Audi S8 Plus

Is de Audi S8 Plus S-badge waardig of is het Audi niet gelukt om een wolf in schaapskleren te maken?

Audi S8 Plus (2016)
Audi S8 Plus (2016)
Audi S8 Plus (2016)
Audi S8 Plus interieur (2016)
Audi S8 Plus (2016)
Audi S8 Plus (2016)
Audi S8 Plus (2016)
Audi S8 Plus (2016)
Audi S8 Plus (2016)
Audi S8 Plus interieur (2016)
Audi S8 Plus (2016)
Audi S8 Plus (2016)

Kun je van een directieslee een fijnbesnaarde sportauto maken? Je zou zeggen: prop er een idioot sterke motor in en zet ‘m wat strakker op z’n wielen en je komt een heel eind. Dus, Audi geeft het antwoord met de Audi S8 Plus (niet).

Bij Audi zijn ze er nog niet helemaal uit

Bij de presentatie van de Audi S8 Plus zegt de productmanager dat het een S8 is en blijft, want van een auto waar de rijken der aarden zich gezeten op de achterbank mee laten vervoeren kun je geen non plus ultra sportsedan maken. Daarmee verspeelt de S8 z’n kans op een RS-badge.

Een paar minuten later zegt Heinz Hollerweger, Audi’s RS-baasje, dat de auto met zijn 605 pk en 750 Nm koppel, keramische remschijven en snelheidsafhankelijke Dynamic Steering wel degelijk een RS is, alleen niet in naam. Op de baan gaan we uitzoeken wie van de twee gelijk heeft.

De motor is krachtig, maar zijn prestaties minder

De machtige 4,0-liter V8 heeft promotie gemaakt met een verbeterde luchtstroom door de turbo’s, aangepaste motorsoftware en nieuwe uitlaatkleppen. Dit betekent een vermogenstoename van 85 pk en een 100 Nm hoger koppel. Als het gaat om snelheid is hij de Koning van de Autobahn. Cruisen met 190 is een lachertje, zonder enige moeite kun je versnellen tot 250 km/u. We voelen dat een top boven de 320 er zeker in zit, maar de begrenzer maakt er bij 305 km/u een einde aan.

Opvallend genoeg is de acceleratie niet adembenemend. Natuurlijk wordt je rug diep in de leuning van de duizendvoudig verstelbare stoel gedrukt, maar er is geen climax. Je voelt een continue druk, that’s it. Bij lage toerentallen klinkt de motor zelfs als een diesel, het geluid kennen we van de Cayenne S Diesel. Dit is geen wolf in schaapskleren, maar een T-Rex in een lammetjes-onesie.

Je ziet het er gewoon niet aan af

Wek de motor tot leven en de Audi S8 Plus laat z’n tanden zien. Met dank aan quattro-techniek gaat hij van 0 naar 100 km/u in 3,8 seconden en daarmee is het de snelst accelererende limousine ter wereld (bepaalde elektrische concurrenten niet meegerekend).

Bij zo’n geleid projectiel hoort een goede versnellingsbak en dat is de achttraps automaat zeker. Althans, als je het over opschakelen hebt, terugschakelen gaat minder overtuigend. Voor wat betreft de remmen kunnen we kort zijn: niet eerder reden we een auto van 2.000 kilo die zo gretig stopt.

In de rechte lijn zou het zo een RS kunnen zijn, maar hij mist die radicale overgave aan de sportiviteit. Beklijft dat in de bochten? Ja en nee, maar dat is geen goed nieuws. Hij doet denken aan een old-school RS. Natuurlijk kun je van een grote sedan geen messcherpe circuitracer maken, maar de dynamische besturing is vreselijk wispelturig en verpest het voor de Plus. In de bochten wil de elektronica nog wel eens aan het twijfelen slaan, met als gevolg dat je met een gevoelloos stuur in je handen zit. Vergeet de ideale lijnen dan maar. Kruis de optie niet aan, waardeloze geldverspilling. Maar de rest van de meerprijs is de Audi S8 Plus dubbel en dwars waard.

14
20
Specificaties

Specificaties Audi S8 Plus

Motor
3.993 cc
V8 biturbo
605 pk @ 6.100 tpm
750 Nm @ 2.500 tpm

Aandrijving
vier wielen
8v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 3,8 s
top 305 km/u

Verbruik (gemiddeld)
10,0 l/100 km
231 g/km CO2

Afmetingen
5.147 x 1.949 x 1.458 mm (l x b x h)
2.994 mm (wielbasis)
1.965 kg
82 l (benzine)
520 l (bagage)

Prijzen
NL € 187.500 (25%)
BE € 156.845

VONNIS
Het duivelsbloed in de aderen van de A8 heeft alleen zin als je ongelimiteerd over de Autobahn kunt scheuren – vooral rechtuit dus. Sturen is minder scherp, maar hé, het blijft wel een dikke limo, geen circuitauto

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken