BMW 530e iPerformance

BMW geeft al zijn plug-in hybride-modellen tegenwoordig de toevoeging iPerformance mee, zodat je weet dat je een half-elektrische BMW hebt die heus rijdt als een ‘normale’

Foto('s): BMWBMW 530e iPerformance
Foto('s): BMWBMW 530e iPerformance
Foto('s): BMWBMW 530e iPerformance
Foto('s): BMWBMW 530e iPerformance
BMW 530e iPerformance
BMW 530e iPerformance
BMW 530e iPerformance
BMW 530e iPerformance

Toen we in november 2016 voor het eerst kennismaakten met de nieuwe 5-serie, trokken we direct de conclusie dat het én een echte BMW is, én een rijdende gadget. Hij heeft zoveel techniek aan boord dat het nog vier pagina’s zou kosten om het allemaal te beschrijven. Dus dat doen we lekker niet. Want waar het ons om ging: rijdt ie ook als een BMW? En het antwoord was volmondig: ja. Sportief, scherp, de toon zettend in het segment.

En nu komen ze met de BMW 530e iPerformance?

Je kon erop wachten dat BMW ook van de nieuwe 5 weer plug-in hybride zou maken, met het reeds beproefde concept: een lading batterijen waarmee je theoretisch 50 kilometer elektrisch kunt rijden, praktisch zo’n 35 kilometer. Daarna rijdt ie op benzine en laadt ie de accu’s een beetje bij, al naargelang de route die je in je navigatie hebt ingetikt. Want doe je dat, dan weet de 530e wanneer ie door een dorpje komt om daar elektrisch te rijden, en daarbuiten niet per se, indien er geen voorraad stroom meer beschikbaar is. Het werkt prima.

Even de cijfertjes: een gecombineerd vermogen van 252 pk met 420 Nm koppel. Van 0 naar 100 in 6,2 seconden en een top van 235 km/u. Elektrisch rijden kan tot 140 km/u en de totale actieradius is ongeveer 650 kilometer. De elektromotor is voor de transmissie geplaatst, waardoor de versnellingen ook in de elektrische modus gewoon gebruikt kunnen worden. Daarnaast is er geen koppelomvormer nodig – dat scheelt gewicht. Toch is ie best een beetje een dikzak met z’n 1.745 kilo.

Merk je ook dat hij zwaar is?

Dat voel je. Logisch ook. Omdat de batterijen onder de achterbank verstopt zitten – dat kost geen bagageruimte – zijn de achterveren een tikkie strakker gezet om het extra gewicht goed te kunnen verwerken. Want BMW wil dat deze 5 net zo rijdt als andere 5’s. Maar dat doet ie toch niet. Het gewicht is voelbaar, zowel in snel genomen lange bochten als korte bochten op bijvoorbeeld rotondes. Twee kanttekeningen zijn daarbij op z’n plaats. Een: je gaat vrijwel nooit met deze snelheden een bocht om, en twee: het verstoort het rijplezier slechts in verwaarloosbare mate. Maar toch, het moet gezegd: het is niet direct vergelijkbaar met andere 5-series.

Je krijgt er wel een prettig verbruik voor terug. Minder dan twee liter benzine per 100 kilometer in de meest ideale omstandigheden. Bovendien leg je die kilometers grotendeels in volmaakte stilte af. Tenzij je vol op het gas trapt, dan geeft de viercilinder (tja, je weet dat die ‘30’ in de naam helemaal niks meer zegt over wat er onder de motorkap pruttelt) een lekker raspend geluid en trekt de wereld, geholpen door een paar bijspringende batterijen, in een streep aan je voorbij. Als je dan per se hybride wilt rijden, dan liefst in deze.

13
20
Specificaties

BMW 530e iPerformance

Motor
1.998 cc
viercilinder biturbo hybride
252 pk @ 6.500 tpm
420 Nm @ 1.350 tpm

Aandrijving
achterwielen
8v automaat

Prestaties
0-100 in 6,2 s
top 235 km/u

Verbruik (gemiddeld)
1,9 l/100 km
44 g/km CO2
A Label

Afmetingen
4.936 x 1.868 x 1.483 mm
(l x b x h)
2.975 mm (wielbasis)
1.745 kg
46 l (benzine)
410 l (bagage)

Prijzen
€ 61.581 (NL)
€ 57.950 (B)

Vonnis:
Voelt, zeker op de limiet, zwaarlijviger dan z’n broertjes, maar echt storend is dat niet. Je krijgt er een hoogwaardige, stille en zuinige auto voor terug. En heel veel dynamischer dan deze BMW 530e iPerformance wordt hybride rijden niet zo snel

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken