Is er iets overbodigers te be­denken dan een lage, snelle SUV? Waarschijnlijk niet; of het zou een hoge, langzame sportauto moeten zijn. Betekent dat dat we het hele idee van een vlotte offroader dan maar links moeten laten liggen? Nee, want mensen willen ze hebben, graag en veel.

De vorige SQ5 – die wij alleen als diesel kennen, maar elders op de wereld ook al als TFSI bestond – was een regelrechte hit. Zo’n 62.000 exemplaren werden er sinds 2012 verkocht, en dat is best veel voor een S-model dat eigenlijk als exclusief niche-lekkernijtje bedoeld was. Overigens is het succes begrijpelijk, want de SQ5 was altijd een behoorlijk denderend ding. Snel, scherp, speels zelfs, en hij klonk zelfs goed. Voor diesel, dan, hè.

Dus de Audi SQ5 3.0 TFSI wordt ook een hit?

Op papier kan het met zijn opvolger eigenlijk niet misgaan: de 3,0-liter TFSI-zescilinder met twin-scroll turbo maakt zijn opwachting, gekoppeld aan een romige achttraps Tiptronic-volautomaat – hier geen DSG-geneuzel. Het is de aandrijflijn die we uit de S4 en S5 kennen, waarin we hem eerder prezen om zijn snelle respons en het rondom uitpuilende koppel. In de Audi SQ5 3.0 TFSI is hij onverminderd smakelijk, zelfs al wordt zijn geluid (net als bij z’n voorganger trouwens) in het interieur aangedikt door een elektronisch trucje. In de Dynamic-stand schakelt de transmissie met voelbare overtuiging, en er is altijd genoeg kracht, waardoor het geen punt i dat de overbrenging van de lagere versnellingen vrij lang is. Op de snelweg borrelt de motor met amper 2.000 toeren en rol je haast in een oase, zonder notie van wind of wegdek.

Wat is het verschil met de normale Q5?

De Audi SQ5 3.0 TFSI staat standaard op een adaptief sportonderstel dat 30 millimeter lager ligt dan dat van de gewone Q5. Mocht je daar qua SUV-uitzicht een probleem mee hebben, zet dan je stoel 30 millimeter hoger. Of bestel de optionele luchtvering, die een heuse offroad-stand kent en bovendien bijdraagt aan het comfort en aan nog vasthoudender bochtengedrag. De dynamische (variabele) besturing op onze testauto is een optie van 1.400 euro, en dat is fijn, want dat bedrag kun je dus mooi in je zak houden. Toegegeven, de techniek is nu dusdanig ver doorontwikkeld dat we het schoorvoetend kunnen accepteren. Maar we zien er simpelweg het nut niet van in dat er een extra, veranderlijke factor tussen jouw handen en de precieze koers van de voorwielen wordt ingebouwd.

De quattro-aandrijving stuurt nog steeds meer kracht naar achter dan naar voor, en er is een optioneel sperdifferentieel. Maar om eerlijk te zijn, worden we door de Audi SQ5 3.0 TFSI niet echt opgejut. In zijn interieur, dat de voltooiing benadert van het concept ‘interieur’, vinden we een buitenaards goede afwerking, een Virtual Cockpit, leer van koeien met een mogelijk adellijke stamboom, een infotainment-draaiknop die voelt en klikt als een onbetaalbaar horloge… Nee, we hebben geen haast om op onze bestemming aan te komen.

Audi SQ5 3.0 TFSI


Motor
2.995 cc
V6 turbo
354 pk @ 5.400 tpm
500 Nm @ 1.370 tpm

Aandrijving
vier wielen
8v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 5,4 s
top 250 km/u Verbruik (gemiddeld)
8,3 l/100 km
189 g/km CO2
F Label

Afmetingen
4.671 x 1.893 x 1.635 mm (l x b x h)
2.824 mm (wielbasis)
1.870 kg
70 l (benzine)
550/1.550 l (bagage)

Prijzen
€ 94.005 (NL)
€ 66.200 (B)

Vonnis:
Is dit misschien het ideale voertuig? Ruim genoeg, niet te groot, vermakelijk snel – de praktische liefhebbers zullen er weer met bosjes voor vallen. En terecht. Maarre, Audi, bij suffe, gênante, schandalig neppe ‘uitlaten’ zijn we streng: een punt aftrek

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear