BMW i8: de revolutie

Allemaal opstaan voor TopGears Auto van het Jaar 2014! We geven je acht redenen waarom de BMW i8 de wereld van de snelle auto’s voorgoed heeft veranderd.

1) Het is eerst en vooral een coole auto, pas in de tweede plaats een hybride.

Als je iets saais aantrekkelijk wilt maken, zorg er dan voor dat het cool is. (Toyota, luisteren jullie, met die klompige Mirai?) Hybridisatie om het milieu te ontzien wordt eigenlijk alleen opwindend gevonden door mensen die te veel quinoa eten. Sinds z’n conceptie dreigde het ontwerp van de hybride weg te kwijnen in niemandsland, ergens tussen saaiheid en waardigheid in. De i8 is anders. Het is eigenlijk een conceptcar met NCAP-sterren. Oké, niet iedereen vindt ‘m even mooi, maar hij heeft vleugeldeuren. En iedereen weet dat je niet mis kunt gaan met vleugeldeuren. Wil je maatschappelijke verantwoordelijkheid een beetje beter verteerbaar maken? Zorg er dan voor dat ie er uitziet alsof de cool kids erin willen rijden. Dus met vleugeldeuren, om te beginnen.

2) Het interieur is net zo spannend als het exterieur.

Goed, er zijn dus vleugeldeuren. En niets is zo opwindend als een setje omhoog klappende portieren. Maar de i8 combineert alle bekende BMW-elementen, zoals de derde generatie iDrive en schakelapparatuur uit meer prozaïsche auto’s als de 3-serie, en mengt ze met een interieur dat een beetje meer BMW in het jaar 2030 is. De kampioenskleur voor groene technologieën is – licht verwarrend – blauw, en er lopen neon-azuurblauwe kleuren over de buitenkant en door het interieur. Dwars door trendy dingen als elementen van eucalyptushout en natuurlijk gelooid leer. Dit is niet de omgeving van iemand die zijn ontbijt voorziet van ethisch geproduceerde zemelen. Elke keer als je naar binnen glijdt, krijg je het gevoel dat je een ruimteschip gaat besturen.

3) Er is veel slim spul dat je nooit zult zien.

Het geeft vertrouwen dat achter al deze designfrutsels ook daadwerkelijk moderne techniek zit die het mogelijk maakt om zijn bijzondere taak tot op de millimeter nauwkeurig te vervullen. De balans tussen accu’s, het gewicht en de prestaties is op een zeer vernuftige wijze uitgedokterd. Om dat evenwicht perfect te kalibreren, maakte BMW veelvuldig gebruik van koolstofvezel in carrosserie en chassis om het gewicht van de i8 onder de 1.500 kilo te houden. Het is nog niet zo lang geleden dat een koolstofvezel chassis was voorbehouden aan de serieuze supercars, maar de i8 is een hypercar-constructie tegen sportwagenprijzen.


4) De i8 maakt complexe dingen simpel.

De i8 plaatst haar technologie nooit boven simpel rijplezier en ondanks de complexiteit van de abracadabra-aandrijflijn, kent het model slechts drie modi: E-Mode voor puur elektrisch rijden (stil en voorwielaandrijving); Hybrid, waarbij de 1,5-liter driecilinder motor zorgt voor de aandrijving van de achterwielen in combinatie met de e-motor; en een volvette Sport-modus, waarin alles staat afgestemd op pure prestaties. In de Sport-stand wordt de i8 een vierwielaangedreven sportauto die een 911 hier en daar kan bijhouden. Serieus. Het is de eerste keer dat een autofabrikant erin is geslaagd om een 1,5-liter motor spannend te laten klinken (al is het geluid grotendeels kunstmatig) en een van de beste voorbeelden van moderne technologie die laat zien dat groter niet altijd beter is – dit is een relatief kleine motor die voor zeer aanvaardbare hoeveelheden prettige achtcilinder-sensaties zorgt. Het belangrijkste is dat de techniek zo gemakkelijk toegankelijk is, zo natuurlijk aanvoelt en zo goed in elkaar zit. Je voelt geen overgangsschokken, hoort geen rare geluiden en hebt geen last van een onnatuurlijk remgevoel door de regeneratie van remkrachten. De startgenerator wordt zelfs als een soort derde motor ingezet bij schakelmomenten, om de verloren tijd op te vullen tijdens het wisselen van versnelling (niet dat je het merkt achter het stuur – de auto verandert onmiddellijk van versnelling, maar het geeft wel aan dat deze BMW constant nadenkt). Complex, maar het mooie is dat het niet zo aanvoelt.

5) De auto geeft ons opties.

Het afgelopen jaar vormde een bijzondere periode in de geschiedenis van de hybride. Alle echt grote jongens waren erbij betrokken, met als gevolg dat zelfs de snelste auto’s ter wereld nu zijn uitgerust met stekkers. Auto’s als de McLaren P1 en de Porsche 918 Spyder. De i8 is er een van, maar staat lager in de pikorde – het is een goede sport-hybride. Een dagelijkse auto. In feite zou je kunnen zeggen dat de i8 belangrijker is dan z’n in gelimiteerde oplage gebouwde broeders, aangezien deze auto relatief betaalbaar is en bovendien bruikbaar en wordt geleverd in grote aantallen. De i8 onderstreept dat de hybride anno 2014 vele verschijningsvormen kent. Het is een rijdersauto, maar een andere dan we tot nu toe gezien hebben. Wat de i8 eigenlijk zegt, is dat als dit de toekomst van de sportwagen is, het hier gaat om een ander soort auto dan we tot nu toe voor ons zagen. Belangrijker nog: de i8 zegt dat we voor de toekomst niet bang hoeven te zijn.


6) Je kunt 'm dagelijks gebruiken.

Zelfs de body van de i8 is een en al stijl en gratie. Al dat vermogen, al die prestaties en al die dagelijkse bruikbaarheid samen met een dubbele aandrijflijn in een slanke sportwagen van het formaat 911 proppen, is een prestatie. BMW’s eerste poging op dit gebied heeft geleid tot ruimte voor vier (als in 2+2, dus eigenlijk twee volwassenen en twee peuters), fatsoenlijke bagagecapaciteit en een goed zicht rondom. De elektrische actieradius is perfect bruikbaar met een dikke 35 kilometer en de tot 6.500 toeren doortrekkende 1,5-liter driecilinder benzinemotor klinkt als een gekweelde boxermotor. Ja, je kunt aansluiten op een stopcontact, maar het is ook mogelijk om de versnellingsbak in de Sport-stand te zeten en de motor de accu’s te laten bijvullen wanneer deze nog niet volledig leeg zijn. Tijdens vrijwel elke rit in de Sport-stand heb je een kleine 20 kilometer elektrisch rijden tot je beschikking dankzij het regenereren van energie.

7) De i8 maakt tongen los.

De belangrijkste gespreksonderwerpen op plekken waar je opduikt met een i8 zijn de styling (bij liefhebbers van auto’s onverdeeld positief) en daarna meteen actieradiusangst. De waarheid is dat er geen sprake is van angst met betrekking tot de actieradius: met een volle tank brandstof komt de i8 zo’n 500 kilometer ver. Hoewel je de theoretische verbruikscijfers nooit zult halen, tenzij je de auto in een laboratorium op de testbank zet, haalden we toch een prettig gemiddelde van ergens rond de 6,3 liter per 100 kilometer. Niet spectaculair in vergelijking met een modern boodschappenwagentje, maar wel twee keer minder dan je redelijkerwijs mag verwachten van een auto met deze prestaties. De auto ondersteunt ook amateur-filmmakers buiten de auto, aangezien er per rit ongeveer 35 filmpjes met een mobiele telefoon van de i8 worden gemaakt.

8) Je kunt altijd iets nieuws leren.

Van de telefoon-app die je vertelt of je accu’s vol zitten of wat de auto aan het doen is, tot de eindeloze laad- en regeneratiemogelijkheden; de i8 heeft steeds iets nieuws te bieden. Het is iedere keer als het openen van een nieuw cadeau wanneer je gaat rijden. Dit is geen aap die een kunstje doet. Het is een heel leger circusapen dat zich bezighoudt met ingewikkelde mathematische vraagstukken. Dat vinden wij heel cool.


TopGear Auto van het Jaar 2014: BMW i8

Vaak blijft de realiteit achter bij de verwachtingen. In 2009 toonde BMW de Vision EfficientDynamics-concept – een idioot lange naam voor de voorvader van de i8, die dan weer een lekker korte naam kreeg – en toen de i8 uiteindelijk werd gelanceerd, waren de verwachtingen tot een erg hoog niveau opgeschroefd. De kans op teleurstellingen was daardoor ook enorm. Maar gedurende die vijf tussenliggende jaren is BMW druk bezig geweest om enkele van de grootste talenten in de auto-industrie te bevrijden van alle conventies en beperkingen die tot dan toe golden.

De auto die daaruit voortkwam, werd een mijlpaal in de annalen van de geschiedenis van de auto en een glorieus baken voor een spannende en positieve toekomst. De i8 maakt z’n verwachtingen waar – en meer dan dat. Voor een keer waren we het hierover op het TopGear-kantoor unaniem eens.

De waarheid is dat we de i8 hadden kunnen uitroepen tot Groene auto van het Jaar, maar deze BMW is zo veel meer dan dat. Het is het soort auto dat we moeten toejuichen, een prachtige visie op de toekomst, die al realiteit is. Een auto die ons vertelt dat de toekomst weliswaar anders, maar spannend zal zijn. Het komt goed. Het is TopGear Magazines Auto van het Jaar 2014. Het is de BMW i8.

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws