Het beste dat de BMW i8 Roadster te bieden heeft, is het rijden – wat met zo’n uiterlijk op zich al bijzonder is. Ook qua aandrijving is het nogal een ­buitenbeentje. Een sportauto met een 1,5-liter driecilindertje, daar krijg je aan de bar van de kroeg nou niet meteen de handjes voor op elkaar. En als je ter verdediging roept dat een elektromotor daar heus nog wel een prestatieduit bij in het zakje doet, sta je waarschijnlijk de rest van de avond alleen, tevergeefs drankjes aan te bieden aan de treurigste muurbloem van de zaak.

Toch hebben niet zij gelijk, maar jij. Het is een wat malle, maar gouden combinatie, die driecilinder met zijn elektrische maatje. De eerste zorgt voor een best donkere grom (oké, geholpen door wat versterking via de speakers, maar die overdrijft niet en klinkt natuurlijk) die een vier­cilinder niet kan leveren. Daarbij: met 231 pk zit ie niet direct om power verlegen. Doe daar 143 elektro-pk’s bij (12 meer dan voorheen), en je begrijpt dat vermogen nooit het probleem van de BMW i8 Roadster kan zijn.

De cijfertjes van de BMW i8 Roadster

Blijkt ook wel uit de cijfertjes. Van 0 naar 100 km/u? 4,6 seconden. Top? 250 km/u. En het mooie is: die kracht is er altijd. De elektromotor is immers altijd wakker, ook als de turbo van de benzinemotor dat nog niet is. Elk gat dat die laatste laat liggen, wordt door de eerste opgevangen. En dat resulteert niet alleen in een volstrekt lineaire versnelling, zonder hippe gadgets als launch control – ook bij 130 km/u op de snelweg krijg je als je op het rechterpedaal drukt een onmiddellijke schop in je rug. Een ­Prius met kapsones, deze aandrijflijn? De Toyota kan het woord kapsones niet eens spellen, terwijl de BMW i8 Roadster met deze combi de middelste letter van de merknaam een heel nieuw, futuristisch elan geeft.

Daarbij: hij biedt een aantal mogelijk­heden die je tot voor kort als cabriorijder met een lampje kon zoeken. Zo kun je op dat verlaten bergweggetje in dat fraaie natuurgebied gewoon de boel op vol-­elektrisch zetten. Stel je voor: jij beukt de ene na de andere haarspeldbocht keihard de moeder, terwijl je ondertussen niet eens de zingende vogeltjes in hun paringsdrift stoort. Dat frêle nachtegaaltje dat zo zijn best doet om dat lekkere blondje zijn nest in te tralalaën, en jij bent er, snot in je ogen van de inspanning, gewoon getuige van. Kom daar eens om in je Lambo Huracán Spyder, lompe hork dat je d’r bent.

Het rijden is surrealistisch

Het is een bijna surrealistische ervaring om de wind door je schamele haardos te voelen, écht heel hard door te rijden en toch gewoon alle omgevingsgeluiden ongefilterd door te krijgen. Alles is normaal – nou ja, voor zover een elektrische stuur­bekrachtiging die precies doet én communiceert wat de banden meemaken dat ooit zal worden. Dat lukt bijna nooit, maar het kan dus wel. De vering en demping, die afgesteld zijn op een haast griezelig ­perfecte mix tussen comfort en sportief weggedrag: dat we bochten zó konden nemen zonder dat er ook maar een bandje begon te piepen, is ook niet echt normaal. De push, de power die uit de hele aandrijflijn klotst – het lijkt normaal, voor een sportwagen met een blauw-witte propeller op z’n neus, maar tegelijkertijd blijft iets in je zich afvragen: ‘Een driecilindertje? Dit?’

Waren wij dan wel voorzichtig genoeg, vraag je? Zeker. Wat helpt is dat het uitzicht uit de BMW i8 Roadster vrij dramatisch is. De a-stijlen zijn dik genoeg om een heel peloton in te laten verdwijnen, dus dan kijk je wel uit. En met die altijd meteen beschikbare kracht merk je maar weer eens dat vermogen bij inhaalacties gewoon een veiligheidsaspect heeft: hoe sneller je er voorbij bent, hoe beter. Hoor je ook wat minder scheldwoorden…

Specificaties BMW i8 Roadster


Motor
1.373 cc
driecilinder turbo hybride
374 pk @ 5.800 tpm
570 Nm @ 3.700 tpm
Aandrijving
achterwielen
6v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 4,6 s
top 250 km/u
Verbruik (gemiddeld)
2,1 l/100 km
46 g/km CO2 A Label
Afmetingen
4.689 x 1.942 x 1.291 mm (l x b x h)
2.800 mm (wielbasis)
1.570 kg
42 l (benzine)
88 l (bagage)
Prijzen
€ 163.995 (NL)
€ 166.500 (B)
Vonnis
Blijft een futuristisch ontwerp dat zonder dak alleen maar aan karakter wint. Een van dé charmes van open rijden, de motor extra goed kunnen horen, werkt ook tegengesteld: zonder motorgeluid zijn fluitvogeltjes en scheldfietsers extra vermakelijk

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)