Toen BMW de i3 in 2013 op de markt bracht, wisten veel mensen (lees: wij) niet precies wat ze ermee moesten. Hij zag er raar uit, als een overgestileerd boodschappenbusje, maar zat vol technologie, koolstofvezel en interessante (gerecyclede) materialen. Bovendien reed ie uitstekend. Samen met de i8 was hij de frontrunner van BMW i, en dat is natuurlijk de reden dat hij zo apart was: zodat het elektro-submerk meteen breed en opvallend werd neergezet.

Met of zonder range-extender, de i3 heeft inmiddels een schare fans ontwikkeld. Fans die zodanig fan zijn dat ze BMW van feedback voorzagen over wat er volgens hen nog aan de auto verbeterd kon worden. Zo vonden ze z’n uiterlijk wat smal en hoog, en moest z’n rijgedrag volgens hen wat spannender kunnen. Waarop BMW nu een facelift doorvoert en een nieuwe variant introduceert: de BMW i3s.

Wat maakt de BMW i3s stoerder?

Aan de voor- en achterkant zien we nieuwe bumpers en details die de carrosserie optisch breder maken, zoals led-streepjes en een lange horizontale sierstrip op de kofferklep. Zelfs de typeaanduidingen werden verder naar buiten geplaatst. Vervolgens kwam er een set spatbordverbreders aan te pas, plus (iets) bredere banden om z’n 20-inch koetswieltjes zodat de nieuw ontstane ruimte goed werd gevuld en de grip vergroot. Het onderstel van BMW i3s werd 10 millimeter verlaagd en stabilisatorstangen werden verstevigd.

De elektromotor kreeg extra pep

In plaats van 170 pk levert hij nu 184 pk, en een 20 Nm hoger koppel van 270 Nm. Daarnaast heeft de BMW i3s een Sport-modus die de besturing en de gasrespons beïnvloedt. De actieradius ligt iets lager dan bij de standaard i3: 280 kilometer in het NEDC-sprookjesbos, of zo’n 200 kilometer daarbuiten (hoewel onze testauto denkt dat ie slechts tot 140 kilometer zal komen). Dat is niet veel in een wereld waarin de Opel Ampera-e bestaat, maar welbeschouwd genoeg voor de meeste forenzen; en laden doet BMW’s 33-kWh lithium-ion accupakket vlot.

Hoe rijdt de BMW i3s?

Op erg slecht wegdek is het onderstel ronduit hard, maar op alle andere plaatsen voelt het gepast stevig aan. Het lage zwaartepunt zorgt voor standvastigheid in bochten, en wanneer onderstuur begint op te treden, gebeurt dat geleidelijk en voorspelbaar. Maar het meeste plezier halen we uit de sterkere elektromotor van de BMW i3s. Die begint in de rappe sprint naar zijn nieuwe top van 160 km/u pas bij hoge snelheid buiten adem te raken, zodat we bij tussensprintjes op de snelweg bijna net zo hard grinniken als op de provinciale weg.

Sta je stil en is het glad, dan kom je nu beter van je plek dankzij tractiecontrole die 100 keer sneller ingrijpt, in slechts één milliseconde. En mocht je je achterwielaandrijving willen inzetten om een beetje te spelen: ook dat is (beperkt) mogelijk. Met de BMW i3s – slechts 3.600 euro duurder dan de standaardversie – zet BMW een aantrekkelijk pakket neer, nog sterker gericht op liefhebbers dan de oorspronkelijke i3 toch al was. Wie zich niet blind staart op de actieradius, kan z’n elektrische kilometers op deze manier behoorlijk vermakelijk maken.

Specificaties BMW i3s


Motor
1 elektromotor
184 pk
270 Nm
33 kWh (accu)

Aandrijving
achterwielen
traploos

Prestaties
0-100 km/u in 6,9 s
top 160 km/u

Verbruik (gemiddeld)
14,3 kWh/100 km (A-label)

Actieradius (opgave)
280 km (NEDC)
235 km (WLTP)

Laadtijd (80%)
7:30 uur bij 3,7 kW
2:45 uur bij 11 kW

Afmetingen
4.006 x 1.791 x 1.570 mm (l x b x h)
2.570 mm (wielbasis)
1.340 kg
260 / 1.100 l (bagage)

Prijzen
€ 43.150 (NL)
€ 42.450 (B)

Vonnis
Uitstekend rijdend elektro-statement, op een aantal details verbeterd om een prettiger en nog BMW-waardiger geheel te vormen. Verfijnd en praktisch, al moet je er niet het hele land mee willen doorkruisen. Hou deze lijn vast, BMW

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)