Audi SQ5 TDI

Voor het eerst vinden ze bij Audi een SUV sportief genoeg om er hun beroemde S op te plakken. En het is nog een diesel ook.
 
Niet snel na de introductie van Audi’s middelgrote luxe-SUV, de Q5, bleek al dat het model een schot in de roos was. Waar de verkopen van concurrenten geen records braken – door de crisis, lauwwarme styling of beide – stoomde Audi flink door. Inmiddels is de Q5 op de helft van z’n levensduur en krijgt hij een facelift, die vooral bestaat uit een frisse voorkant met andere led’jes, een luxer aangekleed interieur en een serie efficiëntere motoren. Ook moderne technieken als actieve rijbaanassistentie en wifi-hotspot-spul zijn tegenwoordig te bestellen.
 
Wanneer Audi dit soort nieuws over ons uitstort, ondergaan we het meestal in een soort van trance. Het is alsof een driesterren-chefkok waarvan je allang weet dat hij het beste eten ter wereld maakt, je een uur lang gaat uitleggen hoe hij z’n gerechten op details nóg verder wist te verbeteren. We waren al fantastisch, maar kijk eens: nu zijn we nog fantastischer. Prachtig. Schitterend. We zijn echt enorm onder de indruk, maar vergeef ons onze glazige blik en afdwalende gedachten naar geurige bloemetjes, dartelende lammetjes en een glimlachend meisje met een harp.
 
Tot de letter-en-cijfercombinatie ‘SQ5 TDI’ valt. Klabats, we zijn er weer bij, met gespitste oren en samengeknepen billen. Want dit is iets nieuws, dit is iets bijzonders. Audi’s sportieve afdeling heeft zich nog niet eerder beziggehouden met een SUV, of met een dieselmotor. Laat staan met een combinatie van beide.
 
Er kwam enkele jaren geleden al een beul van een diesel-soft­roader uit Ingolstadt rollen. Misschien ken je ‘m nog: de Q7 V12 TDI. Die auto was uitzinnig en verpletterend snel, met z’n van Le Mans-techniek afgeleide motorblok en genoeg koppel om de aarde te doen scheuren. Toch noemde Audi ‘m geen SQ7, waarschijnlijk omdat ze zelf ook wel inzagen dat die auto met sportiviteit niets van doen had – om dezelfde reden dat je met een bakfiets met dubbele raketaandrijving geen Tour de France kunt rijden.
 
Met de SQ5 TDI ligt het allemaal iets anders. Dit is een auto die mede werd ontwikkeld door de S-ingenieurs, met niet alleen een krachtige motor, maar ook een stevig onderstel, capabele remmen en besturing die tenminste een poging doet om je bij de actie te betrekken. Hij is drie centimeter naar de grond gezakt ten opzichte van de gewone Q5 en staat standaard op uit de kluiten gewassen 20 inch velgen. Je herkent ‘m daarnaast meteen aan z’n forse bumpers, talloze grijze accentjes en vier priemende uitlaatpijpen. En aan z’n geluid. Mensen, wat een geluid.
 

 
Het mag dan een verstandig dieseltje zijn, de SQ5 doet z’n uiterste best om je oren al resonerend van je hersenpan te scheiden. Inzittenden genieten volop door een apparaatje dat Audi een ‘sound actuator’ noemt, waardoor een extra dosis geluidsgolven stiekem richting het interieur afdwaalt en zich door je stoel langs je ruggengraat omhoog werkt. Maar ook buitenstaanders zullen drie keer moeten luisteren of ze hier niet toevallig met een dikke benzinemotor (of een passerende speedboot) van doen hebben. Wat een heerlijk geplof, geroffel en gereutel. De Audi-ingenieurs, normaal altijd zo terughoudend, hebben zowaar een flink brok beleving ingebouwd. We nemen onze hoed af.
 
Al deze herrie komt overigens van de bekende twinturbo 3.0 TDI-motor die al eerder in de A6 werd geleverd. Hij is goed voor 313 pk en een riant koppel van 650 Nm, en wordt nu eens niet gecombineerd met een S-tronic transmissie met dubbele koppeling, maar met een fijne achttraps Tiptronic-automaat die vooral in de sportstand lekker alert reageert. Het is een mooi stel, deze motor en bak, want ze geven de zware SQ5 in no-time een tempo mee waarvoor een beetje sportauto zich niet zou hoeven te schamen.
 
‘Gezeten in de stevige sportstoelen en met het dikke stuurtje in je handen vraag je je af of dit misschien de ultieme SUV is. Het antwoord is natuurlijk nee’
 
Als door de duivel bezeten, schiet de SQ5 zichzelf af en baant ie zich een weg door de vele versnellingen. Uiteraard beschikt ie over Quattro-aandrijving, compleet met torque-vectoring, wat zo veel inhoudt als: doorslippende wielen bestaan niet. In een auto waarin je zo hoog zit en die zo groot aanvoelt, is het een zinderende ervaring om met dit geweld gelanceerd te worden. Het doet ons denken aan de BMW X5 M en diens dieselbroertje, de X5 M50d.
 
In tegenstelling tot die auto’s – de laatste weegt ruim 2,2 ton – is de SQ5 nog enige (relatieve) lichtvoetigheid toe te dichten. Overhel- en duikgedrag blijft redelijk binnen de perken, en de besturing is vele malen prettiger dan in de gewone Q5; gewichtiger en minder zenuwachtig. Heel veel gevoel biedt ie nog steeds niet, maar hoewel we ons hier in auto’s als de A3 nogal eens over beklagen, zullen we dat nu niet doen. Dit is geen vlotte hatchback, dit is een heel forse klomp auto die ons versteld doet staan van z’n prestaties, in een rechte lijn én in de bochten. Hij voert ons mee. Dat licht afstandelijke: het past zelfs bij ‘m.
 
Ondertussen laat de SQ5, met z’n goede dieselgedrag en trucjes als start-stop (wat overigens zo’n beetje het snelst reagerende systeem ter wereld moet zijn), een heel respectabel gemiddeld verbruik van 7,2 l/100 km noteren. Dat stelt je gerust terwijl je, omgeven door leer en onder een hemel van alcantara, geniet van de genadeloze kracht die de twinturbo-TDI op je loslaat. Gezeten in de stevige sportstoelen en met het dikke stuurtje in je handen vraag je je af of dit misschien de ultieme SUV is. Het antwoord is natuurlijk nee, want zo’n auto moet in de modder ook een beetje kunnen presteren. Dat zien we deze Audi, met z’n brede hoge-snelheidsbanden en z’n geringe bodemvrijheid, niet zo snel doen.
 
Wat de SQ5 wel is? Eén van de beste pogingen tot nu toe om rauwe snelheid te verenigen met het gebruiksgemak van een middelgrote SUV, de portemonnee-vriendelijkheid van een diesel en een snufje sportiviteit om het nog net even wat smakelijker te maken. BMW is aan zet.
15
20
Specificaties
Audi SQ5 TDI
 
15/20
 
Cijfers
0-100 km/u: 5,1 s
Top: 250 km/u
Verbruik: 7,2 l/100 km
Motor: 2.967 cc, V6 twinturbodiesel
Aandrijving: vierwiel
Vermogen: 313 pk
Koppel: 650 Nm
Gewicht: n.n.b.
CO2: n.n.b.
 
Prijs
NL n.n.b.
BE n.n.b.
 
Vonnis
Voor wie ruimte zoekt, luxe eist, naar snelheid snakt én hoog wil zitten, is de SQ5 TDI de aangewezen auto. Een fijn ding en een wondertje van hedendaagse techniek

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws