Autotest: Mazda 3 2.0 DISI Business+

Elk merk is op zijn eigen manier bezig om te voldoen aan de schreeuw om een lager benzineverbruik en daarmee lagere CO2-uitstoot. Het mept inmiddels zo om zich heen dat je je in al je cynisme bijna zorgen gaat maken dat bomen en planten binnenkort massaal sterven omdat ze niet voldoende CO2 binnen kunnen krijgen. Waarna ook wij een zekere dood sterven omdat al dat groen die CO2 omzet in zuurstof, waar wij mensen nogal verzot op zijn. Maar we dwalen af.

Ook Mazda laat op dit gebied van zich horen, en wel met een start-stopsysteem op de nieuwe 3 dat de naam i-stop heeft meegekregen. Kun je nagaan: normaal gesproken zou Mazda liever van de toren blazen dat de 3 nu ook een nagelnieuwe direct ingespoten benzinemotor had, maar dat wordt nu bijna terloops gemeld: alles draait om het feit dat die mooie nieuwe motor ook kan afslaan. En weer aan. Toch zou i-stop zonder de nieuwe motor niet mogelijk zijn geweest. Dat komt doordat het iets ingenieuzer in elkaar zit dan je gewend bent. Als de motor is afgeslagen, worden de zuigers namelijk precies in de ideale positie gezet om na een minieme brandstofinspuiting en een heel klein beetje hulp van de startmotor weer aan het werk te gaan. Dat scheelt belasting van de accu (er zijn er zelfs twee geplaatst, een voor de startmotor en een voor airco, audio et cetera) en het werkt ook nog eens aanzienlijk sneller dan concurrerende systemen: in 0,35 seconden start de boel weer.

Werkt het? Ja, al hoeven we ons niet heel erg in te houden om het niet van de daken te schreeuwen. Het starten verloopt duidelijk hoor- en voelbaar en dat hebben we beter meegemaakt. Daarnaast besloot de auto diverse keren al stilstaand zelf de motor maar weer te starten omdat de airco anders in stroomnood kwam. Oké, het was warm, maar toch. Gemengde gevoelens hadden we ook bij de nieuwe motor. Kennelijk heeft iemand ergens een hek open laten staan, want een hoop van de geclaimde 150 paardenkrachten lijkt ontsnapt te zijn; de 3 is niet traag, maar 120 pk hadden we ook geloofd. Daarbij klinkt de motor nogal rauw, net als in de begintijd van de FSI-motoren bij Volkswagen het geval was. Bij hen is dat nu veel beter – misschien moet Mazda daar eens gaan kijken?

Voor de rest blijft de 3 een zalig sturende, zittende, schakelende, remmende en rijdende auto, en een heerlijk apart ogende bovendien. Misschien een tikje hard geveerd, maar er zijn genoeg mensen die dat juist lekker vinden. Alles aan de 3 is nog nieuw en er wordt druk doorontwikkeld, dus het komt wel goed. De basis is er, nu de finesses nog.

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken