BMW M135i

17
20
Specificaties
BMW M135i
 
17/20
 
Cijfers
0-100 km/u: 4,9 s
Top: 250 km/u
Verbruik: 7,5 l/100 km
Motor: 2.979 cc, zes-in-lijn, turbo benzine
Aandrijving: achter
Vermogen: 320 pk
Koppel: 450 Nm
Gewicht: 1.420 kg
CO2: 175 g/km
 
Prijs
NL € 54.950
BE € 42.560
 
Vonnis
Een beul in velerlei opzicht. Maakt kebab van 99 procent van de medeweggebruikers en vermoordt en passant zijn dikke broer 1M. Wat een auto
Tegelijk met de driedeurs-versie introduceert BMW het Monster van de 1-serie: de M135i.
Maar, was dat niet al de 1M dan?
 
Als er één auto is waar we vorig jaar de loftrompet over lieten schallen, dan was dat de BMW 1M. Niet verwonderlijk, want waar het recept al zo voortreffelijk was (men neme een zes-in-lijn met 340 pk en proppe hem in een oorlogszuchtig klein achterwielaandrijvertje met een onderstel dat bruist van de wil om Usain Bolt te vernederen), de uitvoering was zo mogelijk nog briljanter. Het is zo goed als onmogelijk meer lol te hebben in een auto die minder dan een ton kost.
 
Tot nu. Want BMW heeft een auto geïntroduceerd die gemaakt is naar grofweg dezelfde receptuur. De belangrijkste verschillen: deze nieuwe jongen, die de naam M135i heeft meegekregen, is geen coupé maar een hatchback, profiteert van de modernste inzichten die BMW heeft vergaard en, hoe veel mooier moet het worden, is zo’n dertig mille (!) goedkoper.
 
Hoewel de 1M door dat kontje in z’n geheel wellicht iets evenwichtiger oogt, ziet de M135i er bijzonder smakelijk uit. Een woest gewelfde voorspoiler, matgrijze spiegels, achter een diffusor met aan weerszijden dikke uitlaatpijpen: dit is een mormeltje. De motor is niet de dubbelturbo zescilinder van de 1M, maar een drieliter met één turbo. De M135i is dan ook geen echte M, gemaakt door de M-divisie van BMW, maar een soort tussenmaat onder de noemer M Performance. Iets minder hardcore dus, maar dat blijkt eerder een voor- dan een nadeel.
           
De motor levert 320 splijtende pk’s, maar 20 minder dan de 1M dus. Hij is gekoppeld aan een handmatige zesbak, of, veruit te prefereren, de nieuwe achttraps automaat met dubbele koppeling. Die schakelt zó snel en precies, en al naar gelang je keuze voor Sport, Sport+, Normaal of (haha) zuinigheidsstandje Eco Pro, zó briljant getimed dat je gek bent als je denkt dat je het zelf beter kunt. De motor is een juweeltje. Hij klinkt fenomenaal, trekt bij elk denkbaar toerental als een aan een boom gebonden vakantie-pitbull en vindt je een stumper als je niet elke keer de rode lijn opzoekt.
 
De besturing past er exact bij: licht maar precies, direct, gevoelig en bloedsnel. Het mooist is nog wel het onderstel; het is verrassend genoeg bijzonder comfortabel en maakt gehakt van het idee dat alleen een knalharde vering en demping een sportief weggedrag oplevert. Een kunststukje van BMW’s Nederlandse Chef Onderstel Jos van As. En dan komt binnenkort nog een vierwielaangedreven versie ook.
 
Als de M135i íets verkeerd doet, dan is het dat ie de 1M naar de slachtbank leidt. Hoe briljant die ook is – meer comfort, bijna gelijke prestaties en een ruimer, moderner interieur voor dertigduizend euro minder: kat in ‘t bakkie. De volgende 1M kan maar beter tweetriljard pk hebben en een stuur van goud, anders kan ie bij voorbaat inpakken.

Nieuwste van TopGear

Autonieuws