Het is een vraag die miljoenen mensen zichzelf dagelijks stellen (denken we): moet ik een benzine of een diesel kopen? TopGear duikt in de licht ontvlambare materie, legt een en ander uit en helpt je deze belangrijke beslissing te maken.

Benzinemotor

Een interne verbrandingsmotor die is ontworpen om benzine te verbranden. Voor ontbranding worden benzine en lucht gemengd; een vonk initieert het verbrandingsproces.

Benzineauto’s zijn goed, want:

  • Benzine stinkt niet bij het tanken
  • Minder wegenbelasting
  • Hogere toerentallen, mooiere loop
  • Minder motorgeluid
  • Betrouwbaarder

Dieselmotor

Een interne verbrandingsmotor die is ontworpen om diesel te verbranden. De brandstof wordt ontstoken door het in de verbrandingskamers onder hoge druk te verhitten.

Dieselauto’s zijn goed, want:

  • Minder verbruik, lagere uitstoot
  • Betere restwaarde bij hogere kilometrages
  • Hogere actieradius
  • Meer koppel bij lage toerentallen
  • Meer trekkracht

Auto’s rijden op benzine vs diesel is voor tractoren

Nog maar een paar jaar geleden stelde het marktaandeel van dieselauto’s niet veel voor. Ze werden vooral toegepast in bedrijfswagens die veel kilometers maakten, en waarbij de verbruikswaarden nog belangrijker zijn dan bij particulier gebruik. Toen ze eind jaren zeventig hun intrede deden bij personenauto’s voelden ze aan als laagvliegende tractoren, met de verfijning van een wastrommel gevuld met Lego en een algeheel gebrek aan acceleratie. Maar door beter ontwerp, slimme turbotechniek en extra investeringen van grote fabrikanten hebben dieselauto’s enorme sprongen gemaakt. Soms kun je zelfs geen verschil meer horen tussen een diesel- of een benzinemotor tenzij je een blik werpt op de toerenteller, waar het rode vlak bij een diesel veel eerder begint. Het heeft er zelfs toe geleid dat er bedrijven actief zijn die zich specialiseren in het leegpompen van de brandstoftank als daar verkeerde brandstof in is getankt. Inmiddels is 28,8 procent van het Nederlandse wagenpark voorzien van een dieselmotor.

De gestage groei van het marktaandeel van dieselauto’s is volkomen begrijpelijk, zeker als je in aanmerking neemt dat prestaties en comfort steeds dichter in de buurt komen van die van een auto die op benzine rijdt. Een diesel heeft lagere verbruikswaarden, stoot minder CO2 uit – gunstig voor de bijtelling – heeft een betere actieradius en dankzij het hoge koppel bij lage toerentallen zijn het ideale trekauto’s die bijna alle fabrikanten in hun gamma voeren. Een heikel punt blijft nog wel de hogere aanschafprijs van een auto met een dieselmotor: die is doorgaans zo’n duizend tot tweeduizend euro hoger. En aan de Nederlandse fiscus tik je ook nog eens meer wegenbelasting af. Daar staat wel een doorgaans hogere restwaarde tegenover, omdat dieselmotoren tot hogere kilometrages in staat zijn.

Toch stokt de trend van toename van het aantal diesels. Benzinemotoren worden steeds zuiniger – meestal door kleinere motoren en modernere technologie met drukvulling toe te passen – waardoor ze de betere verbruikswaarden van dieselmotoren deels wegpoetsen. Voor Nederlandse, maar ook Belgische kopers zal het een kwestie van wikken en wegen zijn welke brandstof het beste uitpakt als je alle kosten op een rijtje hebt gezet: aanschafprijs, brandstofkosten en belastingen. Wat kun je waar besparen op bijtelling, hoe kom je per saldo het beste uit de kosten? Ook is het verrassend om te zien dat er kanttekeningen kunnen worden gezet bij de vermeende betrouwbaarheid van dieselmotoren; weliswaar zijn ze geschikt voor hoge kilometrages, maar gebleken is dat de roetfilters voor problemen kunnen zorgen doordat ze verstopt kunnen raken als de auto te veel voor korte ritjes wordt gebruikt.

Moet ik een diesel of een benzine kopen?

Daar valt momenteel niet echt een eenduidig antwoord op te geven. Qua aanschaf en wegenbelasting ben je vooralsnog duurder uit, al kan dat in de portemonnee uiteindelijk beter uitpakken door een lagere bijtelling. Diesels zullen voorlopig duurder blijven, zeker aangezien ze in 2015 dienen te voldoen aan nog weer strengere milieunormen (verplichte roetfilters en beperking van de uitstoot van stikstofoxide).

Het omslagpunt waarbij dieselrijders zich rijker kunnen gaan rekenen, blijft dus afhankelijk van de persoonlijke positie van de bestuurder: zakelijk of particulier, lease of aanschaf. En bij al deze rekenarij moeten ook praktische overwegingen worden gemaakt. Moet er een caravan of paardentrailer worden getrokken?

Bekijk het in algemene termen. Als je een auto van de zaak hebt en je maakt veel snelwegkilometers, dan zal een koppelsterke diesel waarschijnlijk de beste keuze zijn. Je staat dan minder vaak bij de pomp en je hoeft daar minder af te rekenen. Heb je een SUV of een anderszins grote, zware auto, dan ben je beter uit met veel koppel onderin dan met een hoog topvermogen.

Ben je op zoek naar sportiviteit, dan ben je nog steeds het beste uit met een benzinemotor. Het vlotte reageren op het gas, het makkelijker toeren maken past nou eenmaal beter bij sportieve auto’s. Bij lagere jaarkilometrages en kortere ritten zijn benzineauto’s in het voordeel, want dan kunnen diesels hun betere verbruikswaarden minder goed uitspelen. En bovendien kunnen de roetfilters dan dus verstopt raken omdat ze niet de kans krijgen om tijdens langere ritten te worden gereinigd.

Neem een benzineauto als:

  • je in de stad woont en weinig kilometers rijdt
  • je een kekke, sportieve auto wilt
  • je particulier rijdt

Neem een dieselauto als:

  • je meer kilometers maakt dan een trucker
  • je een SUV wilt ter grootte van Terschelling
  • je in een auto van de zaak rijdt

Reacties