BMW 228i Cabrio

Wat is de vierwielige definitie van pret? Antwoord: een kleine cabrio met achterwielaandrijving. Moet dat dan per se een onhandige tweezitter zijn? Zeker niet. Dit is de BMW 2-serie Cabrio, de uitvlucht van je leven.

BMW 228i Cabrio
BMW 228i Cabrio
BMW 228i Cabrio
BMW 228i Cabrio
BMW 228i Cabrio
BMW 228i Cabrio
BMW 228i Cabrio
BMW 228i Cabrio

Er zijn bepaalde auto’s die je een gelukkiger mens maken. We kunnen wel met zekerheid stellen dat een donkergrijze diesel-stationwagen met wieldoppen niet zo’n soort auto is, en toch is dat waar iedereen in rijdt. Gek hè, dat we elkaar uitschelden op de snelweg, verbeten voordringen bij de supermarkt en onszelf in slaap huilen met oude Marco Borsato-cd’s.

Hier op het Nederlandse TopGear-hoofdkantoor is zulk gedrag ons vreemd. Wij zijn een erg tevreden clubje; maar ja, moet je ons redactionele wagenpark eens zien. Het heeft nog het meeste weg van de parkeerplaats van een clownsconventie. We willen het soms van de daken schreeuwen: als je elke dag rijdt in wat je leuk vindt, is iedereen blij en wordt de wereld een stuk vrolijker.

preview
Neem nou België. Hier en daar misschien een beetje dor en gebarsten, maar loop eens door een gemiddelde grote stad en aanschouw het oprechte geluk van de noeste mannen bij het frietkot en de sprankelende levenslust van de elegante dames met hun teentjes in de fontein. In België is men blij en bevlogen, wars van beperkingen en bijtelling. Als Europa een asiel zou zijn, was België de stuiterende Jack Russell naast de Nederlandse ingedutte sint-bernard.

Het mag dus geen verrassing heten dat België wereldwijd de vijfde markt was voor de BMW 1-serie Cabrio; of, als je het correct wilt zeggen, ‘de 1-reeks Cabrio’. Jazeker: van alle 130.000 exemplaren van die auto kwamen er slechts in vier (grote) landen méér terecht. Laat die open 1-serie nou ook net een van de auto’s zijn die de voorspoed van de mensheid dient door mondhoeken naar oren te bewegen. Wij zien een verband.

preview

De oude 1-serie is al een tijdje verdwenen, maar geen nood: de 2-serie is hier. We zijn nog niet helemaal op het punt dat we de komst van de bespottelijke Active Tourer accepteren, maar gelukkig heeft de nieuwste variant van BMW daar (buiten de gedeelde typeaanduiding) helemaal niets mee te maken. De 2-serie Cabrio gaat verder waar de 1-serie Cabrio stopte en heeft de potentie om een brug te slaan tussen het duffe alledaagse en de zoete verlichting. Daarom zou het wel eens – voor het menselijk welzijn – de belangrijkste auto van het jaar kunnen zijn.

Wat heeft de nieuwe BMW 228i Cabrio meer te bieden?

De 2-serie is een slagje groter dan zijn voorganger: ruim 7 centimeter langer en bijna 3 centimeter breder. Dat klinkt als een minimaal verschil, en dat is het ook. Geen mens die daar iets van gaat merken. Hij biedt echter ook meer bagageruimte én meer bewegingsvrijheid op de achterbank, en dat is welkom. Het betekent dat de 2-serie Cabrio voor meer mensen een serieuze optie kan zijn, zelfs voor hen die regelmatig twee (niet al te grote, niet al te veeleisende) personen achterin moeten vervoeren.

Overigens is het knap dat de 2-serie, zelfs met zijn geringe extra lengte, zo veel langgerekter oogt dan de oude 1. Dankzij slimme lijnen en vernuftig ingenieurswerk is dit geen propperige kleine cabrio, maar een sierlijke kleine cabrio. Probeer dat maar eens voor elkaar te krijgen met je potlood. Hier zijn hogere krachten aan het werk geweest.

preview

De BMW 228i Cabrio is erg goed

Minstens zo indrukwekkend is het onderstel. Wellicht verwacht je pardoes uit de BMW 228i Cabrio geknikkerd te worden wanneer je een hobbeltje of twee tegenkomt, gezien z’n kleine formaat en het feit dat het een sportieve BMW is. Niets is minder waar: in de Comfort-stand glijdt en danst hij over de oneffenheden en lacht ze uit. Omdat we in een Amerikaanse versie van de 2 rijden, vragen we aan een serieus kijkende BMW-meneer of het hier andere vering en demping betreft dan wij in Europa gemonteerd krijgen. Het antwoord is nee, de onderstelafstemming is wereldwijd hetzelfde. Dit maakt van de 2, naast een plezierauto, ook een uitstekende dagelijkse kilometervreter.

Natuurlijk gaan we ook op zoek naar bochtjes, en natuurlijk zetten we ‘m dan op Sport en Sport Plus. De hele auto siddert van opwinding wanneer je dit doet en trakteert je op de exacte dosis compact BMW-gevoel die je van ‘m verwacht. De carrosserie van de 2-serie Cabrio is 20 procent stijver dan die van de oude 1-serie en geeft nauwelijks een kik wanneer je ‘m in het rond smijt. BMW 228i Cabrio viercilinder in ons testexemplaar, 245 pk sterk en gekoppeld aan de fenomenale achttraps Steptronic-automaat, werd al gebouwd toen deze auto nog maar een glinstering in het oog van een toffe topman was; maar hij lijkt gemaakt voor de open 2-serie. De gehele combinatie voelt lichtvoetig en alert, klaar om hele stapels bochten aaneen te rijgen.

preview

Conclusie

Omdat een cabrio van ons instant bikkels maakt, laten we het dak zakken, ook al is het koud en zijn we onze jas vergeten. In twintig seconden, terwijl je niet harder dan 50 km/u rijdt, is het stoffen topje verdwenen, gaat de stoelverwarming aan en begint het grote genieten. Rondtoerend met een muziekje erbij en de motregen in ons haar mijmeren we over de dag dat de 2-serie Cabrio in Nederland een doorslaand succes wordt. De opgefokten zullen ontspannen, zure klagers zullen de lol van hun bestaan weer inzien.

Kinderen zullen iets krapper zitten en een enkele keer een boodschappentas op schoot moeten nemen, maar ze schikken graag in; want het land wordt mooier, het leven leuker. Met louter motoren die 10 tot 25 procent zuiniger zijn dan voorheen, een alleszins bereikbare vanafprijs van 36.500 euro (218i) en zelfs een versie met 20 procent bijtelling (220d automaat, vanaf 45.538 euro) schatten we z’n kansen hoog in. Zoek je ultiem levensgeluk, spaar dan vooral even door voor de M235i Cabrio met niet te versmaden turbo-zescilinder van 326 pk. In België heb je overigens al een 2-serie Cabrio vanaf 33.000 euro, maar over België maken we ons geen zorgen.

15
20
Specificaties

Specificaties BMW 228i Cabrio

15/20

Motor
1.997 cc
viercilinder turbo
245 pk / 350 Nm

Aandrijving
achterwielen
8v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 6,0 s
top 250 km/u

Verbruik (gemiddeld)
6,6 l/100 km
154 g/km CO2
D-label

Afmetingen
4.432 x 1.774 x 1.413 mm (l x b x h)
2.690 mm (wielbasis)
1.630 kg
52 l (benzine)
335 l (bagage)

Prijzen
NL € 50.636 (25%)
BE € 44.410

Het vonnis
Is het antwoord op al je problemen een BMW 2-serie Cabrio? Dat is misschien een beetje overdreven, maar geloof ons als we zeggen dat ie je zorgen wegneemt en je wereld kleurt waar deze grauw en grimmig was

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken