallygeluiden en turbofluitjes. Gaaf, echter niet zo opwindend als een dikke zescilinder.

Waar is de Audi S3 Sportback minder goed in?

Hmm, lastige vraag. Op ons komt de S3 Sportback namelijk over als de perfecte allrounder. Hij is tenslotte snel, best comfortabel, veilig én praktisch. Maar ook al is de S3 Sportback zo’n goede alleskunner, het is nog steeds niet zo’n puike entertainer als bijvoorbeeld een BMW 130i of een Golf R32. Verder is er nog één ding waar we wat minder blij mee zijn: z’n prijs. Voor een beetje leuk aangeklede S3 Sportback ben je al snel zo’n 60.000 pegels kwijt. Bij zo’n bedrag denk je al snel ‘waarom koop ik voor de helft van het geld geen leuke gebruikte auto?’

Welke zouden wij bestellen?
Tja, de S3 Sportback is alleen verkrijgbaar in de Ambition-uitvoering. Geeft niks, want dat is dikste versie met een uitgebreide standaarduitrusting. Verder kunnen we je aanraden om Magnetic Ride Control, kuipstoelen en het sportstuurwiel op de optielijst aan te vinken. Oh, en als je nog een paar maandjes wacht kun je tevens Audi’s S-Tronic-transmissie bestellen. Let wel, die heeft een prijskaartje van bijna 1.900 euro.

Eerste conclusie
De vernieuwde S3 is beter dan zijn voorganger en de Sportback is een smakelijke en bovendien praktische toevoeging. Toch blijven we tijdens het rijden in een S3 denken aan zo’n lekkere BMW 130i…


Technische gegevens Audi S3 Sportback


Uitvoering S3 Sportback 2.0 TFSI
Vermogen (pk) 265 pk
Koppel (Nm) 350
0-100 km/u (s) 5,8
Top (km/u) 250 (afgeregeld)
Verbruik (l/100 km) 8,5
Prijs (€) 50.500

              

           

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken