BMW 330i M Sport

Het bekende gezicht is terug

BMW 330i
BMW 330i
BMW 330i
BMW 330i achterkant
BMW 330i
BMW 330i
BMW 330i hoffman knik
BMW 330i achterlicht
BMW 330i velgen remmen
BMW 330i koplampen
BMW 330i interieur
BMW 330i interieur dashboard
BMW 330i voorstoelen interieur
BMW 330i interieur
BMW 330i achterbank
BMW 330i interieur
BMW 330i zes-in-lijn motor
BMW 330i
BMW 330i
BMW 330i
BMW 330i achterkant
BMW 330i
BMW 330i
BMW 330i hoffman knik
BMW 330i achterlicht
BMW 330i velgen remmen
BMW 330i koplampen
BMW 330i interieur
BMW 330i interieur dashboard
BMW 330i voorstoelen interieur
BMW 330i interieur
BMW 330i achterbank
BMW 330i interieur
BMW 330i zes-in-lijn motor

Er is een reden waarom de BMW 3-serie een vaste waarde op onze wegen is. Of meerdere, eigenlijk. Rijeigenschappen, uitstraling, ­kwaliteit: je weet op alle vlakken precies wat je krijgt. We testen de BMW 330i.

De BMW 330i M Sport komt van goeden huize

De 3-serie is een van de vaste herkenningspunten in het automobiele landschap. Iedereen kan ze opsommen: de VW Golf, de Porsche 911, de Range Rover, de Mercedes S-klasse. En de 3-serie. Dit zijn de auto’s die volwassen zijn geworden, maar nooit echt zijn veranderd; ze definiëren de autowereld al decennia.

Dus als je BMW bent en je bent eraan toe om een nieuwe generatie van de 3-serie vorm te geven, dan haal je geen gekke fratsen uit. En dus stelt deze nieuwe 3-serie, 40 jaar nadat z’n grootje voor het eerst verscheen, ons niet voor grote verrassingen.

Dat neemt niet weg dat veruit de meeste onderdelen aan deze generatie nieuw zijn. Met name de techniek bleef voor een belangrijk deel hetzelfde – en dan doelen we specifiek op de motoren en transmissies. Maar daar viel bij zijn voorganger dan ook al bijzonder weinig over te klagen.

Het kleine broertje

Een van de opdrachten aan de designers was dat de nieuwe 3-serie niet al te veel weg mocht hebben van de 5-serie. Dat is een goede zaak, want eerdere 3- en 5-series begonnen, zeker in de Touring-uitvoeringen, steeds meer op elkaar te lijken. De nieuwe carrosserie heeft strakgespannen staal aan de zijkanten, met subtiele maar scherpe vouwen, terwijl de motorkap laag over de voorwielen hangt. De nieren zijn groot en breed. De neus van de vorige 3-serie is er nog wel in te herkennen. Maar zet ze naast elkaar en de verschillen zijn overduidelijk.

De carrosserie is stijver en groter geworden. Extra lengte aan de voorkant is veiliger bij aanrijdingen, maar daardoor moest, qua uiterlijke balans, ook de achterkant worden verlengd. Zodoende is de G20, zoals deze BMW 3-serie intern heet, 7 centimeter langer dan z’n voorganger. Ook in de breedte is hij gegroeid, dus pas een beetje op die mooie velgen bij het parkeren aan de stoep. Maar in de ophanging en in z’n huid is meer aluminium gebruikt, waardoor de meeste versies zo’n 50 kilo lichter zijn geworden. Ook de luchtweerstand werd verder teruggeschroefd.

Talentvolle danspartner, die BMW 330i

De 320d, waar we al eerder mee reden, heeft nu twee sequen­tiële turbo’s. Daardoor, en met dank aan het eerdergenoemde gewichts- en luchtweerstandsverlies, gaat een 320d met automaat nu van 0 naar 100 km/u in minder dan zeven seconden en is de CO2-uitstoot niet meer dan 110 g/km.

Diesel mag dan in het verdomhoekje zitten. Het zijn auto’s als deze die zorgen dat je je daarover nog maar even achter je oren krabt. Op de weg is hij even effectief als iedere vergelijkbare diesel, en stiller dan de meeste andere.

Met enige afstand de leukste viercilinder in de nieuwe 3-serie loopt echter op ben­zine. De BMW 330i is een supersoepele en hoogtoerige machine die nog beter geschikt is als danspartner voor dit ­getalenteerde onderstel. Op de weg geeft de nieuwe BMW 330i je een demonstratieve beuk tegen je borstkas om je meteen even te laten weten hoe sportief hij is.

Z’n demping is strak, de besturing is scherp en accuraat, maar hij is nooit nerveus. Als je wat harder doorduwt, vindt de BMW 330i prachtig aansluiting met het asfalt; hij zakt subtiel door z’n knieën en snuffelt zichzelf als het ware een weg door de bochten.

De M340i heeft 374 pk en vierwielaandrijving met elektronische controle van het centrale en achterste differentieel. Dat zorgt ervoor dat je niet in de problemen raakt, maar hij is ook uiterst speels wanneer je daar zin in hebt.

Wat betreft veergedrag is BMW echter wel een beetje ver gegaan. In alle versies. Of het nou gaat om hoge hobbels of kleine richels: de ophanging relaxt nooit. En dus relax jij ook nooit. Maar rijd je lange afstanden, dan merk je dat hij verder alles goed doet. Hij blijft volledig stabiel tussen de strepen op de snelweg en beperkt het geluid van rijwind, banden en omgeving tot een absoluut minimum.

Schoonheid zit hem van binnen

In het interieur zijn de basisversies voorzien van BMW’s navigatie met verkeersinformatie, en heuse tellers in het dashboard. Optioneel op sommige uitvoeringen, maar standaard op bijvoorbeeld de BMW 330i M Sport, zijn het digitale tellerscherm en het enorme centrale touchscreen, zoals je dat ook in de X5 vindt. Wij zijn behoorlijke fans van dat scherm, en rondom de geanimeerde klokken voor je neus vind je heel veel informatie, maar de lay-out is wat rommelig en niet erg goed afleesbaar.

Misschien willen de Beiers je zo wel stiekem dwingen om het geweldige, optionele head-up display te bestellen. Waar de rivalen inmiddels hun toevlucht hebben gezocht tot touch­screens en trackpads, voelt de knop van de iDrive nu aan als thuiskomen. Je kunt ’m feilloos gebruiken zonder je blik van de weg af te hoeven wenden, zelfs op hobbelig asfalt.

De nieuwe BMW 330i is qua interieur overigens nadrukkelijk beter aangekleed dan de oude. Hij heeft alleen niet dezelfde grote sprongen gemaakt als de beste van zijn concurrenten. Oh zeker, het is allemaal modern hoor, met overal HD-schermen, strips met sfeerverlichting en veel metallic accenten. Maar hij is niet zo chic of zo liefdevol samengesteld als een Audi of een Mercedes.

Misschien toch maar wachten?

Groot genoeg is hij zeker wel. De langere wielbasis zorgt ervoor dat forse volwassenen ook achterin voldoende beenruimte hebben. Daarachter bevindt zich een zeer uitgebreide kofferruimte, en de rugleuningen van de stoelen achterin zijn opklapbaar, mocht dat nodig zijn. Deze BMW 330i zou prima dienst kunnen doen als je nieuwe gezinsauto, maar in dat geval wil je misschien toch liever even wachten op de Touring, die binnen een paar maanden zal volgen.

16
20
Specificaties

Specificaties BMW 330i M Sport

Motor
1.998 cc
viercilinder turbo
258 pk @ 5.000 tpm
400 Nm @ 1.550 tpm

Aandrijving
achterwielen
8v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 5,8 s
top 250 km/u

Verbruik (gemiddeld)
5,8 l/100 km
132 g/km CO2

Afmetingen
4.709 x 1.827 x 1.442 mm (l x b x h)
2.851 mm (wielbasis)
1.470 kg
59 l (benzine)
480 l (bagage)

Prijzen
€ 59.000 (NL)
n.n.b. (B)

Het vonnis:

BMW’s nieuwe alleskunnertje is scherper qua motor en rijeigenschappen, maar ook in z’n vering en demping. Afgezien daarvan is dit een gewel­dige allrounder die je als bestuurder zonder twijfel keer op keer heel blij zal maken.

Reacties
  1. MarcelB zegt op 3 maart 2019 om 11:06:

    Een test van de 330 benzine….dan krijg je eerst een verhaaltje over de 320D, dan de 340 en dan beginnen ze over van alles behalve over het rijden………beetje warrig allemaal

Geef een reactie

(verplicht)

Nieuwste van TopGear

Autonieuws