BMW 220d Cabrio M Sport

BMW 220d Cabrio M Sport kreeg dezelfde ingrijpende facelift als zijn broertjes. Dat wil zeggen: bijna geen. En toch moet je er eigenlijk nu een kopen

BMW 220d Cabrio M Sport
BMW 220d Cabrio M Sport
BMW 220d Cabrio M Sport
BMW 220d Cabrio M Sport
BMW 220d Cabrio M Sport
BMW 220d Cabrio M Sport
BMW 220d Cabrio M Sport
BMW 220d Cabrio M Sport
BMW 220d Cabrio M Sport
BMW 220d Cabrio M Sport

Het schijnt dat, toen BMW ooit eens een onderzoek onder 1-serie-bestuurders uitvoerde met de vraag of ze het bezwaarlijk zouden vinden als hun auto voor- in plaats van achterwielaandrijving had, de meesten dachten dat ze al in een voorwielaandrijver reden, of überhaupt geen idee hadden welke wielen rechtstreeks iets met de motor van doen hadden. Goed, je kunt dit interpreteren als een teken dat BMW de doorsnee 1-serie niet spannend genoeg afstelde (wat ook een beetje zo is), maar laten we ons geen illusies maken: jullie en wij kunnen piepen over de teloorgang van achterwielaandrijving, maar de overgrote meerderheid heeft er geen benul van, of kan het simpelweg niets schelen.

Bescheiden update

Dat deze 2-serie nu een zo bescheiden update kreeg – een licht aangepast front met standaard led-koplampen, drie nieuwe lakkleuren, een subtiel bijgeschaafd interieur – heeft een reden: de volgende generatie laat niet lang meer op zich wachten. Echter, deze zal, samen met de nieuwe 1-serie, gebaseerd zijn op het platform van de Mini, X1 en Active Tourer. Inderdaad: dat zijn voorwielaandrijvers. Nu is dit geen al te best bewaard geheim, maar laat ons dan degenen zijn om je nog even op het hart te drukken: koop nu een 1- of 2-serie. Zo worden ze binnenkort niet meer gemaakt.

Druilerige dag

Deze BMW 220d Cabrio M Sport zou helemaal geen verkeerde keuze zijn. We rijden ‘m op een druilerige dag door een veel te druk deel van Duitsland en kunnen eigenlijk nauwelijks iets bedenken wat je tegen hem in kunt brengen. Hij is compact – dat is handig – maar heeft toch een achterbank waar (sommige) niet-dubbelgelede wezens op passen. Hij is cool om te zien, zeker in deze M Sport-uitvoering, en je kunt jezelf al rijdend uitvoerig in winkelruiten bewonderen vanwege z’n adaptieve cruisecontrol met stop & go-functie. Het is een diesel, dus hij wordt binnenkort uit alle grote steden geweerd; maar hij heeft de nieuwste connectiviteit, zodat je kunt fletten, snuffen en wappen met je stadse vrienden en ze dus ook niet meer hoeft op te zoeken.

Uitstekend

Verder stuurt de BMW 220d Cabrio M Sport natuurlijk onverminderd lekker en weet de viercilinder zich uitstekend en effectief van zijn 190 pk te kwijten. Bij normaal gedrag is de 220d een stille cruiser waarvan we het dak ogenblikkelijk willen laten zakken om ons met een tevreden grijns onder de dreigende regenwolken door te bewegen. Als het losbarst, is het dak zo gesloten (ook rijdend, tot 50 km/u), en wie weet: misschien kun je in zo’n geval het dieselkoppel en de snel schakelende achttraps automaat inzetten om een paar natte driftkunstjes uit te halen.

14
20
Specificaties

Specificaties BMW 220d Cabrio M Sport

Motor
1.995 cc
viercilinder turbo
190 pk @ 4.000 tpm
400 Nm @ 1.750 tpm
Aandrijving
achterwielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 7,4 s
top 225 km/u
Verbruik (gemiddeld)
4,4 l/100 km
117 g/km CO2
F Label
Afmetingen
4.432 x 1.774 x 1.413 mm (l x b x h)
2.690 mm (wielbasis)
1.540 kg
52 l (diesel)
280/335 l (bagage)
Prijzen
€ 54.205 (NL)
€ 46.135 (B)

Vonnis
Nog steeds een van de fijnste compacte cabrio’s die je kunt krijgen, met voorbeeldig weggedrag en tijdloze looks. Wordt vrijwel zeker een klassieker, dus denk aan je toekomst en investeer eens in een kleine BMW met achterwielaandrijving

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken