Genoten van James' Bentley-rallycapriolen in het nieuwe seizoen van TopGear? Wij ook – mede omdat het ons weer eens deed dromen over onze recente (maar toch wel een stuk minder extreme) ervaring met dezelfde auto. Zie hier onze rijtest van de GT Speed.

Wat doe je als al je collega’s op de redactie al in meerdere Bentleys hebben gereden, en jij in geen enkele? Je leent de nieuwe GT Speed bij de fabriek in Crewe. Hoppa.

In de vrij korte lijst met tot de verbeelding sprekende automerken scoort Bentley behoorlijk hoog. Elke auto die de klinkende naam mag dragen, verdient z’n eigen plekje in de rijke historie van het merk. Zijn er lelijke Bentleys, waardeloze Bentleys, mislukte Bentleys? Ik kan er geen bedenken. De Britten hebben – voorlopig althans, de op handen zijnde SUV zou het tij zomaar kunnen doen keren – een smetteloos blazoen.

Hun grootste succes van de laatste jaren is natuurlijk de Continental GT, die het merk begeerlijk en bereikbaar maakte voor een relatief grote en vaak jongere groep klanten. Zeggen dat die auto een koopje is, is als de Tower Bridge een knullig loopbruggetje noemen; maar vergelijk je ‘m met de grootse Humber Bridge die Mulsanne heet, dan klopt het aardig. Daarnaast gaf de Continental de gevleugelde ‘B’ een vlottere kant, terwijl hij de traditionele Bentley-waarden van stijl en elegantie behield. Met dank aan de Volkswagen Groep.

Inmiddels is de tweede generatie Continental alweer enige tijd onder ons, en maakt de nieuwe GT Speed z’n opwachting. De vorige Speed kwam pas op de helft van de levenscyclus van het model om de hoek kijken, maar deze keer pakt men het anders aan en wordt de rappere versie vlak na de basisuitvoering geïntroduceerd. Omdat er nu eenmaal altijd vraag bestaat naar iets wat nóg bijzonderder is.

Want bijzonder is de Speed: het is de snelste productie-Bentley ooit. Ja, sneller dan de Continental Supersports-knaller waarmee de vorige generatie eindigde. Eén km/u sneller om precies te zijn: de top van deze auto is een ontspannen 330 km/u. Z’n biturbo W12-motor brengt ten opzichte van de standaard GT vijftig extra pk’s voort, voor een totaal van 625 stuks. Het onderstel is tien millimeter verlaagd; vering, demping en stabilisatorstangen zijn verstevigd. Los van de 21-inch velgen die 15 procent lichter zijn, is er aan gewichtsbesparing niets gedaan. Die troefkaart bewaart Bentley vermoedelijk weer voor een toekomstige topversie.

Voorafgaand aan mijn rit in de Speed krijg ik een rondleiding door de Bentley-fabriek, waar er een hoop interessante feitjes op me worden afgevuurd. Zoals dat er nergens ter wereld meer twaalfcilindermotoren worden geproduceerd dan hier, en dat er per dag 41 Continentals en slechts 6 Mulsannes van de band lopen. Ik krijg te zien hoe de houten interieurdelen met de hand worden vervaardigd (een proces van vier weken), en hoe het leer met de grootst mogelijke zorg op dashboards, hemels en stoelen wordt gestikt (één Continental bevat de huiden van tien stieren, voor een Mulsanne zijn er zeventien nodig).


Ik ben geboeid, maar nog niet zo geboeid als wanneer ik in de Speed stap die ik zal gaan besturen. De auto is imposant, haast overweldigend. De nauwgezette aandacht voor detail spat ervan af. In het interieur vind je, naast leer zo ver het oog reikt, schitterende metalen knoppen en schakelaars als gepolijste juweeltjes. In dit exemplaar wordt het gecombineerd met feilloos afgewerkte stukken koolstofvezel en een onwerkelijk audiosysteem. Het mooi vormgegeven stuur, de massief lichtmetalen pedalen en de prachtige pook van de achttraps automaat lonken.

Een twaalfcilinder die tot leven gewekt wordt, is altijd goed voor een mooi moment. Na een beschaafd zoevende startmotor verwachten we een gedempt geronk, maar de aangepaste, vrij ademende uitlaat van de Speed heeft er geen moeite mee om omstanders er nadrukkelijk op te wijzen dat er hier iets bijzonders aan de gang is. Zet je de versnellingspook niet in D, maar in de sportstand, dan gaan er nog ergens wat pretklepjes open en kan men de Speed van verre horen aankomen, brullend of rochelend, afhankelijk van je rechtervoet.

'De Speed is het rijdende bewijs dat negeren ook een effectieve oplossing voor een probleem kan zijn: hij besteedt simpelweg geen aandacht aan z’n zwaarlijvigheid'

‘Mijn’ Speed is uitgerust met een ingebouwde Bentley-fabrieksmeneer die elke vraag die ik hem stel enthousiast beantwoordt. Verder lijkt hij ertoe te dienen om me af en toe eraan te herinneren dat ik de controle over 625 pk in handen en voeten heb, opdat ik niet te hard van stapel loop. Toch is juist hij het die, wanneer we op een rustig, recht en overzichtelijk stuk weg vredig in stilte voortkabbelen, me aanspoort om een enkele keer vol gas te geven. Wat volgt, grenst aan teleportatie.

De versnelling is onmogelijk. De teller passeert belachelijk hoge cijfers en blijft klimmen alsof het niks is. Intussen is de wereld kortstondig een waas. Ik herinner me niets dan een dappere voetbeweging en het gevoel dat de automaat een trap of drie tegelijk terugschakelde, waarop ik plots bij een bocht ben aanbeland die er daarnet nog helemaal niet was.

De keramische remmen doen hun indrukwekkende werk, waarna ik bedachtzaam de bocht instuur. Waar andere auto’s met een dergelijk enorm gewicht aanvoelen alsof je ze elk moment op hun kant kunt leggen, is de Speed het rijdende bewijs dat negeren ook een effectieve oplossing voor een probleem kan zijn. Hij besteedt simpelweg geen aandacht aan z’n zwaarlijvigheid. Hij laat zich in het rond kegelen als een GTI’tje op rails, ogenschijnlijk vergroeid met het wegdek, terwijl z’n actieve onderstel en permanente vierwielaandrijving (40 procent voor, 60 procent achter) alle mogelijke problemen daadkrachtig aanpakken. Met z’n enorm alerte gasrespons en de instelbare luchtvering op standje stevig voelt de Speed zowaar bijna aan als een sportauto; zelfverzekerd, speels, wendbaar. Ik had een hoop verwacht, maar dit toch niet.

Aan de andere kant: dit is een Bentley. Een bijzondere automobiel, die mindere soortgenoten finaal voorbij dient te streven. Het kijkje achter de schermen dat ik eerder kreeg, zou ‘m tastbaar, begrijpelijk moeten maken, maar ik geloof dat het voor mij de magie alleen maar verder heeft aangedikt. De Speed is een kunststukje van precisie en vernuft, en bovendien een natuurkundig evenement dat je moet meemaken om het te geloven.


Bentley Continental GT Speed



17/20



Cijfers

0-100 km/u: 4,2 s

Top: 330 km/u

Verbruik: 14,5 l/100 km

Motor: 5.998 cc, W12 biturbo benzine

Aandrijving: vierwiel

Vermogen: 625 pk

Koppel: 800 Nm

Gewicht: 2.320 kg

CO2: 338 g/km



Prijs

NL € 296.604

BE € 212.159



Vonnis

Een vakkundig geknede bonk kracht, een waar feest voor je zintuigen en evenwichtsorganen. De Speed is een wonderbaarlijke auto die andere doet verbleken

Reacties