Bentley introduceert een zuiniger broertje voor de twaalfcilinder Flying Spur, maar verder blijft alles bij het oude. Dat maakt de keuze makkelijk, want de V8 heeft een aantrekkelijker prijskaartje.

Zo op het eerste gezicht lijkt er geen twijfel mogelijk dat de V8 een verstandiger versie is van de vierdeurs Bentley dan de machtige W12. Hij ziet er heel erg, eh, Flying Spur uit (wat dat aangaat is er dus niets veranderd), de achttraps automaat is identiek, net als de vierwielaandrijving en het weelderige interieur. Ook gebleven zijn de turbo’s, de luchtvering en een ruime kofferbak. Op de achterbank kun je een polowedstrijd houden, al moet je het dan wel met Shetland Pony’s doen.

De prestaties zijn niet veel magerder dan die van de twaalfcilinder. Je doet er vanuit stilstand maar 0,6 seconde langer over om op 100 km/u te komen. Jammer is dat je je lidmaatschapspas van de 300-plus-club moet inleveren: sneller dan 292 km/u gaat ie niet. Maar of dat nu iets is om je voor te schamen… Aan de aanschafprijs ligt het in ieder geval niet. Onze Belgische vrienden houden 20.000 euro in hun zak, wij hoeven 60.000 euro minder in het envelopje voor de verkoper te steken.

Zo halverwege een test komt meestal het ‘maar-aapje’ uit de mouw. Verrassing: die blijft in zijn hok vandaag. De Flying Spur V8 is eigenlijk net zo goed als de W12. Hij is een nipte 55 kilo lichter, maar kan met zijn 507 pk en 660 Nm heel aardig uit de voeten, met dank aan de 4,0-liter biturbo achtcilinder die in de basis een Audi-blok is. De luchtvering zorgt voor een prettig comfort, al is het onderscheid tussen de verschillende onderstelinstellingen miniem. Ook moet je er niet al te veel sportiviteit van verwachten. In de bochten hel je flink over. Dat is logisch, want je bent wel met 2,5 ton metaal en hout op pad. En hoe heet je ‘m ook wast, kleiner dan 5 meter 30 wordt de carrosserie niet.

De moraal van dit verhaal is dat de Bentley een fijne reisauto is. Kniesoren zullen zeggen dat de W12 een lekkerder motortimbre heeft en dat de V8 meer geschikt is voor een coupé. Het blok heeft een wat sportievere inslag en dat komt bij een tweedeurs beter uit de verf dan in een statige limo. Het navigatiesysteem is gedateerd en op echt slecht wegdek wil je nog wel eens wat geratel van de banden horen. Maar dat zeggende, zijn we wel erg pietluttig bezig, bovendien kun je ook gewoon de Naim Audio-installatie wat harder zetten, dan is het probleem ook opgelost.

Goed, toch nog een kleine maar. Het terugschroeven van de motorinhoud is niet alleen voor de blaadjes en de beestjes. Met de Flying Spur bedient Bentley vooral China en daar is een motorinhoud groter dan vier liter nu eenmaal fiscaal minder aantrekkelijk. Hoewel de introductie van de V8 minder is ingegeven door milieulievendheid dan aanvankelijk gedacht, is er helemaal niet mis mee.


Bentley Flying Spur V8



16/20



Motor

3.997 cc

V8 biturbo

507 pk / 660 Nm



Aandrijving

vier wielen

8v automaat



Prestaties

0-100 km/u in 4,9 s

top 292 km/u



Verbruik/milieu

10,9 l/100 km

254 g/km CO2



Afmetingen

5.290 x 1.924 x 1.488 mm (l x b x h)

3.066 mm (wielbasis)

2.417 kg

90 l (benzine)

475 l (bagage)



Prijzen

NL € 221.134

BE € 183.920



Het vonnis

Een Flying Spur met een kleinere motor, maar met vrijwel dezelfde prestaties moet wel de beste vierdeurs Bentley zijn. Wij zouden voor de V8 gaan en zo wat geld besparen. Alsof dat telt in deze klasse...

Reacties