Autotest: BMW 320d EfficientDynamics Edition

Het ziet er naar uit dat we de groene pretenties van BMW nu echt serieus moeten nemen. De 320d EfficientDynamics Edition is de zuinigste BMW ooit.
 
Een luxe sedan met de CO2-uitstoot en het brandstofverbruik van de groenste Skoda Fabia; dat klinkt als muziek in de oren. In München vertelt BMW dat deze auto een uitstoot heeft van 109 gram CO2 per kilometer en een verbruik van 4,1 liter per 100 kilometer. Cijfers die er niet om liegen. Om dat mogelijk te maken heeft BMW onder meer een speciaal vliegwiel gemonteerd om te voorkomen dat de auto gaat schudden als je in een hoge versnelling met een laag toerental rijdt. En hoewel we BMW natuurlijk graag op hun blauwe ogen geloven, proberen we dat toch liever zelf uit.
 
De regenachtige Beierse omgeving en het extreem drukke verkeer maken ons niet vrolijk, maar de nieuwe 320d krikt het humeur op. Met gemak cruise je met 80 km/u in de zesde versnelling en draait de motor een haast bevreemdende 1.100 toeren per minuut. Trap je het gaspedaal in, dan wil-ie nog redelijk vooruit. Bij een snelle inhaalactie moet je echter wel terugschakelen: met een zesbak zuinig rijden betekent gewoon veel schakelen en een gevoelsmatig onnatuurlijk laag toerental houden. Tijdens onze testrit over landweggetjes en Autobahn (inclusief Stau en een paar keer onbeheerst gas geven) noteren we een gemiddeld verbruik van 5 liter per 100 kilometer. Met enige discipline moet die 4,1 liter dus prima te halen zijn.
 
Er is alleen één ‘probleem’: de auto nodigt uit tot sportief rijgedrag. BMW heeft er alles aan gedaan om de prestaties van deze zuinige telg op hoog niveau te houden. Ten opzichte van een gewone 320d heeft deze versie 14 pk minder (163 in plaats van 177), maar de acceleratie naar 100 duurt slechts 0,3 seconden langer. De topsnelheid is bijna gelijk. Wat we missen, is een beetje meer aanmoediging om de gang naar de pomp uit te stellen. De auto geeft met een schakelindicator wel aan of je in de juiste versnelling rijdt, maar een groen (schouderklopje) of rood (foei!) balkje ontbreekt.
 
Denk je nou in deze 320d lekker te gaan pochen met je brandschone, groene geweten dan word je teleurgesteld: de EfficientDynamics Edition hangt niet van de groene stickers aan elkaar. Hij is slechts herkenbaar aan de schoepvormige Aero-velgen en een label in het interieur. Op de kont van de auto komt gewoon 320d te staan. Daarmee komen we meteen bij een minpunt: er valt niet veel te kiezen bij dit model. Eén type velgen, alleen handgeschakeld, geen sportversie, et cetera.
 
Hebben we verder nog wat kritische opmerkingen? Jawel, het geluid van de dieselmotor dringt te hard door tot het interieur. Een verschil dat helemaal opvalt als je meteen erna in een 7-serie diesel stapt: een oase van rust. Daarnaast vibreert de versnellingspook van de 320d als een op tilt geslagen joystick. Laten we hopen dat BMW deze punten nog aanpakt, aangezien de EfficientDynamics Edition waarmee we reden nog een concept is en geen productieversie.
 
De 320d moet vooral leaserijders lokken, want de auto valt onder het 20%-bijtellingsregime. Daarnaast zal deze BMW het goed doen bij figuren in publieke functies die op discrete wijze willen laten weten dat het milieu ze niet koud laat. Je zou bijna zeggen: Prius, eat your heart out! Maar dat is gezien het prijsverschil niet realistisch. Voor de BWM moet je bijna 20.000 euro meer uit je oude sok toveren.

 

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken