Na een lelijke designsmak heeft Bentley eindelijk de Bentley Bentayga W12 gepresenteerd. Dit zijn de nieuwe kaplaarzen voor rijke Russen en Saoedische prinsen. Misschien kom je er nog eens eentje tegen in Brussel of Amsterdam.

Onthaald zonder enthousiasme

‘We helpen graag de mensen die wat meer willen betalen voor een SUV’, glimlachte Kevin Rose toen in 2014 het doek voor het eerst van de Bentayga ging. Een beladen moment, want op de 2012-editie van de Motor Show in Genève werd het studiemodel van deze Bentley SUV, de EXP 9 F, nog massaal uitgejoeld. Naar verluidt werden er kotszakjes uitgedeeld in plaats van persmappen. Maar nu staat er een enigszins acceptabel bijgewerkt productiemodel dat een ieder die zo veel mogelijk geld op een SUV wil stukslaan, bedient. Want het zal je maar gebeuren dat je na het uitzoeken van de allerduurste SUV nog geld overhoudt. Voor deze blubber-Bentley trok het merk de vertrouwde 6.0 W12 biturbo uit het rek en verdraaide hier en daar een boutje en een schroefje. Het resultaat is een vermogen van 608 pk en een koppel van 900 Nm. Zo jaag je de 2,2 ton aan staal, leer en aluminium in 4,0 seconden van 0 naar 100 km/u en door tot een top van 300 km/u. Daarmee is het officieel de koning der SUV’s, enkele gemodificeerde tuning-scheten daargelaten.

Hoeveel kost de Bentley Bentayga W12?

Je moet in Nederland minimaal 281.221 euro in het knuistje van de verkoper drukken om deze glitter-Bentley Bentayga W12 mee te mogen nemen. In België ben je minstens 215.017 euro armer. Maar het wordt pas leuk als je er nog eens tienduizenden euro’s aan opties bij rekent. Net als de motor komt ook het onderstel bij Volkswagen vandaan. De Bentayga staat op het MLB-Evo-platform, dat VW ook voor de nieuwe Audi Q7 en de toekomstige Porsche Cayenne gebruikt. Standaard heeft de ultra-SUV actieve luchtvering. Wees niet bang dat Bentley door al dat leentjebuur spelen geen onderscheidende auto heeft neergezet. Vooral in het interieur zie je dat de Bentayga een klasse apart is. Je treft daar een bijzondere, uitbundige omgeving waar perfectie op de vierkante millimeter is doorgevoerd. Liefst 53 ambachtslieden zijn 130 uur bezig om met de hand een Bentayga-interieur te scheppen. De aandacht die is besteed aan de bewerking van het leer, de minutieuze stiksels en het hoogglans gepolijste hout is onovertroffen. Geen andere upper-class SUV kan hier aan tippen. We durven zelfs te stellen dat dit misschien wel de best afgewerkte auto ter wereld is.

Wat voor opties biedt Bentley aan?

Goed, het basismateriaal is in orde, tijd voor de optielijst. Voor zo’n 22.000 euro koop je een op maat gemaakte picknickset, die geheel in stijl verpakt naadloos in de bagageruimte kan worden opgeborgen. Wat te denken van de Breitling Tourbillon-klok die op bestelling in het dashboard geplaatst wordt? Reken in Nederland op een bedrag tussen 150.000 en 200.000 euro. Je krijgt dan wel iets heel bijzonders. Breitling heeft maar één werknemer die een Tourbillon kan bouwen en die maakt er vier per jaar. Hopelijk haalt hij tijdig z’n griepprik.

‘Wanneer de luchtvering in de sport-stand staat, is overhellen niet meer aan de orde’

Volgens goede TopGear-traditie gaan we nu het rijgedrag fileren en met grote woorden uitleggen hoe goed of hoe belabberd een auto op de weg presteert. Maar laten we eerlijk zijn: wat zal het een oliebaron, rijkeluiszoontje of andere rijke stinkerd kunnen schelen hoe deze Bentley Bentayga W12 rijdt? Ze hebben lang moeten wachten totdat de auto eindelijk kwam en willen ‘m gewoon hebben. Dus als wij hier melden dat de Bentayga rijdt als een antieke Méhari en we de mastodont liever in een ravijn donderen, dan zal ze dat er niet van weerhouden om uit te zien naar hun nieuwe speeltje.

Het is meer dan een Audi

Hoe dan ook, je zou de Bentley Bentayga W12 wellicht als een hogere en langere versie van de Audi RS6 kunnen zien. Dit is dé manier om snel kilometers te vreten. Het maximale koppel is al bij 1.350 tpm beschikbaar. In de praktijk komt het erop neer dat het koppel op elk moment en onder elke omstandigheid met kruiwagens tegelijk voorhanden is. Combineer dat met de hoge zit en je begrijpt dat de Bentley het ideale gereedschap voor snelle inhaalacties is. Bij elke snelheid heerst er een serene stilte in het interieur. De som der delen is dat de Bentley Bentayga een ontaard snelle maar ook ontwapenend toegankelijke auto is. Elke vorm van snelheidsbeperking verpulvert hij.
De Bentayga is niet de bodybuilder die niet kan hardlopen. Z’n sportieve prestaties gaan namelijk verder dan snelheid in rechte lijn. In een serie snelle bochten blijft ie even overtuigend en gretig. Wanneer de luchtvering in de sport-stand staat, is overhellen niet meer aan de orde. Je zou dan zweren dat de Bentley Bentayga W12 veel lichter is dan er op het kenteken staat. Het actieve onderstel maakt gebruik van een 48-volt systeem, dat er volgens Bentley aan bijdraagt dat de elektronische ophanging drie keer sneller reageert dan een conventioneel adaptief onderstel. De mate van grip is ongelooflijk: je kunt dus met een gerust hart elke keer weer genieten van dat enorme vermogen.

Hoe zijn zijn offroad vaardigheden?

Z’n terreinkwaliteiten maken het plaatje van superauto compleet. Op een stukgereden en uitermate slecht pad namen we de proef op de som. Wat voor ‘wegdek’ moest doorgaan was zo slecht dat regelmatig één van de wielen zielig en onelegant in het luchtledige hing, terwijl de luchtvering de auto flink hoog op de poten kan zetten. De Bentayga geeft geen kik. Ondanks z’n normale SUV-banden vonden de wielen steeds weer grip. Een paar scherpe hellingen konden ‘m niet deren. De aan- en afloophoeken zijn voldoende om te voorkomen dat de bumper steeds over de grond schraapt. Nu voelt het heel raar om met zo’n peperdure auto van de weg te gaan. SUV-criticasters zullen zeggen dat dit soort auto’s nooit hun verharde habitat verlaat, maar in de landen waar deze Bentley gaat scoren, denken ze daar heel anders over. Kijk maar eens op YouTube wat voor fratsen de woestijnpatsers met hun SUV’s uithalen. En dan die naam Bentley Bentayga W12. Die legt wel heel nadrukkelijk de link met de Russische taiga’s en laat ze nu juist in dat land ook dol zijn op dikke SUV’s.

‘Als Lotus of Aston Martin zou lijden aan SUV’eritis, hadden we ook onze wenkbrauwen gefronst, maar Bentley was altijd al van de uitpuilende luxe’

Welke details zijn er allemaal toegepast?

Maar het punt waarmee de Bentayga zich onderscheidt van andere Bentleys – de capaciteiten op onverharde wegen – is niet de voornaamste verklaring van het prijskaartje. Dat is het interieur. We stipten het vakmanschap al aan en durven gerust te stellen dat geen andere fabrikant zulke mooie interieurs maakt. De Bentayga gaat nog een stapje verder dan onze verwachtingen. Het meest indrukwekkend zijn de details. Het glas voor de instrumenten is niet van het gebruikelijke kunststof, maar van gepolijst mineraalglas. Dit materiaal gebruiken ze ook voor dure horloges. Trek de deur achter je dicht en hij trekt zichzelf met een zacht gezoem zelf in het slot. De portierruiten lijken dik genoeg om een kogel te weren. Het infotainmentsysteem is een wereld beter dan de installatie die in de Continental zit. Het scherm is 8 inch groot, gegevens worden opgeslagen op een harde schijf met een capaciteit van 60 GB. Eindelijk lijkt Bentley daarin de aansluiting op de mooiste systemen van BMW en Mercedes te hebben gevonden. Hoewel een autofabrikant er tegenwoordig niet meer onderuit kan, is het wel cru dat een rijdersauto pur sang van zaken als adaptieve cruisecontrole en rijstrookherkenning wordt voorzien. Stel je voor: een zelfrijdende Bentley. De Bentley Bentayga W12 is als het ware een ultraluxe stofzuiger die zonder dat de bestuurder ook maar een spier hoeft te bewegen de kilometers naar binnen slurpt.

De Bentayga blijft ook gewoon een Bentley, dus..

..als we ook maar één minpuntje aan de Bentayga kunnen vinden dan is het die sfeer van patserigheid die om ‘m heen hangt. Zijn zaken als de Breitling-klok en de picknickset bedoeld om mee te pochen of om zelf van te genieten? Hebben de ontwerpers iets te veel uit het vaatje met snobisme getapt? We zien heus wel dat het interieur met pure liefde voor het vak en de materialen in elkaar is gezet en dat de mogelijkheden om de auto te personaliseren eindeloos zijn, maar wat is het doel? Misschien is dat niet iets om je druk over te maken maar om dezelfde koers te varen die Bentley koos: gewoon toegeven dat de Bentley Bentayga W12 er is voor mensen die geld graag laten rollen. Dat laatste zal precies de reden zijn dat Bentley zich in de SUV-markt begeeft. Het break-even-punt zullen ze nog niet bereikt hebben, maar met 5.000 verkochte Bentayga’s nog voor de auto daadwerkelijk op de markt is, kun je er vergif op innemen dat de terrein-Bentley een kaskraker wordt. Wie nog steeds vindt dat Bentley zichzelf met de Bentayga verloochent, moet eens kijken wat het merk verder nog levert. Is een SUV die 300 km/u rijdt werkelijk minder dan een supersedan als de Mulsanne of de Flying Spur? Als Lotus of Aston Martin zou lijden aan SUV’eritis dan hadden we ook onze wenkbrauwen gefronst. Maar Bentley was altijd al van de uitpuilende luxe en dicht de SUV een nieuwe rol als GT op kaplaarzen toe.

Conclusie?

Bekijk het ook eens in de strategie van moeder Volkswagen. Die laat met de Veyron zien hoe je een supersportauto bouwt. De XL1 is het schoolvoorbeeld van een min of meer bruikbare superzuinige auto. De Bentley Bentayga W12 is dan de representant van de ultraluxe automobielen. Waarbij we Rolls-Royce voor het gemak even buitenschot laten. Misschien vind je ‘m iets te posh, maar er valt helemaal niets af te dingen. Zeker niet op zijn snelheid, kwaliteit en vakmanschap die zijn samengebracht. Zoals het Bentley betaamt, een understatement. ‘Dit is het ijkpunt voor iedereen die een SUV gaat bouwen.’ Daar is geen speld tussen te krijgen. Maar allemachtig, wat is het een gedrocht.

Specificaties Bentley Bentayga W12


Motor
5.950 cc
W12 biturbo
608 pk @ 5.000 tpm
900 Nm @ 1.350 tpm

Aandrijving
vier wielen
8v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 4,1 s
top 301 km/u

Verbruik (gemiddeld)
13,1 l/100 km
296 g/km CO2

Afmetingen
5.140 x 1.998 x 1.742 mm (l x b x h)
2.995 mm (wielbasis)
2.440 kg
85 l (benzine)
484 l (bagage)

Prijzen
NL € 281.221 (25%)
BE € 215.017

VONNIS
Je mag twijfelen aan het concept, maar de uitvoering is geweldig. Allemachtig snel, allemachtig luxe en allemachtig duur. Alleen dat uiterlijk is nog steeds best lelijk – al zal dat de potentiële koper geen klap interesseren

Reacties