Autotest: BMW 135i Cabriolet

Wil je graag automobilisten met een Porsche Boxster vernederen en ondertussen vlug bruin worden? Neem dan de 135i Cabrio, BMW’s snelste en duurste versie van de dakloze 1-serie.
 
Een cabriolet in het algemeen is – in een land als Nederland – al een bijzonder fenomeen, maar de BMW 135i Cabrio is een verhaal apart in een apart verhaal. Ga maar na: hij heeft voor een compacte cabrio buitengewoon veel vermogen (306 pk en 400 Nm), plaats voor vier (dwergen), een bagageruimte met een inhoud van maximaal 305 liter en een aanschafprijs van net geen 58.000 euro. Zoeken we bij de concurrentie, dan is een vergelijkbare auto eigenlijk onvindbaar. Natuurlijk, Porsche heeft de Boxster, maar die is een stuk onpraktischer en haalt het niet qua vanafprijs en prestaties. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld de Nissan 350Z Roadster, alhoewel die qua verkoopprijs op ongeveer hetzelfde niveau ligt als de BMW.
 
Wat ons betreft blijft er dan maar één directe concurrent voor de snelste dakloze 1-serie over: de 335i cabrio. Die kost wel tienduizend euro meer, maar als je nagaat dat de 135i cabrio – zoals hij hier staat afgebeeld met M-Sportpakket en diverse luxe-items – liefst 75.000 euro kost, dan is de 335i cabriolet toch een heel interessant alternatief. Natuurlijk kost een 335i met de noodzakelijke opties ook al snel (meer dan) 75.000 euro, maar we willen hier alleen maar aangeven dat, als je in de markt bent voor een 135i cabrio, je z’n grote broer – of desnoods de 330i cabriolet – zeker niet over het hoofd mag zien. Je bent dus gewaarschuwd.
 
In Top Gear nummer 33 kon je lezen over onze eerste rijervaring met de 1-serie cabrio. De 135i zonder dak was toen nog niet beschikbaar, dus kropen we aan het stuur van de 125i. Over deze auto schreven we toen het volgende: ‘De dakloze 1-serie beschikt over een prima onderstel, een fijngevoelige stuurinrichting, een strakke zesbak en een krachtige motor met een fantastisch geluid.’ Na een paar dagen rijden onder prachtige weersomstandigheden kunnen we je melden dat hetzelfde ook geldt voor de 135i cabrio – al overtreft de rijervaring van deze versie ruimschoots die van de 125i.
 
Dat is aan een aantal zaken te danken. Zo zorgt het straffe M-sportonderstel voor een wat strakker, maar toch nog redelijk comfortabel weggedrag dat in combinatie met de directere besturing wel past bij het karakter van de 135i. Verder is het motorgeluid van de twinturbo zescilinder een belangrijke factor in de rijervaring. We geven absoluut toe dat het geluid van een M3 cabrio of een 125i cabrio ook top is, maar de indrukwekkende soundtrack van de 135i is wat ons betreft het album van het jaar. Wil dat dan ook meteen zeggen dat de 135i cabrio de cabriolet van het jaar is? Nee, maar hij komt wel akelig dicht in de buurt van die felbegeerde titel – net als de 335i cabrio. En dat gegeven maakt kiezen nog moeilijker.
 
Maar goed, één ding is zeker: in beide BMW’s word je snel bruin en je kunt er – op een lang recht stuk – standaard Boxsters mee vernederen. Dus als je voor één van de twee kiest, heb je, als het je per se gaat om bovenstaande, sowieso al een goede keuze gemaakt.

 
 

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws