In sommige gevallen is de hatchback zelfs al geen hatchback meer. Onze lieveling onder de betaalbare, snelle auto’s komt steeds vaker uit het ei als een stationwagen, een crossover, een coupé, en zelfs op elektriciteit. Tijd voor TopGear om ons licht te laten schijnen op de toekomst van de favoriete soort auto van haast iedere liefhebber De Audi SQ2 vs Mercedes-AMG A 35 in Bartholomä. Nee, wij hadden er ook nog nooit van gehoord. Niemand heeft er ooit van gehoord, denken we, althans niemand die er verder vandaan woont dan de afstand die een sneeuwbal kan overbruggen. Bartholomä is niet groot. En al evenmin erg makkelijk uit te spreken – is het zoals Bartholomeus of zoals Barcelona? Of, zoals de lokale bevolking vindt, nóg weer anders, wat ons even in verwarring bracht toen we de weg naar ons hotel vroegen: dat moest dan heel ergens anders zijn? Nee, het was daar bij de lichtjes, aan de overkant van de donkere, stille, ijzige parkeerplaats.

Het bestaan van de SQ2 en A 35 komt door de Golf R

We zijn hier meer uit noodzaak dan als wens, noordelijk genoeg om verlaten wegen te vinden, besneeuwd genoeg om het spannend te maken. Op de kaart zag het er goed uit: een geïsoleerd dorpje op een hoog plateau, ­omringd door zwierige en bochtige wegen, ergens halverwege Stuttgart en Ingolstadt. De thuisbases, respectievelijk, van Mercedes en Audi.
Neutraal gebied, dus, voor een vergelijkende test tussen de nieuwste snelle rakkers van twee Duitse premiummerken. Hete hatches? Dat is misschien niet helemaal het juiste label, want een van de twee is een crossover. Waarschijnlijk worden ze ook door hun bouwers beschouwd als een niveautje hoger dan de Honda Civic Type R, de Hyundai i30 N en zelfs de VW Golf GTI. Je zou echter wel kunnen stellen dat het succes van de Golf R de reden is dat deze twee bestaan. We hebben het over de onopvallende hatch met opvallend veel snelheid en voortreffelijke rijeigenschappen, die eigenhandig een niche creëerde die daadwerkelijk is uitgegroeid tot een marktsegment.

De Audi SQ2 en Mercedes-AMG A 35 zijn bijna hetzelfde

Dat heeft de Mercedes-AMG A 35 goed in z’n oren geknoopt. Een A 45 zal er mettertijd ook komen, en we verlekkeren ons bij voorbaat al aan z’n meer dan 400 pk’s; maar die zal in Nederland dan ook wel hard richting de 100 mille gaan. Voor een compacte gezins-hatch.

‘Je zou kunnen stellen dat het succes van de Golf R de reden is dat deze twee bestaan’

Dan hebben de meeste mensen toch meer aan deze (ook al niet goedkope) versie. Een 310 pk sterke, 2,0-­liter turbo die werkt via een zeventraps bak met dubbele koppeling en vierwielaandrijving, die naar 100 km/u ragt in zo’n vierenhalve seconde en een verbruik heeft van 1 op 14. Snel, veilig, praktisch, begeerlijk. En copy/paste. Ieder woord dat je zojuist las, is ook van toepassing op de Audi SQ2. De aandrijving komt goeddeels uit de Audi S3, die op zijn beurt (en behoudens aangepaste vierwielaandrijving) in feite een Golf R is. Dat belooft veel goeds. Maar zijn de A 35 en de SQ2 wel rivalen? Natuurlijk zijn ze dat, toch? Ze verschillen eigenlijk alleen in rijhoogte.

Schijn bedriegt

Eens, maar je zou ook kunnen stellen dat die hogere wegligging een fundamenteel verschil maakt, zowel in fysieke als in overdrachtelijke zin. Een crossover verandert het idee waar een auto voor dient, immers, waartoe hij in staat is, en voor wie hij is bedoeld. Neem dit als voorbeeld: een stel heeft een kleine coupé, maar van twee gaan ze naar drie personen, dus de TT, Z4 of GT86 moet de deur uit. Hun levensstijl gaat radicaal veranderen, maar ze willen nog steeds een auto met een beetje pit, dus hier hebben ze twee potentiële kandidaten. Ze nemen de crossover, denk je niet? De extra hoogte om niet te vaak diep te hoeven bukken, een grotere laadruimte, het vertrouwen dat een hogere zitpositie biedt. Twee dingen, echter. Het verschil in hoogte bedraagt ongeveer de lengte van je wijsvinger, en het is juist de Mercedes die meer laadruimte heeft (370 om 1.210 liter tegen 355 om 1.000) en die een bruikbaarder en groter vloeroppervlak biedt. Schijn bedriegt.

De Audi SQ2 heeft veel gemeen met de TT

De avond is gevallen en de laatste crosscountry-skiërs hebben de warmte en schnitzels opgezocht, wat een blank canvas biedt aan onze twee gele auto’s om in te kunnen vullen. Hoewel de Audi S-modellen altijd al onopvallend zijn, geldt dat in het bijzonder voor de SQ2. Hij heeft een grote grille, vier uitlaatpijpen, badges, een achterspoiler – maar hij blijft bescheiden. Velgen van 19 inch zouden ’m waarschijnlijk helpen.
De A 35 is ook al niet veel opvallender dan een reguliere A-klasse, maar in vergelijking met de Audi zorgen z’n gemenere, haaiachtige voorkant en z’n agressievere wielen er in elk geval voor dat z’n bedoelingen wat duidelijker doorschemeren. Alleen ziet hij er zowel van voor als van achteren wat aflopend en daardoor mismoedig uit. De cabines zijn beter. De Audi, met een oog lonkend naar die coupéklanten, heeft veel gemeen met de TT. De indeling is netjes, goed georganiseerd, aantrekkelijk gestructureerd en ontworpen rondom het Virtual Cockpit-dashboard, dat leidend in deze klasse is. Zelfs als je een groentje bent qua Audi, voel je je meteen comfortabel en op je gemak; je weet de navigatie, je muziek en de ­verwarming binnen een paar minuten te vinden.

Het is een kunstwerk in de Mercedes

Dan de Mercedes. Hier is alles prachtig. Heb je de ventilatoren gezien? De twee schermen? Dat mooie metaal? De sfeerverlichting? De glitter en de glamour? Kijk je ’s avonds van buiten naar binnen, dan zie je een ware conceptuele kunstinstallatie. Hier volgt functie de vorm.
Ja, er is een zekere logica wat betreft de knoppen aan de linkerkant van het stuur waarmee je het dashboard bedient, en die rechts voor het middelste scherm. Stationair kun je je verlekkeren aan alle configuratie- en de enorme personalisatiemogelijkheden. Maar het is een auto – het idee is dat je beweegt. En wil je rijdend wisselen van radiozender of een andere bestemming invoeren, dan moet je aan de slag met de lastige touchpads en met schermen die al vol data staan. Begrijp ons niet verkeerd – we vielen meteen voor de A 35 op die donkere parkeerplaats, en het leek of de Audi een halve generatie achterliep; maar de volgende dag, toen we ons aan een hectisch schema moesten houden, was het de SQ2 die ons beter diende.

De Audi SQ2 is stiller dan de Mercedes-AMG A 35

‘De Audi is bekwaam, capabel, biedt veel grip, maar geeft geen enkele feedback. Nul’

Ah, de volgende dag. Het is -10 graden en we gaan het besneeuwde terrein in, de paden op, om iets te onderzoeken. We willen weten hoe deze auto’s zich houden in dit soort barre omstandigheden. Winterbanden en vierwielaandrijving helpen dan uiteraard enorm, maar het vertrouwen dat je kunt putten uit bodemspeling van een extra 40 millimeter – de wetenschap dat je de onderkant van de auto of spoiler niet schraapt – is wel heel praktisch. En waar de A 35 kraakt in een diep tractorspoor, rijdt de SQ2 daar geluidloos overheen. Hetzelfde geldt uiteraard in de stad voor een door de sneeuw verstopt stoeprandje.

Er is toch een probleem met de Audi SQ2

Hogere auto’s hebben hogere zwaartepunten, en dat komt de rijeigenschappen doorgaans niet ten goede. Maar open de motorkappen van deze twee en zie: de motor van de A 35 steekt naar voren en naar boven, waar die van de SQ2 heel diep ligt, met de carrosserie rondom het blok. Dan lijkt het verschil in zwaartepunt nog maar een kwestie van een paar millimeter.
Uiteraard is het onderstel wat hoger, maar de SQ2 neemt de bochten vol vertrouwen, hij zwenkt of zwabbert niet en hij helt progressief. De Audi heeft een normale ophanging, geen adaptieve dempers. Hij is bekwaam, capabel, biedt veel grip, is erg energiek bij het uitkomen van bochten en verdeelt tractie en koppel zo goed dat onderstuur nooit een kans krijgt. Toch is er een probleem. Hij doet dat dan allemaal wel naar behoren, maar terwijl hij het doet, biedt hij werkelijk geen enkele feedback of gevoeligheid. Nul. Niet door het saaie rempedaal, niet door de lichte, frictieloze besturing. Hij is efficiënt, effectief en – met uitzondering van de fijne wijze waarop hij door de bocht gaat – vooral uiterst vreugdeloos. Herinner je de RS Q3 nog? Die vertoonde genoeg makkes en ging over de weg als een sloopkogel, maar hij was tenminste nog wel amusant. De SQ2 is alleen maar adequaat. Bij het type mensen waarvoor de SQ2 is bedoeld, zou dat weleens goed in de smaak kunnen vallen: geen verrassingen.

De Mercedes-AMG A 35 geeft je een betere feedback

De A 35 biedt een veel positievere ervaring qua feedback. De besturing is zwaarder (alhoewel ook hier tamelijk gevoelloos), de remmen bijten harder, de uitlaat is heser, en als je met het gas speelt in de bochten, kun je je lijn nauwgezet veranderen.

‘Dat laatste beetje lucht uitblazen is altijd lastig. Maar de Audi gaat door tot 6.750 tpm’

Hij is dus behendiger, maar biedt niet per se meer grip. Afgezet tegen de beste hot hatches is hij niet beter dan gemiddeld, want hij ontbeert uiteindelijk toch het gevoel en de finesse die de toppers wel hebben. Maar zoals we al eerder opmerkten: deze auto’s mikken dan ook op een ander publiek. De zijsteunen van de stoelen in de Audi zijn ongetwijfeld zo dun omdat de marketingtypes hebben gezegd dat het in- en uitstappen makkelijk moet zijn, en daar voegden ze tussen neus en lippen vast aan toe dat de besturing niet te zwaar mocht zijn, en de vering niet te hard, en de rij-modi niet te agressief.

De Audi SQ2 is sneller dan de Mercedes-AMG A 35

Dit is een auto die zich heel specifiek richt op een gebruiksvriendelijke, geen-scherpe-randjes-positie in het gamma. Maar hij is tenminste wel snel. De SQ2 gaat ervandoor met een verbluffende vaart, klinkt hoog in de toeren erg goed en snelt van 0 naar 100 km/u in 4,5 seconden, en naar 160 km/u in 11,5 seconden.
Daarmee blijft hij de 30 kilo lichtere, wat minder tractievaste en net iets meer potente A 35 voor (die doet er respectievelijk 4,6 en 11,9 seconden over). Hoe dat kan? Doordat de Audi z’n koppel en vermogen beter vasthoudt tot de top. Haal eens diep adem en blaas zo hard mogelijk uit. Dat laatste beetje lucht uitblazen is dan altijd lastig: dat is de A 35 voorbij de 5.500 tpm. De Audi gaat onverstoord door tot 6.750 tpm. Dus de SQ2 is hoog in de toeren sneller en pittiger, maar de A 35 klinkt beter bij normale snelheden, en bovendien knalt en ploft hij in de Sport-modus als je accelereert. Die geluiden zijn weliswaar nep, maar toch. Beide auto’s hebben bij de rode lijn last van een beetje vertraging bij het opschakelen, zelfs als je dat doet met de flippers aan het stuur. Rijd je ze achter elkaar, dan krijg je toch de indruk dat de Mercedes net wat harder z’n best doet om je voor zich te winnen, door een (milde) chilipeper onder je tong te leggen.

Donuts? Beide auto’s zeggen nee

We testen de claim van Mercedes dat 100 procent van het koppel naar de achterwielen kan gaan door wat donuts te draaien op een bevroren parkeerplaats. De auto wil er niets van weten. Geen van beide, trouwens: beide systemen verplaatsen het koppel ogenschijnlijk lukraak, schakelen op, en raken dan in de war.
Dat is uiteraard niet echt relevant, we weten het; maar als ze zich al zo gedragen op ijs, dan hoeven we al helemaal niet te weten hoe ze zich op het asfalt gedragen als je wat oversturende kunstjes wilt uithalen. Maar daar gaat bij deze auto’s niet om. Dit zijn veilige, bruikbare compacte gezinsauto’s: de A 35 een AMG-light, de motor geleend van de A 250 en verbeterd, de SQ2 geboren onder het gesternte en ten koste van de geliefde, ruige, kleine S1, die naar de geschiedenisboekjes is verwezen omdat mensen inmiddels andersoortige auto’s prefereren. Er komt op een zeker moment wel een nieuwe RS Q3, maar ook hier geldt: die gaat riant meer euro’s kosten dan deze toch al erg prijzige SQ2.

Wie is de grote winnaar?

De SQ2 wint het qua finesse – er dringt minder geluid door tot het interieur, hij klinkt minder hol en er zijn minder trillingen. De standaard A-klasse is berucht om die zaken; de A 35 brengt het er beter van af. Beide auto’s bieden goede, comfortabele zitposities achter het stuur en ruimte voor vier volwassenen (als het moet). We verbruikten zo’n 8,0 l/100 km tijdens onze rit, wat netjes is, gezien het vermogen. Voor de keus van beide auto’s valt iets te zeggen. Wat deze test uitwijst, is dat de hete hatch door evolutie volwassen is geworden. Een crossover is zodoende een normale volgende stap – dit zijn vierdeurs, sportieve hatches voor mensen die merk- en imagobewust zijn. Snelheid is belangrijker dan voldoening. Ze hebben een goede inborst; ze vragen weinig van je. Jammer alleen dat geen van beide het lef heeft om tot leven te komen op een lekkere weg, waarbij de Audi nog het meest achterblijft. Wij vinden zoiets belangrijk. Kopers zullen een mooie aankleding kiezen en 19-inch velgen, en er hun schouders over ophalen. Maar wat ons betreft legt de SQ2 het af tegen de AMG A 35.

Specificaties Mercedes-AMG A 35 4Matic


Motor
1.991 cc
viercilinder turbo
306 pk @ 5.800 tpm
400 Nm @ 3.000 tpm

Aandrijving
vier wielen
7v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 4,7 s
top 250 km/u

Verbruik (gemiddeld)
7,3 l/100 km
167 g/km CO2  G label

Afmetingen
4.436 x 1.797 x 1.405 mm
(l x b x h)
2.729 mm (wielbasis)
1.480 kg
51 l (benzine)
370 / 1.210 l (bagage)

Prijzen
€ 67.642 (NL)
€ 51.909 (B)

Specificaties Audi SQ2


Motor
1.984 cc
viercilinder turbo
300 pk @ 5.300 tpm
400 Nm @ 2.000 tpm

Aandrijving
vier wielen
7v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 4,8 s
top 250 km/u

Verbruik (gemiddeld)
7,0 l/100 km
159 g/km CO2  G label

Afmetingen
4.210 x 1.802 x 1.524 mm
(l x b x h)
2.594 mm (wielbasis)
1.485 kg
55 l (benzine)
355 / 1.000 l (bagage)

Prijzen
€ 61.110 (NL)
n.n.b. (B)

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear