Uitgelicht: BMW M3 vs Porsche Cayman S

Nog maar net bekomen van zijn krachtmeting met de AMG, staat de BMW M3 neus aan neus met de Porsche Cayman S. In prijs minder vergelijkbaar, maar toch een brug te ver?
 
Dit is een van die uiterst precaire momenten. Ik kan je verzekeren dat alles relatief is. Natuurlijk is het leuk om een kat- en muisrace tussen twee sportauto’s te houden (en dat is te verkiezen boven het ledigen van pispotten of als tegelzetter proberen de kosten van je illegale verblijf terug te verdienen) maar het kan soms best frustrerend zijn.
 
Afgelopen zomer werd de nieuwe M3 gepresenteerd. Wij namen hem mee samen met nog een aantal andere indrukwekkende auto’s naar het eiland Man om een beetje te dollen, wederom niet echt een dieptepunt in mijn carrière, mag ik wel zeggen. Ik weet het. Ik heb toen echt kritisch gekeken. De M3 was toen zeker niet de duurste auto, maar leverde wel een van de beste prestaties. Hij was op die doorweekte rotspunt op alle fronten veruit de beste koop van dat moment en elke euro dubbel en dwars waard.
 
Nu hebben we de Cayman S van stal gehaald en zijn we op dezelfde plek als waar twee jaar geleden de Cayman S nek aan nek streed met de Audi RS4. Om precies te zijn is alles hetzelfde. Na een dag lang jachten over de Downs met dit duo leidt elke bocht toch steeds weer tot dezelfde conclusie. De Cayman gaat er strak en vol vertrouwen doorheen, terwijl de M3, zelfs nog iets meer dan de RS4, een beetje gaat glijden terwijl je voortdurend, waarschijnlijk preventief, licht het rempedaal beroert. De Cayman spuit in een rechte lijn sowieso als eerste weg, maar in deze bochten kent de auto geen gelijke en het lijkt wel alsof de M3 aan de grond is vastgenageld.
 
We hebben het hier natuurlijk wel over twee auto’s die met alle toeters en bellen erop en eraan pakweg 100.000 euro kosten. Voor de meeste van ons dus alleen iets om bij te watertanden. Het aankoopbedrag ligt een stuk lager dan je voor de 911 of de V8 Vantage neer moet tellen. Voor die ton krijg je retegoeie prestaties en een flinke hoeveelheid bijval. Een ding moet me wel van het hart: het feit dat de M3 vier zitplaatsen telt, ontslaat hem niet van de verplichting om Porsche-achtige bravoure te vertonen. Iedereen moet onmiddellijk uit zijn hoofd zetten dat dit een praktische auto is. Op de achterbank kan je niet meer dan een paar tuinkabouters kwijt en een fatsoenlijk kinderzitje krijg je met geen mogelijkheid naar binnen gewurmd.
 
De overgrote meerderheid van de M3-kopers is op zoek naar duizelingwekkende snelheid. Dat is precies wat je krijgt. Maar zal de M3 het verschil kunnen maken in het duffe leven, bestaande uit onhaalbare doelstellingen van geldbeluste vastgoedjongens, die lopen te kwijlen bij het beeld van een droomauto op hun oprit? Ik kan je op een briefje geven dat een Cayman dat zou doen. Maar de M3? Echt niet. Het is echt zo dat de M3 een geweldige auto is, dat hij erg snel, erg comfortabel en erg benaderbaar is. Hij ziet er ook nog bijzonder uit en heeft voldoende cachet om indruk te maken op mensen die niet beter weten. Buiten dat is-ie voor iemand die zich een dure sportauto kan permitteren niet handiger dan een Cayman en in een vergelijking tussen die twee is de BMW ronduit waardeloos.
 
Bovendien wil je als je een zogenaamd sportieve auto koopt, dat wel weten ook. Je wilt het geluid van een zescilinder die sonoor achter je rug ligt te stampen terwijl jij je in een krap, efficiënt en sportief interieur bevindt. Je wilt bovendien een uitstekende en directe besturing, een bijna perfecte balans en een vormgeving die alle twaalf uit een dozijn auto’s in zijn naaste omgeving doet verbleken.
 
BMW heeft deze supercar gemaakt voor zijn eigen achterhoede. De ontwikkeling van het nieuwe, ingewikkelde V8-pakket, heeft echter geleid tot een auto die in vergelijking tot zijn voorganger tien mille duurder is. Dat is een stok in het wiel voor de verstokte fans van dit voorheen unieke concept. Ruim een ton uitgeven aan een RS4 of bijna vijftien mille minder aan de voorlaatste M3? Daar hoefde je geen seconde over na te denken. Dat is nu anders.
 
Enfin, het heeft weinig zin om lang stil te staan bij de ‘wat als’-vraag. BMW heeft de stoute schoenen aangetrokken en wil de strijd met de zwaargewichten Audi en Mercedes aangaan, en oeps, zelfs met Porsche. Het zal niemand verbazen dat BMW die strijd op alle fronten verliest. Mercedes heeft dat ook meegemaakt met de vorige versie van zijn sedan met V8. Audi heeft ondertussen het voordeel van de ervaringen met de Quattro en in ieder geval een voorsprong omdat zij daarmee een markt betraden die toen nog geen van de concurrenten kende.
 
En Porsche? Dat heeft gewoon een tweezitscoupé gebouwd op de blauwdruk van de superuitgemeten Boxster. Zonder iets af te willen doen aan de Cayman kun je stellen dat er niets simpeler is dan dat. We hebben ons allemaal vreselijk druk gemaakt over de brutaliteit van Porsche om zo veel geld te vragen voor een iets stijvere Boxster, maar de verkopen lijken er niet onder te lijden.
 
BMW moest daarentegen net als Audi en Mercedes een alledaagse sedan volledig ombouwen, afgezien van de bijzonder goed afgestelde achterwielaandrijving en het onderstel dat vele malen beter is dan dat van de anderen. BMW had ook absoluut geen kennis en ervaring met de V8, terwijl Mercedes die al met de C63 had opgedaan, en BMW had veel minder expertise op het gebied van wegligging zoals Audi wel had met de RS4, een auto die aan de weg lijkt te kleven.
 
Dat alles in aanmerking genomen, heeft BMW eigenlijk een prima klus geklaard, en een indrukwekkende evolutie binnen zijn eigen legende afgeleverd. Ik moet echter met grote vrees vrezen dat mensen heel veel moeite zullen hebben om een bedrag over te boeken voor de nieuwe M3, terwijl ze voor hetzelfde geld een RS4 of een Mercedes AMG kunnen krijgen. Dan heb ik het nog niet eens over een Porsche. Misschien heeft mijn collega gelijk, en moet ik volgend jaar maart, wanneer de vierdeurs M3 wordt gepresenteerd, mijn mening herzien.
 
Als ik echter op dit moment zou moeten kiezen tussen een M3 en een Cayman, zou ik geen moment aarzelen. De Porsche is op elk denkbaar onderdeel beter. Dat de achterbank ontbreekt? Schiet toch op. Zie af van kinderen. Deze auto is een vasectomie waard.

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken