Audi S4 Limousine 3.0 TFSI quattro

Het is zo makkelijk om ‘m af te wimpelen, de arme Audi S4. Ooit was hij de topper van Audi’s midden­klasse, maar sinds de introductie van de RS4 in 2000 heeft ie de grootste moeite om de aandacht op zich gevestigd te houden

Audi S4 Limousine 3.0 TFSI quattro
Audi S4 Limousine 3.0 TFSI quattro
Audi S4 Limousine 3.0 TFSI quattro
Audi S4 Limousine 3.0 TFSI quattro
Audi S4 Limousine 3.0 TFSI quattro
Audi S4 Limousine 3.0 TFSI quattro
Audi S4 Limousine 3.0 TFSI quattro
Audi S4 Limousine 3.0 TFSI quattro
Audi S4 Limousine 3.0 TFSI quattro
Audi S4 Limousine 3.0 TFSI quattro
Audi S4 Limousine 3.0 TFSI quattro
Audi S4 Limousine 3.0 TFSI quattro
Audi S4 Limousine 3.0 TFSI quattro
Audi S4 Limousine 3.0 TFSI quattro

Een nieuwe Audi A4 betekent uiteraard ook een nieuwe Audi RS4 – maar die laat nog even op zich wachten. In de tussentijd is er al wel de Audi S4 Limousine 3.0 TFSI quattro, compleet met frisse turbomotor.

Is de Audi S4 Limousine 3.0 TFSI quattro een net-niet-model of juist bijzonder de moeite waard?

Het is zo makkelijk om ‘m af te wimpelen, de arme Audi S4. Ooit was hij de topper van Audi’s midden­klasse, maar sinds de introductie van de RS4 in 2000 heeft ie de grootste moeite om de aandacht op zich gevestigd te houden. Alle snelheidsfanaten vallen immers als bakstenen voor de uitgeklopte wielkasten en de bizarre prestaties van z’n meerdere en zien hem vervolgens niet meer staan.

Het moet ook een hele klus zijn ge­­weest om de Audi S4 Limousine 3.0 TFSI quattro te ontwikkelen: je loopt continu tegen allerlei beperkingen aan. Vermogen? Graag, maar niet te veel, want dan komt ie in het vaarwater van de RS-topper. Styling? Doe maar iets sportiefs, maar maak het niet te gek alsjeblieft, om dezelfde reden. Het gevolg is wel dat je een potentieel erg interessant concept krijgt: een auto die harder uit de hoek kan komen dan je in eerste instantie zou vermoeden.

Over het uiterlijk van de nieuwe ge­­neratie A4 hebben we al genoeg ge­zegd en geschreven. We vinden ‘m te voorspelbaar, te weinig onderscheidend ten opzichte van zijn voorganger. De S4 doet weinig om onze mening hierover bij te stellen, al begint deze eigenschap zich hier voorzichtig als voordeel te ontpoppen. Een ogen­­schij­n­lijk doodgewone sportpakket-­sedan die van 0 naar 100 km/u blèrt in 4,7 ­seconden – een sleeper, in vakjargon – daar kun je ons voor wakker maken. Audi geeft grif toe dat het inderdaad de insteek van de S4 is: hij moet rap maar ingetogen zijn. Subtiel sportief. Een toonbeeld van stille kracht. Waarom ze deze testauto dan in kijk-mij-nou-rood met dikke zwarte accen­ten uitvoerden, is ons een raadsel, maar vooruit.

Waar komt de kracht in de Audi S4 Limousine 3.0 TFSI quattro vandaan?

Het hart van de nieuwe S4 is een 3,0-liter V6 met extra blaaskracht. Dat klinkt als een bekend recept, maar vergis je niet: de motor werd volledig binnenstebuiten gekeerd, tot het punt dat alleen de boring en slag hetzelfde ble­ven. Er zijn zo’n 800 nieuwe onderdelen, minder frictie, efficiëntere verbranding en warmtemanagement. Allemaal be­­lang­­rijke wijzigingen, maar deze zal je onthouden: de supercharger van de oude V6 maakte plaats voor een turbo. Waarom? Meer power, minder gewicht (de nieuwe motor is 14 kilo lichter) en een lager verbruik en uitstoot.

De nieuwe motor levert 354 pk en 500 Nm, en vooral dat laatste cijfer is de reden dat we de zeventraps S-tronic-dubbelkoppelbak niet terugzien. Hoe doorontwikkeld die transmissie inmiddels ook is, op al te grote hoeveelheden koppel is hij niet berekend. Dus trok Audi de excellente achttraps Tiptronic – een ‘echte’ automaat met koppelomvormer – uit de schappen en wees ‘m toe aan de nieuwe S4. Daar zijn we eigenlijk heel blij mee, gezien enkele billenknijpmomenten die we ooit met auto’s met dubbele koppeling beleefden bij het invoegen op drukke kruisingen of het parkeren op lichte hellingen. De Tiptronic, met z’n ongekende souplesse en goed gekozen overbrengingsverhoudingen, mag wat ons betreft aan een nieuwe opmars beginnen.

Aan de andere kant kun je je afvragen waarom de Audi S4 Limousine 3.0 TFSI quattro überhaupt een versnellingsbak nodig heeft. Toerentallen zijn voor de nieuwe motor een bijkom­stigheid: het maakt niet uit of hij net op stoom komt of op de top van z’n kunnen draait, de kracht is altijd paraat en komt er niet explosief in, maar in een constante stroom van geleidelijk geweld. Afhankelijk van de gekozen rij-modus laat de V6 zich een klein beetje of een beetje horen; klepjes in de uitlaat zorgen voor een licht verschil in volume, maar echt luid wordt het nooit. Dit is een S, weet je nog?

Kan ik ook gewoon rustig in de S4 rijden?

Waar snelle Audi’s er vroeger op uit leken om met hun plankharde onderstellen vakkundig je gebit eruit te bikken, is de nieuwste generatie bedaard: zelfs in de Dynamic-stand is de S4 nog aardig toegeeflijk in z’n dempers, zolang je geen al te pokdalige wegen opzoekt. De focus lijkt nu te liggen op het te­­rug­­­dringen van rolneigingen en dat lukt behoorlijk, zoals we ondervinden wanneer we een smal bochtig strookje asfalt aanvallen in de bossen rond Frankfurt.

Hoewel lichter dan voorheen is de Audi S4 Limousine 3.0 TFSI quattro nog altijd geen vierdeurs Lotus – hij weegt 1.630 kilo – maar het onderstel doet een hoop om dit te verhullen. Daarnaast trekken subtiele remingrepen je naar de binnenkant van de bocht als de Audi S4 Limousine 3.0 TFSI quattro doorkrijgt dat dat is waar je heen wilt, tot het punt dat je bij beginnend onderstuur kunt doorduwen en de auto zichzelf uit de penarie redt zonder dat je snelheid verliest: heel knap. Echte fanaten kunnen kiezen voor een sperdifferentieel op de achteras, waar de Quattro-aandrijving doorgaans 60 tot 85 procent van de krachten heen stuurt. De dynamische besturing – met een stuuruitslag die naar gelang je snelheid varieert – helpt ook een handje voor het sportieve idee, al zouden we het zelf in naam van vertrouwen en voorspelbaarheid nooit bestellen.

Als je niet aan het vlammen bent, kun je genieten van alle uitgekiende en onberispelijk afgewerkte zaken die een Audi tot een Audi maken, maar dan licht ge-S-ificeerd. Zogeheten supersportstoelen (optio­neel) met massage, de bekende virtual cockpit (optioneel) met een eigen S-modus in de vorm van een grote centrale toerenteller, het uitstekende MMI-infotainment (optioneel) met Google Maps-graphics en koolstofvezel afwer­king rond de bedieningselementen (optioneel); het is allemaal schitterend. En optioneel.

Mocht je de verleiding kunnen weerstaan om dit soort pracht en praal te bestellen, dan is de S4 helemaal geen gekke deal: in Nederland heb je hem, z’n 354 pk en z’n onopvallendheid al voor 76.000 euro, of 78.300 euro voor de wellicht nog minder in het oog springen­de Avant. Dat is niet gek voor de prestaties, prestige en bruikbaarheid die je krijgt, en het is een regelrecht koopje voor alle verbaasde reacties van mensen die dachten dat ze voor het stoplicht naast een braaf leasehok stonden.

15
20
Specificaties

Motor
2.995 cc
V6 turbo
354 pk @ 5.400 tpm
500 Nm @ 1.370 tpm
Aandrijving
vier wielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 4,7 s
top 250 km/u 7,3 l/100 km
166 g/km CO2
E Label
Afmetingen
4.745 x 1.842 x 1.404 mm (l x b x h)
2.825 mm (wielbasis)
1.630 kg 58 l (benzine)
480 / 965 l (bagage)
Prijzen Audi S4
NL € 76.000 (25%)
B n.n.b.

Vonnis
Verslavend lekkere supercruiser waarmee je onder de radar kunt blijven en toch meer dan ooit altijd en overal loeisnel kunt zijn. Bestel ‘m in het donkerblauw zonder logo’s of opvallende accenten, kun je lachen.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws